Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית שליחת פרויקטים ומאמרים לאתר - archijob יצירת קשר - archijob תפריט עליון
Archijob.co.il | מדור ראיונות
לרשימת ראיונות מלאה

Interviews List

ראיון עם האמנית רונית ברנגה

''...יש אפשרות טכנולוגית כיום להגיע להמון אנשים. אוצרים פונים אלי כי ראו עבודות שלי באינטרנט, ואני יכולה להציג תערוכות יחיד בניו יורק, בסן פרנסיסקו, בגרמניה ובאוסטרליה בלי ייצוג רשמי. אמן כיום יכול להיות עצמאי ולהגיע לקהל רב בעצמו..."

מאת: נועה רושובסקי
פרסום באתר: 9/2018


רונית ברנגה. צילום: הילה מרסל קוק
רונית ברנגה. צילום: הילה מרסל קוק

איך הגעת לתחום – מה למדת?
לי היתה דרך מאוד ארוכה. אחרי הצבא למדתי פסיכולוגיה וספרות ויש לי תואר בשניהם. למרות שאני מאוד אוהבת את התחום והלימודים היו מרתקים בעיני, בשביל להיות פסיכולוג צריכה להיות לזה תשוקה מטורפת, והתשוקה שלי היתה לאמנות.
בשלב מאוחר יותר, כשהתאפשר, הלכתי ללמוד תולדות האמנות באוניברסיטה לקראת תואר שני, ואז הבנתי שאני רוצה לעשות וליצור, והלכתי ללמוד לימודים מלאים במדרשה.

ההבנה שזה יהיה המקצוע שלי היתה הדרגתית ותהליכית. אני מאוד שמחה על התהליך הזה כי הלימודים יצרו אצלי גמישות בחשיבה וזה תופס גם לכל הכיוונים האחרים.
כיום אני אמנית, אני מפסלת ועוסקת ביצירה.


ספרי על תחילת דרכך כאמנית
האמנות תמיד היתה שם, מגיל אפס: תמיד ציירתי ורשמתי, בעיקר מודל עירום, בכמויות גדולות ובמשך שנים. בזמן הלימודים באוניברסיטה לא עסקתי באמנות וזה היה לי קשה מאוד. אחר כך שוב היתה על הפרק היצירה, וחזרתי לרשום מודלים. הגעתי למדרשה בזכות תיק עבודות של ציורים, ובשנה ב' נכנסתי לסטודיו לקרמיקה.

כשסיימתי את המדרשה לאמנות ונדלקתי על קרמיקה, זאת היתה בעיה כי קרמיקה נתפסת בארץ כ''קראפט'' ואני בעצם יוצרת איתה אמנות. אני מקווה אגב שזה משהו שישתנה כאן בקרוב כי בעולם זה כבר לא ככה.
מה שעשיתי לבסוף היה להקים אתר אינטרנט, ובהמשך גם פרופילים ברשתות החברתיות שהתווספו, ולענות על כל הקריאות לתערוכות  בחו''ל ולאט לאט העולם נפתח בפני. הצגתי בתערוכה בלונדון, ובלוג מאוד רציני דווקא של עיצוב מטורקיה התלהב ופרסם את העבודה שלי תוך ציון העובדה שבעיניו העבודה שלי דווקא היתה צריכה לזכות באותה תחרות. פתאום בעקבות כך היה גל אינטרנטי מטורף של בלוגרים ששיתפו את הבלוג שלו והעבודה שלי נפתחה לקהל גדול מאוד בעולם, ואז הבנתי שאני צריכה ללכת בכיוון הזה.
הצגתי בהמון תערוכות בחו''ל בגלריות, במוזיאונים, בתחרויות. המון עיתונאים מחו"ל פנו אלי. היו תערוכות גדולות גם: הטריאנלה במילאנו, מוזיאון בטאיוואן, בסין, התערוכה של האמן בנקסי "דיסמלנד" שפנה אלי בעצמו וביקש שאציג שם, ולכל אלה היו הדים וככה דברים התחילו להתגלגל.

