פסטיבל הצילום הבינלאומי PHOTO IS:RAEL ה-11 שתוכנן להתקיים החל מ 8.11 ולמשך 10 ימים במרכז ענב ומתחם גן העיר, יידחה עקב המצב למרץ-אפריל 2024 [27.3-7.4]. הפסטיבל שהינו אירוע הצילום הגדול ביותר בישראל והיחיד הנותן במה לאקטיביזם חברתי לצד גופי עבודה מרתקים של צלמים ואמנים מכל העולם אמור היה להציג כ-50 תערוכות, ועוד אירועים רבים. תכני הפסטיבל שנדחה כאמור לאפריל, יותאמו גם הם לתקופה.
מהפקת הפסטיבל נמסר: ' אירועי שבת ה-7 באוקטובר שברו את לבבות כולנו. אנחנו מבקשים להשתתף בצער משפחות הנרצחים והנרצחות, לאחל החלמה מהירה ומלאה לפצועות ולפצועים, ולחזק את משפחות הנעדרים והנעדרות וקוראים לממשלת ישראל לפעול בנחישות להשבתם המהירה הביתה. לאחר שהיה לנו זמן להתאבל, לעכל ולחשב מסלול מחדש, אנחנו מאמינים שגם בימים קשים אלו, האמנות היא חלק בלתי נפרד מאיתנו כחברה והיא חייבת לשמש ככלי לביטוי ותמיכה בתהליך השיקום. הפסטיבל, שיתקיים במועדו החדש, בצניעות וברגישות, יכלול מספר פרויקטים עם יוצרים ומפוני העוטף שעברו גהינום, פרויקטים שבהם אנחנו ממוקדים כיום. לב כולנו, כאמנים וכאומה שבור, אבל אנחנו חזקים ביחד, בתקווה גדולה ובאמונה שימים טובים יותר יגיעו'.
מרכז ענב, השותף להפקת הפסטיבל, פועל גם בימים אלו במתכונת מיוחדת, ומארח את מיזם 'אנשי המוזיקה' בשיתוף עיריית תל אביב יפו ו-YNET, סדרת הופעות חיות ממרכז ענב לתרבות למען ולהעלאת המודעות לתושבים מפונים. המופעים מייצרים מפגשים אינטימיים בין מוזיקאיות ומוזיקאים לבין קהל מצומצם של תושבים שפונו מבתיהם. את הפרויקט יזמו יובל שפריר וחיים שמש המנהל האמנותי. מידע מפורט על השידורים וצפייה בהופעות דרך עמוד הפייסבוק של ענב: https://www.facebook.com/EnavCenter
פסטיבל הצילום הבינלאומי ה-11 של PHOTO IS:RAEL חוזר. מדובר באירוע הצילום הגדול ביותר בישראל והיחיד הנותן במה לאקטיביזם חברתי לצד גופי עבודה מרתקים של צלמים ואמנים מכל העולם. השנה, מציע הפסטיבל כ - 50 תערוכות של צלמים ישראלים ובינלאומיים מובילים, לצדם עשרות אירועים, מפגשים וסיורים מיוחדים, פאנלים, הרצאות, וכן אירועי אמנות רב-תחומית הכוללים פרפורמנס, וידאו ארט, מופעי מוזיקה ועוד. האירועים יתפרשו על פני כל מתחם מרכז ענב וגן העיר בתל אביב - באולם מרכז ענב לתרבות, בלובי השקוף של המרכז, על הגג וברחבי גן העיר. במהלך 2024 ימשיך הפסטיבל לנדוד אל הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ויוצג באתרים נוספים בישראל.
בעקבות התקופה הסוערת שעוברת על המדינה, הוחלט לא לבחור נושא לפסטיבל השנה על מנת לאפשר לצלמות ולצלמים לעסוק בנושאים בוערים שחשוב להם להציג לקהל הרחב. הפסטיבל מציע במה ייחודית לשתף ולחשוף, לצעוק וללחוש את כל מה שצריך להישמע באמצעות הצילום במטרה לקדם שיח, לחזק את חופש הביטוי ולתת קול לכולן/ם ללא הבדל דת, גזע ומין, וללא הדרת אוכלוסיות, דעות ורעיונות. בתערוכות השונות יוצגו מגוון רחב של פרשנויות חברתיות ואישיות על כמה מהנושאים האקטואליים והבוערים שמעסיקים את החברה בארץ ובעולם ביניהם: מחאה ואקטיביזם, משבר הפליטים בעולם, המלחמה באוקראינה, מלחמת יום כיפור [לציון 50 שנה למלחמה], התמודדות עם פוסט טראומה, קהילת הלהט'ב, משבר האקלים ועוד.
