Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית
Archijob.co.il | מדור ראיונות
לרשימת ראיונות מלאה

Interviews List

 ראיון עם האדריכלית נילי פורטוגלי

"תהליך התכנון אצלי ממש מתבצע בשטח, אין מצב שאני מתכננת במשרד, ומביאה את התוצר לשטח.
ההחלטות נעשות באופן פיזי במגרש. אני עומדת בשטח עם יתדות, וגירים, ובסיכומו של דבר הסקיצות הן תוצר של היתדות, והסימונים שנוצרו בשטח"....

 

נילי פורטוגלי - אדריכלית

מראיינת: טל קראוס-איגוס
תאריך פרסום: 27/08/2008


ספרי לנו על פרוייקט שאת אוהבת,  ויכולה להתגאות בו?
מכל פרויקט אני מרוצה מסיבות אחרות.
יש פרויקטים שהלקוחות נחמדים ויש כימיה. לדוגמא איזה בית שתכננתי בירושלים, עם לקוחות שאני מתכננת להם כבר בפעם שלישית הפכנו להיות מאד קרובים ומשלימים אחד את השני, וזה היה מאד מעניין לעבוד איתם בתור אנשים.
פרויקט נוסף לדוגמא הוא- מרכז יום לקשישים- שעכשיו ימלאו 20 שנה להקמתו.
מאד אהבתי אותו, ניסיתי לגרום לאנשים שמשתמשים בו להרגיש בבית.
 לדעתי ההצלחה הגדולה בפרויקט היא תחושת האנשים אשר גרים בו- זהו המפעל העיקרי.
פרויקט נוסף הוא- מרכז למוסיקה בכיכר ביאליק בתל אביב- אנשים שמנגנים שם מספרים כי האווירה מאד נעימה להם. הקהל שיושב שם מרגיש מאד נעים. כל הדברים שעשיתי שם היו מתוכננים עד לפרט האחרון.
דוגמא נוספת : שכונת בתים בקיבוץ מעגן מיכאל. ניסיתי לפתח מודל חדש לערך השוויון. הרבה דברים השתנו בקיבוץ, ואני הצעתי ללכת על שינוי גם עם המגורים.
רצינו ליצור שכונה עם בתים לא זהים אלא תוצר של הסביבה עליה הם בנויים וגם לפי הצרכים האישיים של כל אחד ואחד מהאנשים שם.
אני מאמינה כי ברגע שנותנים לאנשים מקום שהוא באמת טבעי וזורם ולא מאולץ, אנשים אח"כ ימשיכו לתחזק את השכונה באותה צורה גם בלעדייך.
אני מאמינה בהצלחה של פרויקט לא בז'ורנאלים,  אלא במציאות.  כאשר אנשים מרגישים שם נעים וטוב ורוצים לחזור לשם- זוהי ההצלחה.

בואי נחזור אחורה לילדותך, היכן נולדת?
אני דור שביעי בארץ- המשפחה שלי מצפת, ואני מאמינה שיש לזה השפעה על האדריכלות שאני יוצרת.
למעשה גדלתי בחיפה, אבל הסתובבתי הרבה בצפת, אני מאד אוהבת את העיר הזו- הכל יפה שם.

במה עסקו הורייך?
אמא שלי התעסקה באומנות ותיאטרון. ואבא שלי- היה מהנדס בניין.
אני חושבת שבאיזשהו מקום האסטטיקה הרבה שהייתה בבית, השפיעה עליי ועל הכיוון שבחרתי בו.

רצית להיות אדריכלית מאז שאת זוכרת את עצמך?
אני זוכרת שרציתי להתעסק בארכיטקטורה כבר מתקופת התיכון ,זה היה ברור לי לגמרי. פשוט לא רציתי משהו אחר.

אחים אחיות, גם עוסקים בתחומי אומנות יצירה?אחותי- ציירת ואמנית,  ועוסקת בגרפיקה.
גדלנו בבית שהייתה בו הרבה תרבות ואני משוכנעת שזה השפיעה עלינו.