רונית ברנגה - משתה ללא שם, מתוך התערוכה ווסטון-סופר-מאר, אנגליה 2015. צילום: אלעד ברנגה
משתה ללא שם, מתוך התערוכה ווסטון-סופר-מאר, אנגליה 2015. צילום: אלעד ברנגה

למה דווקא לעבוד עם חימר?
כשהגעתי בשנה ב' בלימודים לסטודיו לקרמיקה, התוודעתי לחימר והתמכרתי אליו, לתחושה שלו בידיים. מה שאני אוהבת בחומר הזה, זאת העובדה שהוא מאפשר לי לעשות כל דבר שאני מדמיינת וכל רעיון שיש לי. בנוסף אני אוהבת את זה שאין לי מאה אחוז שליטה בו: המון אמנים מפסלים בחימר ומשתמשים בו כמודל ליציקה אחר כך, אבל אני הולכת איתו עד הסוף ויש לו אמירה משלו - הוא יכול להתכווץ, להיסדק או אפילו להתפוצץ ואני לא יודעת איך הוא יראה בסוף. זאת חוויה של שחרור משליטה ויש בזה המון כח. אני מחוברת לחימר מאוד חזק והוא עדיין מרתק אותי, הוא מאוד פלסטי ואפשר להשתמש בו באין סוף וריאציות.

רונית ברנגה - מימין: מתוך התערוכה דיסמלנד (בנקסי), צילום: רונית ברנגה; משמאל: משתה ללא שם, 2015, צילום: אלעד ברנגה
מימין: מתוך התערוכה דיסמלנד (בנקסי), צילום: רונית ברנגה; משמאל: משתה ללא שם, 2015, צילום: אלעד ברנגה

איך התפתח סגנון הפיסול שלך?

בהתחלה הייתי פסלת שעובדת בחימר במדרשה לאמנות, וזה היה קצת תלוש: עולם האמנות לא קיבל קרמיקה ועולם הקרמיקה לא קיבל אמנות. לפי תחושתי האישית הייתה תלושה מכל הכיוונים, ודווקא מהמקום הזה התחלתי לעשות אמנות.. לקחתי את כלי הפורצלן האירופאים המסורתיים ונתתי להם אברי חישה: אצבעות ופיות. ברגע שיש להם איברים הם חשים את הסביבה שלהם ויכולים להיות אקטיביים, הם כבר לא כלים שימושיים. ריתק אותי לעשות אמנות דווקא על הקו הדק הזה של כלים שימושיים מול אקטיביים. ככה זה התחיל, ובשלב מאוחר יותר יצרתי אינטראקציות בין הכלים: מה קורה כשספל צובט קומקום? איך הבשר של הקומקום מגיב כשצובטים אותו? קראתי לסדרה Embrace – בין חיבוק לחביקה, בין העונג לאלימות, מקום שהוא מקום ביניים. היום הכלים עברו שוב רפורמציה כי באיזשהו שלב חזרתי לעבוד פיגורטיבי.

רונית ברנגה - Embrace #1, מתוך התערוכה Gross Anatomies, מוזיאון אקרון לאמנות, אוהיו, ארה"ב, 2017. צילום: רונית ברנגה
Embrace #1, מתוך התערוכה Gross Anatomies, מוזיאון אקרון לאמנות, אוהיו, ארה"ב, 2017. צילום: רונית ברנגה

אחרי שעות רבות מאוד של רישום מודל, התחלתי למצוא אתגר מאוד גדול בלפסל גוף מול מודל ולתרגם תלת מימד לתלת מימד.זאת רמת מורכבות אחרת לגמרי שהיא מאוד מרתקת, כל תזוזה קטנה הכל נראה אחרת. צריך לעבוד מסביב, ואני עובדת עם מודל חי וצילומים. כרגע אני עובדת על פסל של ילדה והיא מסרבת לשבת יותר מ-5 דקות. אני מושיבה אותה, מצלמת אותה מכל הכיוונים ועובדת המון עם הצילומים. בהמשך מושיבה אותה שוב וזה תהליך מאוד ארוך ומורכב שאני מאוד נהנית ממנו.

רונית ברנגה - מימין: ''מסיבת תה'', גלריית ביינארט, מלבורן, אוסטרליה, התערוכה מוצגת עד סוף החודש. משמאל: עבודה מול מודל. צילום: רונית ברנגה
מימין: ''מסיבת תה'', גלריית ביינארט, מלבורן, אוסטרליה, התערוכה מוצגת עד סוף החודש. משמאל: עבודה מול מודל. צילום: רונית ברנגה

רונית ברנגה - Projection, מתוך "מגרש המשחקים של השדים", גלרית בות', ניו-יורק, ארה"ב, 2018. צילום: רונית ברנגה
Projection, מתוך "מגרש המשחקים של השדים", גלרית בות', ניו-יורק, ארה"ב, 2018. צילום: רונית ברנגה

האם יש אמנים אחרים שהשפיעו עליך?

