Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית שליחת פרויקטים ומאמרים לאתר - archijob יצירת קשר - archijob
Archijob.co.il | מדור ראיונות
לרשימת ראיונות מלאה

Interviews List

ראיון עם אדר' שי וינשטיין מוינשטיין ועדיה אדריכלים

''הצבעוניות של הארץ, היא בעיקר השמיים, יש ירוק וחום מאוד יפה וצבעי הפרחים הם בעיקר צהובים סגלגלים. בעיני, כאשר אני מכניס את הצבעים האלה פנימה, אני כבר משתמש בצבע. לכן אני יכול להשאיר את הצבע הלבן. לה קורביזייה טען שללבן יש אמת, אולי זה מוגזם. אבל ללבן יש יכולת מחילה, קבלה ופתיחה. כאשר אתה מכניס את הטבע, יש פחות סיכוי לחוסר טעם. כי בטבע אין חוסר טעם, למעשי בני אדם לעיתים יש...''

מאת: עידו גרינגרד
פרסום באתר: 08/201
6

אדריכל שי וינשטיין ואדריכל גיל ועדיה
אדר' שי וינשטיין ואדר' גיל ועדיה,
 צילום : וינשטיין ועדיה אדריכלים

ראיון עם אדריכל שי וינשטיין ממשרד וינשטיין ועדיה אדריכלים. המשרד מתעסק בעיקר עם בניה ציבורית: יקבים, בתי-חולים ומבני סביבה. עובדים במשרד כעת 6 אדריכלים והמשרד גדל וקטן לפי הצרכים.

איך נפגשתם והחלטתם להקים משרד?
הכרנו דרך הנשים שלנו, הם למדו יחד בבית ספר עממי. הן נפגשו לאחר 20 שנה וכך הכרנו. ראינו שלשנינו יש שפה אדריכלית משותפת ושנינו היינו בשלהי תקופת הלימודים, אני לאחר לימודים ב-Polytechnic of Central London וגיל סיים לימודים בבצלאל.
כשחזרתי לארץ, אחרי שעבדתי באנגליה בכמה משרדים, החלטתי שאני רוצה להיות עצמאי. בחיים צריך קצת מזל והיו לי כמה קשרים. קיבלתי שני פרויקטים; בניין דירות בהרצליה ובניין משרדים בכפר סבא. ואז הכרתי את גיל והוא קיבל בית בשוהם והוא אמר שאולי נעשה את זה ביחד, וכך זה התחיל.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים - בית הילד בית חולים זיו בצפת
בית הילד, בית החולים זיו, צפת.
צילום: עמית גירון

האדריכלות שלכם מאוד נקייה. אתם משתמשים בחומרים בסיסיים (בטון, עץ ולבן), אור טבעי ומפתחים גדולים. תאר את תהליך התכנון שלכם?

אני חושב שגם לגיל וגם לי יש צד מאוד תיאורטי אך הוא בשוליים. באופן כללי, בכל מקצוע, לא רק באדריכלות, ככל שיש לך עניין וסקרנות על החיים, אז אתה מבין עוד משהו על המקצוע הספציפי שלך. לשנינו יש הרבה עניין מעבר לאדריכלות.
באדריכלות יש לנו תפיסה דומה, אנחנו מחפשים דברים פשוטים אבל לא פשטניים. שנינו מתעניינים בשימוש, איך אנשים משתמשים בבנין, הרוטינה של העשייה הינו משהו מעניין. מעניין אותנו תנועה, כיצד אנשים זזים. כמו כן, מעניין אותנו הקשר בין פנים לחוץ, היכולת לחוות את החוץ כמה שיותר, כאשר אתה בתוך הבניין, תורמת לאיכות של השימוש בבניין. זה גם מזכיר לך שיש עולם מעבר. זה נותן לך אוריינטציה יותר טובה. זה מכניס אור וצבע פנימה. אז אם לוקחים את כל הרצונות הללו, יש סקרנות טבעית.

כדי לעשות אדריכלות טובה אתה צריך להתעניין באנשים, בחומרים, בפרופורציות ואסתטיקה. בסופו של דבר, אנחנו לא פילוסופים, אלא אנחנו מייצרים איזה שהוא אובייקט פיסי. והאובייקט פיסי הזה צריך שיהיו לו פרופורציות נכונות, יחסים טובים עם הסביבה שלו. לפחות מה שנכון בעינינו.