היכן למדת?
התחלתי את לימודיי בטכניון, אך לא מצאתי שם את מקומי- למדתי שם שנתיים ואח"כ המשכתי ב-AA באנגליה. סיימתי את לימודיי לפני 35 שנה.
לאחר שסיימתי ללמוד, חזרתי לארץ עבדתי כמה שנים, ונסעתי להמשיך את לימודיי בברקלי.
עשיתי לימודי
תואר שני בארכיטקטורה ובודהיזם. ושם עבדתי עם "כריסטופר אלכסנדר"- אדריכל, וחוקר.

איך הגעת לבודהיזם?
פעם ראשונה שהתוודעתי לנושא הייתה בברקלי. עם השנים הבנתי את החיבור שלי, הרי הגעתי מצפת- ויש הרבה מן המשותף.
אני מדברת על תפיסות הוליסטיות: עולם המדע, והדיאלוג החזק הקיים בין אנשי המדע לבין הבודהיזם. יש קשר מאד מובנה בין הנחות היסוד של הפילוסופיה הבודהיסטית להנחות המדעיות ומי שייסד את זה היה ה"דלהי למה".
בשנים האחרונות אני נוסעת הרבה לשמוע אותו, ומשתתפת בסמינרים שהוא עושה. אני באה משני מקומות שנפגשים ביחד, ברמה הלוגית, הפילוסופית.

איך המשכת כאשר חזרת לארץ?
לפני נסיעתי כמעט ולא עבדתי במשרדים פרטיים, לא מצאתי שם את מה שחיפשתי.
עבדתי יותר בגופים ציבוריים.

ותחילת הדרך הייתה קשה לך?
עבדתי במשרד השיכון, הייתה לי עצמאות. אחרי כמה שנים כשחזרתי מארה"ב פתחתי משרד פרטי משלי.
הבנתי שארכיטקטורה זה דבר חשוב, זה לא למרוח פרויקטים, ולקבל כסף.
למדתי כי מאחורי כל ארכיטקטורה טובה והרמוניה יש אמת, וזה לא עובד באופן שרירותי.
כמו שמאחורי אוכל טוב, ומוסיקה טובה יש חוקים וצריך להגיע לאיזונים הנכונים גם באדריכלות זה כך.
המבחן של אדריכלות טובה לדעתי הוא לאורך זמן, לאורך תקופה- מה קורה לבניין אחרי 10-20 שנה.
אני מאמינה שיש מקומות שגם אם רואים אותם 100 פעמים הם לא נמאסים, זו ארכיטקטורה אמיתית בעיניי.
יש משהו שמשקף את האמת, ועושה תחושה של התרגשות ונעימות, וזה לא עובר עם הזמן, וזה לדעתי קשור לשיתוף שלנו במוח. לדוגמא צפת- אני חשבתי שאני אוהבת אותה כי גדלתי בה, ופתאום ראיתי כי אנשים מכל מיני מקומות בעולם מתרגשים כאשר הם מגיעים אליה, ויש משהו שחוצה תרבויות שמשותף לכולם וגורם לכולם להתרגש.
כנראה שיש משהו משותף ועמוק לכל בני האדם למרות שאנחנו מתרבויות שונות.

את מרצה בטכניון?
אני מרצה בטכניון קורס שנקרא "יסודות ההרמוניה באדריכלות". עבדתי שנים רבות בבצלאל ועברתי ללמד בטכניון.
לא המשכתי בבצלאל כי אני חושבת שבצלאל היום מבחינה פדגוגית לא תואם את מה שאני מאמינה בו.

ואיך היו הלימודים ב -AA  ?
כשאני למדתי ב-AA  זה היה בית ספר שניתן למצוא בו את הכל.
הוא היה בית ספר מאד פלורליסטי ורב גוני וכל אחד מצא לו את דרכו, ומה שהתחבר לאישיותו.