יש המון השפעות כל הזמן ומכל דבר, אני מושפעת מהמון דברים: אני קוראת המון, משתדלת להיחשף להרבה דברים, גם לימודי הפסיכולוגיה וגם הספרות פתחו לי חשיבה בהמון רבדים. מבחינת אמנים אחרים, זה שהעולם כל כך קטן ואת יכולה לראות אמנים מכל הסוגים בעולם זה מדהים, ובזכות החיבור לעולם אני מושפעת מאמנים בינלאומיים פיגורטיביים. אפשר לראות את העבודות הכי עדכניות שלהם בזמן אמת באינטרנט, ואיפה עכשיו הם הציגו. אני לא יכולה להצביע על מישהו ספציפי, אבל ההשפעה נכנסת.

רונית ברנגה - מימין: Hollowed Lady Squeezing and Pinching Kettle. משמאל: Whispering to Myself, מתוך "מגרש המשחקים של השדים", גלרית בות', ניו-יורק, ארה"ב, 2018. צילום: רונית ברנגה
מימין: Hollowed Lady Squeezing and Pinching Kettle. משמאל: Whispering to Myself, מתוך "מגרש המשחקים של השדים", גלרית בות', ניו-יורק, ארה"ב, 2018. צילום: רונית ברנגה

מהי שיטת העבודה שלך?

אצלי דבר מוביל לדבר, ובמהלך העבודה עולות לי כבר תמונות לגבי הפסל הבא. כך יוצא שאני עובדת על המון דברים בו זמנית, והרבה מזה זה בגלל שהחימר מכריח אותי: הוא דורש תהליך של ייבוש ושל שריפה. הציור היה מאוד מהותי בחיי עד שגיליתי את החימר, אבל היום חזרתי גם לצייר באקריליק על הפסלים.
אז בעצם אני עובדת בו זמנית על 6-7 עבודות בסטודיו, אני עוברת מעבודה לעבודה בפעולות שונות בהתאם לשלבים.

רונית ברנגה - מימין: Blossom. מתוך התערוכה "מימוזה ביישנית" הבית האדום, תל-אביב 2017. צילום: רונית ברנגה
מימין: Blossom. מתוך התערוכה "מימוזה ביישנית" הבית האדום, תל-אביב 2017. צילום: רונית ברנגה

האם את עוסקת גם בתחומים נוספים?
לא, אני עובדת כמשרה וחצי רק בזה: בשמונה בבוקר אני נכנסת לסטודיו ועובדת שם עד שהבת הקטנה חוזרת מבית הספר, ואחרי הפסקת הצהריים חוזרת לשם לעוד כמה שעות. בערב אני עובדת מהמחשב ונמצאת בקשר עם העולם – התכתבויות, מיילים, ראיונות למשל. יש המון עבודת מחשב והיא לוקחת הרבה זמן. האיש עוזר לי עם זה - גם בגישה שלו למחשבים וגם כאדם ששפת האם שלו היא אנגלית.

רונית ברנגה - מתוך התערוכה "מימוזה ביישנית" הבית האדום, תל-אביב 2017. צילום: רונית ברנגה
מתוך התערוכה "מימוזה ביישנית" הבית האדום, תל-אביב 2017. צילום: רונית ברנגה

מהם לדעתך השינויים העתידים להתרחש בעולם האמנות בעקבות התפתחות הטכנולוגיה הדיגיטלית?

אני רואה עליי - אני אמנית עצמאית ולא שייכת לגלריה שמקדמת אותי, אלא יוצרת את האמנות שלי ומצלמת אותה בסטודיו, מעלה אותה לאינסטגרם וככה מגיעה לקהל מאוד גדול. באינסטגרם יש אספני אמנות שמציגים אמנים אחרים, והם מגיעים לכמויות צופים של מיליונים. אם הם מציגים את העבודה שלי היא נחשפת להמון צופים בעולם. פרסמתי פעם באינסטגרם סרטון שהבת שלי צילמה אותי מציירת. אספן גדול העלה את הסרטון ו-4 מיליון איש צפו בו. זה משנה את תפיסת עולם האמנות לגמרי - יש אפשרות טכנולוגית כיום להגיע להמון אנשים. אוצרים פונים אלי כי ראו עבודות שלי באינטרנט, ואני יכולה להציג תערוכות יחיד בניו יורק, בסן פרנסיסקו, בגרמניה ובאוסטרליה בלי ייצוג רשמי. אמן כיום יכול להיות עצמאי ולהגיע לקהל רב בעצמו.