בין התערוכות המרכזיות בפסטיבל: אשכול נבו, לב רעב - כותרת, סיפור וצילום תערוכה ייחודית פרי שיתוף פעולה עם הסופר אשכול נבו. בסיס התערוכה הוא ספרו החדש של נבו, 'לב רעב' אשר ייצא לאור בסוף אוקטובר. התערוכה תעסוק במשמעות של שֶם: כותרת הניתנת לסיפור ושם שניתן לעבודת אמנות. האמנים המציגים יקבלו את רשימת הכותרות של הסיפורים, ומתוכן כל אמן יבחר כותרת המעניינת אותו לחבר עם עבודה / גוף עבודות שלו. בתערוכה יוצגו העבודות לצד קטעים מכל אחד מהסיפורים שנבחרו, בטקסט ובאודיו [בקריינות של נבו]. העבודות המוצגות יהיו במגוון מדיה: צילום, קולאז', והקרנה. התערוכה תלווה בשני אירועים במסגרת הפסטיבל בהשתתפות אשכול נבו: מופע באולם של מרכז ענב וג'ם כתיבה וצילום. אמנים מציגים: בועז אהרונוביץ, יובל אצילי, דיוי בראל, איתי בר יוסף, רוני כנעני, נעמי לשם, רונית פורת.
תערוכת יחיד לזוכה פרס מיתר 2022 - Stephan Gladieu סטפן גלדייה, צלם יליד 1969, חי ועובד בפריז. בפרויקטים האחרונים שלו, גלדייה יוצר ייצוגים איקוניים המטשטשים את הגבולות בין בדיה למציאות. סדרת צפון קוריאה בנויה על חזרתיות, הפרט הוא רק מרכיב בלתי נפרד מהמציאות הקולקטיבית. גישתו הצילומית בסדרה זו מהדהדת לדבריו את המשטר השושלתי והדיקטטורי ואת המתח הקבוע שחווה בזמן נסיעות הצילום לצפון קוריאה. ממוסגר ומלווה בכל צעד שעשה במהלך שהותו בצפון קוריאה, המציא הצלם מרחב של חופש במסגרת שנכפתה עליו. כדי ללכוד את הזהות של האנשים האלה, בחר לצלם דיוקנאות, לעתים קרובות בגודל מלא, פוזה חזיתית ומבט ישיר. על ידי טכניקה הקרובה באופיה לקודים של דימויי תעמולה הפך את הגישה שלו, אם לא מוכרת, לפחות מובנת למושאי הצילום שלו. הימור במדינה בה הפרט אינו קיים ובחברה בה הכל קולקטיבי. מתוך תערוכת היחיד Stephan Gladieu
מחאה משמיים ממדיה העצוממים של המחאה נגד הרפורמה המשפטית, שהחלה בינואר 2023 ועודנה בעיצומה, ידועים בכל רחבי העולם הודות למאות צלמות וצלמים מסורים, הפועלים יומם וליל בכל רחבי הארץ, מצלמים את המפגינים, מלווים את האקטיביסטים, ולוקחים חלק בפעולות ההתנגדות. התערוכה 'מחאה משמיים' [שם זמני] מתמקדת בצילומי הרחפן, המתעדים את המחאה מעין הציפור ולוקחים חלק משמעותי באופן בו המחאה נתפסת בתודעה. צילומים אלו, שבזכותם מאפשרת הערכת מספר המשתתפים בהפגנות, מדגישים את ממדי המחאה, ובו בעת מזמנים מייצגים המיועדים לצפייה מזווית עילית, ומאפשרים העברת מסרים ישירים המגיעים עד הבית הלבן.
Stefanos Paikos | Greece REACHING FOR DUSK 2021-Ongoing הפרויקט עוקב אחר נתיבי פליטים מנקודת הקצה למוצא, החל ביוון וכלה באפגניסטן. למרות שהסיקור התקשורתי על מצב הפליטים מתמקד בעיקר באירופה, מסע זה בן 5,500 ק'מ עובר דרך טורקיה ואיראן, ומסתיים לבסוף ב- בירת אפגניסטן, קאבול. הפרויקט מתמקד בהבנת תנאי החיים והאתגרים העומדים בפני פליטים הנוסעים באזורים אלה לעבר האיחוד האירופי. פאיקוס מבקש להדגיש את המסע לפני ההגעה לגבולות אירופה, ולספק תובנות חשובות לגבי מצב הפליטים.