ובארץ כיום קיים כזה מוסד לדעתך?
בצלאל היה כזה מקום לפני כמה שנים, מקום של תרבות- הוא נתן כלים לחשיבה, וחשיבה ביקורתית.
אני לא מאמינה בהוראה שבה הסטודנטים מקבלים דברים כמו שהם, הם צריכים לבדוק ולהתנסות בעצמם.
וזה אחד הדברים המרכזיים שהדלהי למה אומר: שלב ראשון- לימוד.
שלב שני- בדיקה, ולראות אם זה מתאים , עומד במבחן המציאות, התנסות וכו'.

היום התלמידים שונים מפעם?
בעקבות זה שבתי הספר הם מאד חד ממדים (בעיניי) מגיעים אליי אנשים שסיימו לימודי אדריכלות והם כל כך לא יצירתיים, ללא מוטיבציה ליצירתיות וזה בעקבות החינוך שהם קבלו בבתי הספר. כל החינוך כל כך מנותק מהמציאות, אנשים מתייחסים לתכנון באופן מופשט מדיי.
צריך לתכנן ולראות איפה אתה נמצא, וכשלא חושבים על כל קיר איך הוא ייראה במציאות אז הקווים הופכים להיות סוג של ציור, במקום האדריכלות האמיתית.
זה לא שאין להם ניסיון, כי אדריכלים עם 30 שנות ניסיון גם עושים את הטעויות התכנוניות האלו.

ואיך אצלך עובד תהליך התכנון?
תהליך התכנון אצלי ממש מתבצע בשטח, אין מצב שאני מתכננת במשרד, ומביאה את התוצר לשטח.
ההחלטות נעשות באופן פיזי במגרש. אני עומדת בשטח עם יתדות, וגירים, ובסיכומו של דבר הסקיצות הן תוצר של היתדות, והסימונים שנוצרו בשטח.
זה לא עובד עם קונספט- רעיון.
דבר ראשון שאני מייצרת בפרויקט הוא-
Pattern Language – שפה לכל פרויקט.
אני חושבת מה הם הדברים שבני אדם היו רוצים שיהיה להם בפרויקט.
לדוגמא- מה ירצו לראות מהחלון, והיכן נמצא הנוף הכי יפה. אני בונה את כל השאלות, וכמובן גם נותנת את התשובות.
וכאשר אני מגיעה אל השטח אני יודעת מה הן האיכויות שאיתן אני רוצה לעבוד.
ההחלטות כמובן הן עד הפרטים הקטנים של פרט חלון, האם יהיה 10 ס"מ ימינה או שמאלה.

את מתחילה לתכנן בעצם מהפרט?
לא ממש. אני חושבת גם על הפרטים, אבל יש לי את השאלות והתשובות שלי.
בסופו של הדבר הפרויקט צומח מהשאלות והתשובות שאני שואלת ועונה.
אין אלטרנטיבות- יש אלטרנטיבה אחת שמתאימה למקום ספציפי. התהליך בשטח הוא מאד אינטואיטיבי, ושונה מעבודה במשרד על נייר.

ואצלך במשרד- איך מתנהלת העבודה?
כולם אדריכלים מנוסים, לעיתים אני מעסיקה גם סטודנטים . בד"כ המשרד מונה ארבעה עובדים.
המשרד הוא לא ניהול כח אדם, אני עושה את כל האדריכלות.
העובדים עוסקים יותר בשרטוט של מה שאני מתכננת. אני לא מאמינה שאפשר לחלק את העבודה כי זה תהליך אחד. אני עושה הכל מהתכנון הכללי ועד הפרט האחרון זה כמו ציור, לכן אי אפשר לחלק את העבודה.