אנחנו מנסים ליצור בניינים שיש בהם נינוחות למשתמש ולסביבה. אנחנו רוצים להשאיר מקום לחיים.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים - מרכז שיקום באשדוד- עזרה למרפא
מרכז שיקום אשדוד - עזרה למרפא.
הדמיות: איקו

האם אתה מתכוון לכך שאתם נותנים לטבע לחדור למבנים שלכם?

מעניין להסתכל על מקומות שננטשו על ידי בני אדם, אפשר לראות את הטבע משתלט בחזרה. כמו האימג'ים של אספלט בקוע עם צמחייה. מרתק איך שתמיד הצמחייה ועולם החי משתלטים. כלומר לטבע יש יכולת ריפוי והשתלטות. אנחנו תמיד מנסים, אולי לא תמיד במודע, לשמור על מפגש פרום עם הטבע. כלומר, לתת לו את הכניסה, ''כאשר נעזוב, מפה תוכל להיכנס''.

מצד שני, בתוך הבניין, אנו בחיפוש איפה אפשר לתפוס תמונה טובה של הטבע בחוץ. אנחנו פחות מנסים למסגר את הטבע ויותר במחשבה איפה לפתוח כדי לראות אותו. יכול להיות שבמציאות זה יוצא כמסגור, אך אני לא חושב על זה כך. הצבעוניות של הארץ, היא בעיקר השמיים, יש ירוק וחום מאוד יפה וצבעי הפרחים הם בעיקר צהובים סגלגלים. בעיני, כאשר אני מכניס את הצבעים האלה פנימה, אני כבר משתמש בצבע. לכן אני יכול להשאיר את הצבע הלבן. לה קורביזייה טען שללבן יש אמת, אולי זה מוגזם. אבל ללבן יש יכולת מחילה, קבלה ופתיחה. כאשר אתה מכניס את הטבע, יש פחות סיכוי לחוסר טעם. כי בטבע אין חוסר טעם, למעשי בני אדם לעיתים יש.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים- בית הילד בית חולים זיו, צפת
בית הילד, בית החולים זיו, צפת.
צילום: עמית גירון

האם המחשבה הזו מתאימה גם לתכנון יקבים?

כן, אתה מתחיל ללכת ביקב, אתה חווה את החוץ ואת הכרמים. וכאשר אתה נכנס פנימה ליקב אתה חווה את התהליך התעשייתי. זו פילוסופיה מאוד נמוכה, אבל המפגש של אדם עם טבע, זה עשייה מול חופש. אדם תמיד עושה, אדם הוא חיה עושה, תמיד מנסה לארגן ולייעל את המצב. בעוד שהטבע, יש לו סוג של נינוחות, כמו מים. הם תמיד זורמים. אז אנחנו מנסים לזרום עם הסיטואציה.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים- יקב הרי הגליל
יקב הרי הגליל.
צילום: עמית גירון

מדוע בתחרויות אתן מנסים להתמודד הרבה פעמים על גלריות?

תראה, אנחנו בחרנו בתחילת הקריירה שלנו להתעסק בבנייה ציבורית ולא פרטית. הבחירה הזו נבעה מהסיבה שבאדריכלות ציבורית, האדם פחות חשוב מאדריכלות פרטית. כלומר, כשאני בונה לך בית, אני צריך להקשיב לך ולהתחשב ברצונות, בטעמים ובאמונות שלך. אך כשאני בונה בית חולים, בית מועצה או יקב, הנושא יותר חזק מהמנהל או האחות הנוכחית. הנושא הוא בעצם הלקוח שלך. זה נותן לנו חופש אדריכלי יותר גדול.
גלריות נראו לנו מעניינות כי הן מתעסקות עם תרבות. זה צד של ציבוריות שלא בא לידי ביטוי כל כך בארץ. יש הרבה בנייה בירוקרטית, תעשייתית ובתי ספר. התרבות היא קצת בשוליים. ושם אנו מרגישים שאנחנו יכולים לנקוט עמדה תרבותית יותר גדולה. למרות שבכל בניין אתה נוקט עמדה.
עשינו תחרות ברומא לגלריה העירונית של רומא לאמנות מודרנית ועכשווית. התחלנו 130 משרדים מכל אירופה וסיימנו במקום שני. זה היה מאוד מבאס מצד אחד אבל נתן לנו אמונה שאנחנו מבינים מה שאנחנו עושים. עשינו מצגת לראש עיריית רומא, הייתה בנו איזה שהיא הכרה.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים- מודל של ההצעה לגלריה העירונית ברומא
מודל של ההצעה לגלריה העירונית ברומא.
צילום: וינשטיין ועדיה אדריכלים

מה היו עקרונות התכנון של ההצעה שלכם?