Pierpaolo Mittica | Italy And Then The Winter Came 2022 בפברואר 2022, רוסיה פלשה לאוקראינה, והחלה במלחמה. לאחר שלא הצליחה להשתלט על קייב ולאחר ההאטה שספגה בפעולות הקרקעיות השונות בדונבאס עקב ההתנגדות המאומצת של הצבא האוקראיני הנתמך על ידי המערב, שינתה רוסיה את אסטרטגיית המלחמה שלה עם התקרב החורף. בחודשים האחרונים החלה רוסיה לפגוע בתחנות כוח כדי לשים את האוכלוסייה בחושך ובקור במהלך החורף האוקראיני הקשה. כתוצאה מכך, יותר ממחצית המדינה ללא חשמל, מים וחימום. המצב בבירה קייב ובפרבריה קשה במיוחד. אזורים אלו נהרסו בחודשי המלחמה הראשונים והם ממוקדים באופן רציף על ידי התקפות טילים ומזל'טים על בסיס כמעט יומיומי. במהלך החורף הטמפרטורות יורדות עד למינוס 20 מעלות צלזיוס. לאחר כמעט שנה, המצב באוקראינה ממשיך להיות מסובך וחורף קשה לאוכלוסיה האוקראינית נראה באופק.
Wai Hang Siu | United Kingdom Clean Hong Kong Action 2019-2021 כהונג קונגי, וואי האנג סיו פעיל בתנועות חברתיות. כצלם, הוא הרגיש חסר אונים לנוכח הסערה של הונג קונג, שכן המצלמה לא התקבלה בברכה על ידי המפגינים. המפגינים חששו שתמונות פניהם ישמשו נגדם אם יגיעו לידי הרשויות. במצב זה, התמונות שלו הפכו לתיעוד חסר תוחלת, לכן החליט להגן על האנשים על ידי ניקוב חורים בפניהם. מעשה זה מחזיר את חשיבות הצילום באירוע זה, ומיישב את תפקידיו כמפגין וגם כצלם. פעולת מחיקת הפרצופים פועלת כאן בשני קצוות. ראשית, כאמצעי למניעת זיהוי אנשים בתמונות. שנית, הוא מצביע על האלימות של המעצמה המאמינה בערכה של הונג קונג כמקום אך רואה באנשיה את לב הבעיה. כך קיבלה הסדרה את התואר האירוני שלה - Clean Hong Kong Action.
United Kingdom Clean Hong Kong Action 2019-2021 מתוך-Wai Hang Siu- Harcourt Road
מיכאל ליאני | אהבה גאה, 2020-2023 הפרויקט נוצר מרצון לחשוף מהי אהבה גאה - אהבה שאינה תלויה בדבר אלא רק באהבה עצמה. כאמן וצלם ליאני עוסק בגבולות של מגדר ואוריינטליזם באמצעות המצלמה וזיכרון ויזואלי. מאז 2020 הוא צילם זוגות, משפחות ועוד מהקשת הלהטב״קית בכל רחבי ישראל. מטרתו של ליאני הייתה להיכנס בזהירות לחייהם ולחוות את החוויה האותנטית ביותר. כל זוג צולם בסביבת הבית שלו. התמונות צולמו במצלמת פילם בפורמט בינוני, עם לא יותר מ-4-5 קליקים, על מנת ללכוד את הרגעים הכי אותנטיים. ארכיון זה מציג אהבה גאה ישראלית, יהודית ופלסטינית בכל הצורות, שהן למרבה הצער, לא שוות זכויות.
נגה קלינסקי | אהבה היא אהבה, שטח אש 918, 2022-2023
בשנת 2022 הצטרפה קלינסקי לקבוצת אקטיביסטים שלקחו על עצמם לתמוך בקהילות פלסטיניות במאספר יטא. פעם בשבוע הם נוסעים בדרכים עקלקלות לאזורים כפריים נדחים, ומבקרים את התושבים הסובלים תחת הכיבוש הישראלי יותר מ 56 שנים. במאי 2022 אישר בית המשפט העליון את ההחלטה להפוך את האזור לשטח אש. מאז התושבים בסכנה מיידית של פינוי ואובדן של אדמותיהם ובתיהם. הקבוצה נמצאת שם כדי לסייע במידה ותושב נעצר, לטפל בבעיות רפואיות, לסיוע במלגות לסטודנטים ועוד, ובעיקר, על מנת לקיים קשר אנושי ולשמר את התקווה לעתיד טוב יותר. הצילומים הם של אנשים ונופים שהם נשמת המקום. עדות חיה לסבל היומיומי של חיים במציאות של הכיבוש, וגם ליכולת ההישרדות המרשימה שלהם.
צללים PHOTO ISRAEL ועמותת נט''ל חברו יחדיו כדי לתת במה ולהגביר את הקול של 'הפציעה השקופה' ולהעלות את המודעות הציבורית להתמודדות עם פוסט טראומה על רקע לאומי. בתערוכה יוצגו לוחמות, לוחמים, תומכי לחימה וקרובי משפחותיהם להגיש צילומים וטקסטים, חדשים וישנים, בנושא חוויות לחימה ופוסט טראומה על רקע לאומי. תקוותנו היא, כי הפרויקט והתערוכה ישמשו מרחב לשיח חברתי ויאפשרו דיאלוג קשוב ומכיל בין אותן לוחמות, לוחמים, תומכי לחימה וקרוביהם ובין כלל הציבור הישראלי.