ועל מחשב את עובדת?
אני לא מתכננת במחשב, אני מתכננת במציאות. המחשב הוא בפרוש לא כלי תכנוני לדעתי אלא רפידוגרף.
אם רוצים לראות איך הדברים נראים, צריך לעמוד בשטח ולהרגיש.
המדיה של המחשב היא אחרת מהמציאות, המציאות הרבה יותר מורכבת יש בה ריחות, קולות ואווירה והמחשב מאד פשטני ולא יכול להעביר את הדברים האלה.

עבודה, לימודי תואר שני הכל הסתדר עם חיי משפחה?
כשרוצים הכל מסתדר. כל דבר מפרה דבר אחר.
אני חושבת שיש דברים שעשיתי טוב יותר בזכות היותי אמא ובזכות הילדים. והייתי לגמרי אמא.

ילדייך עוסקים בתחומי יצירה?
הבת שלי אדריכלית, והבן סינולוג. מעולם לא כיוונתי אותם לאן ללכת, הם בחרו את דרכם בעצמם.

האם אי פעם התעוררו אצלך המחשבות על הבחירה באדריכלות?
אף פעם לא היו לי התלבטויות לגבי המקצוע. היום אני מחפשת דרכים אחרות, כי בא לי דברים אחרים.

ומשהו ששומר על הגחלת, על האהבה למקצוע?
אין לי כזה דבר. לדעתי או שיש לך את זה או שלא. כי בעצם זה מקצוע שעוברים בו הרבה תהליכי ייסורים למינם- בירוקרטיה, פקידות ועוד, מי שרוצה ממש להמשיך ולהאמין בזה פשוט עושה את זה.
פעם הייתי פחות בררנית בעבודה, והיום אני יותר בוחרת אם מי אני רוצה לעבוד ואם מי נעים לי יותר. אולי גם זה שהוצאתי את הספר ולוויתי את כל התהליך מתחילתו ועד סופו גרם לי להרגיש כך.
להוציא ספר זה כמו לידה, וזה שינה אצלי הרבה דברים. פתאום הרגשתי שאני מסוגלת לעשות הכל.
פתאום אמרתי לעצמי, אולי אני אעשה סרט בכלל......

ספרים את קוראת?
לא הרבה, המדיה הפלסטית חזקה אצלי יותר.

ומגזינים של ארכיטקטורה?
בשנים האחרונות הפסקתי אני קוראת בעיקר את "הדלהי למה"

מוסיקה-
אוהבת לשמוע הכל, מוסיקה טובה, ישראלית, אני מאד מגוונת.

קולנוע- את רואה?
אני אוהבת לצפות בעיקר בסרטים מהמזרח שלא קורה בהם כלום. לקולנוע אני כמעט לא הולכת.

ואינטרנט, את גולשת?
האינטרנט בשבילי הוא רק לצורך אינפורמציה לא יותר מזה. התקשורת האלקטרונית פשוט מדהימה בעיניי- האינטרנט נתן נגישות למידע שלא היה קודם.

וחלומות לעתיד?
אין לי חלומות. אני חיה את היום יום. החיים מגלגלים אותך למקומות שאתה לא מאמין שתגיע אליהם. אני פועלת וחיה אם מה שאני מרגישה.
 


האדריכלית נילי פורטוגלי
 

ספריה קהילתית ברמת גן


ספריה מוסיקלית בית אריאלה בתל אביב
 

מרכז המוזיקה והספריה בכיכר ביאליק בת"א - אודיטוריום


מרכז המוזיקה והספריה בכיכר ביאליק בת"א


בנין מגורים וחנויות בתל אביב


ציור של האדריכלית נילי פורטוגלי



עטיפת הספר שכתבה האדריכלית נילי פורטוגלי


בית מגורים פרטי בירושלים


בית פרטי בזכרון יעקב


שכונת מגורים על הים


 

ניתן להגיב על ראיון זה ב פורום אדריכלות



יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג
קורס אוטוקאד
דו מימד

קורס אוטוקאד
תלת מימד

קורס רוויט
Revit

קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס ויריי VRAY

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2015 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2015 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B