הם לקחו מבשלת בירה ישנה של בירת פרוני. רצו לשפץ חלק ממנה ולבנות בניין חדש. האתר היה בעצם 2 מבנים והיית יכול ללכת ביניהם באמצע כמו גלריה. המגרש של הבנייה החדשה היה בסוף הגלריה החיצונית הזו. לכן יצרנו בניין דומה לבניין של סטרלינג בשטוטגרט, המוזיאון שלו שאפשר לחצות ולצור דרך אורבאנית חדשה דרך הבניינים. אפשר לחוות אותו גם שהוא סגור. יצרנו מעין קוביית קסם, כי היו שם במות שיכלו לעלות ולרדת בהתאם לסוג האמנות (פרפורמנס או תערוכות).
הייתה גם השאלה של ישן מול חדש. מה זה שימור? איך משמרים? האם אתה משמר על ידי הקפאת הזמן או הקפאת סיטואציה? או שאתה משמר על ידי ניגוד, כעת יש מצב חדש והשימור מראה סוג של תהליך או נסיגה. זה הכיוון שלנו, לייצר תהליך. יותר טוב לא להקפיא, כי זה בסוף נראה כמו עוגות קצפת. עדיף לייצר המשכיות. החוויה של האדריכלות, היא חוויה יותר חזקה מלבנה וזכוכית. אנחנו חווים איזה סוג של חלל אנו רוצים. אתה צריך להבין איזה רוח אתה רוצה לשדר. ואת זה עושים בחומרים, חלל ופרופורציות.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים- יקב הרי הגליל
יקב הרי הגליל.
צילום: עמית גירון

האם אתה גר לפי איך שאתה מתכנן?

כן. אני גר בבית ישן ששיפצתי. בית מאוד פשוט, כמעט בלי אמנות על הקירות. רק טבע שנכנס פנימה. יש לנו חלל open space שמתאים לכל ארבעת הנפשות, 2 כלבים ו-4 חתולים. כולם חולקים את החלל הזה ומסתדרים. היום אנשים בונים גדול וצפוף. זה בניין מודרניסטי. בעבר הייתה אווירה יותר צנועה, השכונות היו יותר אווריריות. אבל עכשיו השכונות מתנפחות, כמו על סטרואידים. כל אחד בונה 400 מ''ר בתוך מגרש של 500 מ''ר. היו דברים שיותר נחמדים פעם ויש דברים שיותר נחמדים היום. הבנייה היום יותר וולגרית, אבל כל התרבות היום יותר וולגרית. במבנים שלנו אנחנו מנסים להיות פחות וולגארים.

הבית בחופית, לא רואים אותו מהרחוב. זה במודע. זה בית גדול ומושקע, אבל הוא מתחבא מאחורי חורשת אורנים. גם הבית בתל אביב הוא 600 מ''ר, אבל הוא צנוע. אנו מנסים להראות את הרוח בצורה אחרת.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים - הבית בחופית
הבית בחופית.
צילום: עמית גירון

הרעיון הבסיסי בבית בתל אביב התגבש מרצונותיו של הלקוח שהבית יהיה ברוח ג'יימס בונד או בית משנות ה-50. עבור בונד הצענו בית אבן ואח. על שנות ה-50, הסתכלנו על Case Houses בשנות ה-50 שהיו אמורים להיות זולים ויצאו בסוף יקרים. זה הרעיון שלבסוף ביצענו. העקרון היה שכל קומת הקרקע, (סלון מטבח, חדרי שינה וחדר העבודה) יודעת להיות פתוחה. בארץ יש את הסתיו והאביב, עונות קרירות ואתה יכול לפתוח את כל חזית קומת הקרקע ולשבת כאילו שאתה בסככה. לאחר התכנון, מגיע הביצוע. לעשות דברים פשוטים זה לא פשוט. צריך יכולת ביצוע ופיקוח על הקבלן.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים - הבית בתל אביב
הבית בתל-אביב.
צילום: עמית גרון

לפי מה אתם בוחרים את הפרויקטים שלכם?