״רגע לחלום: האמנות שבצילום אופנה״ גלריה Bright מביאה לקדמת הבמה עבודתם של צלמי אופנה צעירים מרחבי העולם. בלב התערוכה ״רגע לחלום: האמנות שבצילום אופנה״ עומד הניסיון לטשטש את הגבול בין הצילום המסחרי לאמנותי. באמצעות אסתטיקה אקספרימנטלית ונועזת סדרת הצילומים המוצגים מרכיבה סיפור ויזואלי עכשווי החודר עמוק עד לנקודה בה הדימויים כבר לא עוסקים באופנה. ממכירת חלומות ליצירתם, הצלמים המשתתפים מביעים נרטיב או עמדה ייחודית הנטועים באקלים התרבותי והמסורתי ממנו הם מגיעים דרכו מאפשרים עבור הצופים בהם ״רגע לחלום״.
שיתוף פעולה עם קרן אדם מישקביץ וקרן שלום, פולין כשב־ 1994 גולדה טנסר, המנהלת הכללית של קרן שלום, הוציאה קול קורא לקבלת תמונות של יהודי פולין, היא לא ציפתה שההיענות תהיה כה גדולה. התצלומים, מיושנים, פגומים קלות, נשמרו בעליות הגג ונחפרו מתוך ההריסות, מאות מהם המשיכו להגיע מערים גדולות, עיירות קטנות וכפרים. טנסר אספה במסירות כ־ 9,000 תמונות, שמספרות את סיפורה של הקהילה היהודית בוורשה. גם היום, 80 שנה לאחר מרד גטו ורשה, הארכיון הנרחב הזה מעלה את זכר הנעדרים. תערוכה המבוססת על הארכיון, תציג כ־ 50 תמונות וטקסטים מחיי היום־יום של היהודים בוורשה לפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה, בשילוב עם איורים/אנימציות שיוכנו במיוחד לתערוכה, כדי לתת לתערוכה זווית עכשווית, רבדים וטכניקות שונות. הצילומים והאיורים יוצגו באופן משולב כתמונות מודפסות ובהקרנה על גבי מסכים. אמנים עכשוויים משתתפים: מיכל בוננו, מאיה לוי, אביב שמיר, הדס חיון, מרב שין בן אלון, נורית גרוס, בן מולינה, גיל רדק, אורי תירוש, אמיר פרסיה.
תערוכה על השכול של יום הכיפורים קבוצת אלמנות ממלחמת יום כיפור עברה תהליך של התקלפות והוצאת הסיפור בתמונה וטקסט. החשיפה לנושא הצילום והכלים החדשים שקיבלו פתח להן עולם שבו ניתנה אפשרות נוספת לחשוף ולתעל את הכאב. כל אחת בדרכה מתמודדת עם השכול, מה שבא לידי ביטוי גם בצילומים שלהן. התמה שבחרו ״פתח לנו שער״. התערוכה במסגרת שיתוף פעולה עם אגף משפחות שכולות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון.
תערוכת אימפקט ניישן: Impact Nation היא יוזמה משותפת של PHOTO IS:RAEL, סיד ישראל ובחסות משרד החוץ. במסגרת תערוכת ענק שתוצג בפסטיבל הצילום הבינלאומי ה-11 בנובמבר 2023, ישתתפו מגוון רחב של ארגוני פיתוח וסיוע ישראלים הפועלים ברחבי העולם. התערוכה תציג לעולם לראשונה תמונה מרוכזת של ההשפעה המכרעת ותרומתם האדירה של ארגוני החברה הישראלים על חייהם ובריאותם של מיליוני בני אדם, רובם חיים במדינות מתפתחות או מוכות אסון. התערוכה תסקור רוחבית מגוון פרויקטים מתחומי פיתוח תשתיות מים, אנרגיה, רפואה, תקשורת, חינוך, ספורט ובריאות הציבור, לצד הצגת פעולות הסיוע ההומניטרי שנעשו ע'י ישראל באירועי אסון גדולי ממדים בשנים האחרונות.
SmartAid - מתוך פרויקט אימפקט ניישן - אוקראינה
PHOTO IS:RAEL מנכ'ל ומנהל אמנותי PHOTO IS:RAEL: אייל לנדסמן אוצרת ראשית PHOTO IS:RAEL: מיה ענר מנכ'ל מרכז ענב: תומר כהן פתיחה: 8/11/2023 נעילה: 18/11/2023 מרכז ענב, אבן גבירול 71, תל אביב- יפו
|