רונית ברנגה - מימין: עבודה מתוך התערוכה "היפה והחייתי", גלרית קלוז, אסן, גרמניה, הנפתחת החודש. משמאל: עבודה מתוך התערוכה "בר חלוף", אוצרות של ביוטיפול ביזאר מגזין , החודש בגלרית מודרן עדן, סן-פרנסיסקו, ארה"ב.  צילום: רונית ברנגה
מימין: עבודה מתוך התערוכה "היפה והחייתי", גלרית קלוז, אסן, גרמניה, הנפתחת החודש. משמאל: עבודה מתוך התערוכה "בר חלוף", אוצרות של ביוטיפול ביזאר מגזין , החודש בגלרית מודרן עדן, סן-פרנסיסקו, ארה"ב.  צילום: רונית ברנגה

יש עבודה שאהובה עליך במיוחד?

אני אוהבת כל עבודה שאני עושה, ובזמן שאני עובדת עליה אני כבר חושבת על העבודה הבאה ומתחילה לאהוב גם אותה. אין לי מבחינתי ''מאסטר פיס''. זה הכל צעדים קטנים, מעבודה לעבודה, ככה שאין בעיניי עבודה שהיא משמעותית יותר בפני עצמה. אף פעם גם לא שמרתי עבודות. אחרי בנקסי הבת הגדולה שלי ביקשה שאשאיר כמה בשבילם, לילדים. ומאז יש לי עבודה אחת מכל תערוכת יחיד: שלושה כדים מהטריאנלה, תינוק מתערוכת יחיד, ועוד עבודות מתערוכות בעולם.

האם תוכלי לתת טיפים למי שרוצה לעסוק בתחום?

יש לי בהחלט עצה לתת, שנתנה לי אחת המורות שלי במדרשה. היא אמרה לי: "רונית, אל תחשבי על שום דבר, תעבדי, תעבדי, תעבדי ואז דברים יקרו". וככה אני עובדת מאז - נכנסת לסטודיו ועושה, ואז דברים קורים. העצה שלי היא לעבוד בצורה אינטנסיבית ומתוך תשוקה ליצירה עצמה ולא מתוך מחשבות אחרות. אם האמנות טובה היא פורצת. אמן הוא אדם עם צורך פיזי לעשות את האמנות. תעשו אמנות בלי לחשוב מה יקרה עם זה אחר כך.

רונית ברנגה - מימין: מתוך "הביאנלה ה- 8 לקרמיקה ישראלית", מוזיאון ארץ ישראל, תל- אביב, 2016. משמאל: "ארטמיס שלי" 2016. צילום: רונית ברנגה
מימין: מתוך "הביאנלה ה- 8 לקרמיקה ישראלית", מוזיאון ארץ ישראל, תל- אביב, 2016. משמאל: "ארטמיס שלי" 2016. צילום: רונית ברנגה

מה דעתך מצב האמנות בישראל כיום?

אני חייבת להגיד שבעולם אני מציגה בתערוכות אמנות ולאף אחד לא איכפת שאני מפסלת בחומר שקוראים לו חימר, זה לא משמעותי בכלל, וההתעסקות היא בעבודה עצמה שיצרתי. כאן בארץ יש המון תקרות זכוכית לאמנים שעובדים בחימר, וזה בעיני לא מדויק. אני שמחה שבעולם לא נתקלתי בזה ומקווה שגם בארץ יבינו שהחימר הוא חומר מדהים לעשות בו אמנות.
 

*    *    *   *   *   *


החודש תציג רונית ברנגה את עבודותיה במספר תערוכות ברחבי העולם:
- "מסיבת תה", גלריית ביינארט, מלבורן, אוסטרליה - תערוכת יחיד - 8-30/9/2018
- "בר חלוף", אוצרות של ביוטיפול ביזאר מגזין , גלרית מודרן עדן, סן-פרנסיסקו, ארה"ב -  6/10/2018 - 15/9/2018
- "היפה והחייתי", גלרית קלוז, אסן, גרמניה - פתיחה ב- 28 לספטמבר

 

 


יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס רוויט
Revit

קורס אוטוקאד
קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס ויריי לסקצ'אפ

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס אוטוקאד
תלת מימד

 

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2017 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2017 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B