רוב הנושאים מעניינים אותי. זה תלוי גם בהתלהבות של הלקוח בנושא. יש דברים שלא אעשה, לא נבנה מעבדות של בעלי חיים, לא בתי סוהר, לא נבנה בשטחים, לא שום אדריכלות שמתעסקת באכזריות ואלימות. הסיבות שלנו היום אם לקחת פרויקט או לא, הן בסופו של דבר כלכליות. זה נושא כאוב באדריכלות, ובארץ בפרט, היחס בין התמורה להשקעה. זו התמודדות הכי חשובה היום בתחום האדריכלות כי זה מקצוע הולך ונחשק.

איך אתם מחזיקים את הראש מעל המים?

בקושי רב. ככל שהפרויקט יותר גדול, הסיכוי שיש לך להרוויח הוא יותר גדול. כי כמות העבודה בפרויקט גדול או פרויקט קטן היא די דומה, אם אתה רציני. כי בפרויקט גדול אתה מתחיל לשכפל את עצמך. בפרויקט גדול, אתה לא עושה אלף סוגי שירותים, אתה עושה 3 סוגי שירותים וגם בבניין קטן יכול להיות לך שני שירותים. מתב''עות אתה יכול להרוויח כסף. פעמים רבות, אפשר להרוויח כסף מפרויקטים שאינם מתבצעים, כי נחסכת כל עבודת הפיקוח והביצוע. ולצערי ביזמות פרטית, יש כסף במגדלים.

- פארק הצבאים, ירושלים. ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים
פארק הצבאים, ירושלים.
צילום: עמית גירון
 

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים- פארק הצבאים, ירושלים
פארק הצבאים, ירושלים.
צילום: עמית גירון

יש לך טיפ לאדריכל צעיר שסיים ללמוד?

השאלה אם אתה מתייחס לאדריכל באופן גלובאלי או על הצרכים כדי לשרוד בארץ. זה שתי שאלות שונות לגמרי לדעתי.
אני חושב שברמה הכללית, התכונה החשובה ביותר לאדריכל היא סוג של סקרנות. כשאני עושה יקב, אני מחפש מה מעניין אותי ביקבים, כשאני עושה בית חולים, אני חושב מה מעניין אותי בבתי חולים. ברגע שזה מעניין אותך, אתה נהנה, וברגע שאתה נהנה, זה תמיד יוצא טוב. הרעיון הוא ליהנות, שתהיה שמחה בעשייה.

עוד עצה שהייתי נותן לאדריכל צעיר ואני עוד לא לגמרי הפנמתי את זה, היא שחלק גדול מהמקצוע קשור לבני אדם. אתה כל הזמן צריך לשכנע בני אדם. הכריזמה, היכולת שכנוע, היכולת לספר סיפור, היא מאוד חשובה. אם מישהו רוצה שתתכנן בית חולים, הוא יכול לתת לך מידע פרוגרמאתי ותפקודי. אך אם רוצים להבין את הרוח ואת המשמעות של מה שאתה עושה. אתה צריך להבין את הסיפור הפיסי שאתה מספר. בסופו של דבר אתה יוצר חלל, ואתה צריך להבין את המשמעויות הרחבות שלו. כמו לדוגמא, למה כדאי לעשות פה חצר או למה כדאי שפה לא יהיה עמוד. לכל הדברים האלה ישנה משמעות שהיא לא רק פיסית אך בסוף זה מתבטא באופן פיסי. ואתה צריך לשכנע את האנשים שאת זה צריך לעשות. ולשכנע את היועצים, כי כל יועץ רוצה את הפתרון הכי פשוט, אבל אתה צריך לשכנע אותם שהויז'ן שלך חשוב. לי לקח זמן להפנים את זה.

תהליך תכנון, זה בעצם כמו הציטוט הזה: ''אני מתפשר, מתפשר, מתפשר, עד שאני מקבל את מה שאני רוצה''. אני מתפשר עם דעות הלקוח, התקציב, התקנים, החוק ודעות של אנשים אחרים. אתה כל הזמן צריך להחזיק את כל זה. ולהבין מה באמת חשוב.

לסיכום, תהיה אנרגטי וסקרן.

ראיון עם משרד וינשטיין ועדיה אדריכלים- המבנה לחינוך סביבתי - חירייה
המבנה לחינוך סביבתי,
חירייה. צילום: עמית גירון

 



יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס רוויט
Revit

קורס אוטוקאד
קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס ויריי לסקצ'אפ

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס אוטוקאד
תלת מימד

 

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2017 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2017 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B