Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית שליחת פרויקטים ומאמרים לאתר - archijob יצירת קשר - archijob


אדר' נבו אביטל

אדריכלות במחלוקת

12.12.2012



אדריכלות איננה מדע מדויק. בשונה מתחום המתמטיקה אין נוסחה ברורה ליצירת אדריכלות בעלת פשטות אסתטית. האדריכל, בגישתו לפרויקט נסמך על מאגרי ידע מתחומים שונים ומגוונים אשר מצטמצמים עד לקבלת התוצר האדריכלי. גבול דק חוצץ בין אדריכלות פשוטה לבין פשטנית. אזי, כיצד ניתן להגיע לפשטות אדריכלית? במאמר זה אאבחן את השוני בין אדריכלות פשטנית לאדריכלות פשוטה ואנסה לתת כלים כיצד ניתן להגיע לפשטות אסתטית אדריכלית.

על מנת ליצור ריחוק מאדריכלות פשטנית, יש לפנות ישירות למורכבות באדריכלות. במקום שהפשטות אינה עובדת התוצאה היא פשטנית ולכן, יש צורך להתחשב במורכבות תחילה על מנת להגיע לפשטות. ברצוני לציין שלא בכוונתי לייצר חלוקה בין אדריכלות רעה לטובה, זוהי לא אקסיומה אלא הנחה כיצד ניתן לייצר אדריכלות פשוטה שמטרתה העיקרית היא להדהד ולא להיות בת חלוף. לדעתי המשמעות של היצירה נמצאת בסתירות ובמורכבות שלה, האיזון נוצר מתוך המתח שקיים בין ניגודים וסתירות שהרי תחושה של סתירה מאפשרת לשני דברים שהם שונים לחלוטין להתקיים זה לצד זה. למעשה, עצם חוסר התאמתם מצביע על סוג של אמת.

מקורות השראה רבים מלווים את האדריכל ברצף היצירה. השראה נובעת מתחומי המדע, ספרות, קולנוע, שירה, תיאטרון, ריקוד, שפות, דת וכו'. בהמשך לשאלתי ברצוני לחשוף בפניכם את מקור ההשראה שלי לכתיבת מאמר זה. כידוע השפה העברית הנה שפה מהותית ואיננה שפה הסכמית. בשפה מהותית לכל מילה יש משמעות לדבר המיוצג. לדוגמא חתול נקרא חתול מפני שהוא מחתל את צרכיו. בשונה משפות אחרות, ולדוגמא בשפה האנגלית חתול נקרא cat מכיוון שכך הסכימו לקרוא לחתול. השפה העברית רוויה במילים בעלות דו משמעות, זהו עושר בלתי נדלה של חכמה חוצת זמנים ומקומות שבראייה מחודשת יכולה לפתוח אפיקי מחשבה חדשים ומעניינים.

כפי שכבר הסברתי לעיל, מורכבות היצירה נמצאת בסתירות ובניגודים שבה, אניח מכאן שסתירות וניגודים מהווים מעין מחלוקת ביצירה. בפירושו של רבי נחמן מברסלב לסוד המחלוקת כותב: "ודע, כי מחלוקת היא בחינת בריאת העולם. כי עיקר בריאת העולם – על ידי החלל הפנוי כנ"ל". המחלוקת הנה הסוד של בריאת העולם הרי שאת המילה מחלוקת ניתן לפרש בשני אופנים שונים, אך חשובים להבנת סוד בריאת העולם שהם: 1. לחלוק – להתנגד , 2. להתחלק – לשתף. בכל מחלוקת יש את השיתוף והניגוד, שני הפכים המעשירים אחד את השני ומושכים לכיוונים שונים או דומים.

רבי נחמן מתכוון שבאמצעות המחלוקת בין תלמידי החכמים שנבדלים זה מזה לגבי סוגיות הלכתיות, כל תלמיד מושך עצמו לכיוון אחר ועקב כך נעשה ביניהם החלל הפנוי המקביל לצמצום אור האין סוף לצדדים ולבריאת העולם (לקריאה יותר מעמיקה מומלץ לגשת לליקוטי מוהר"ן, ''בא אל פרעה'', סד, ד). תלמידי החכמים בדברם בוראים את העולם מכיוון שהמחלוקת ביניהם גורמת להם לכל אחד למשוך לצד אחר וזאת באמצעות דיבור בתוך החלל הפנוי שביניהם, הרי יש להבין שהעולם נברא באמצעות דיבור. השורש של המילה לדבר הנו ד.ב.ר כמו המילה דבר (דבר מה), באמצעות הדיבור מתבצעת יצירה של דברים. שכן, רבי נחמן כותב: "כי תלמידי חכמים בוראים את הכול על-ידי דבריהם". הלכה למעשה ניתן למצוא בישיבות תורה, תלמידי חכמים מנסים לפצח דף גמרא המעניק הסבר מפורט למשניות שנכתבו.

למראית עין, נראה דף גמרא פשוט וקצר לקריאה אך בעומקם של דברים ישנה חלוקה מאוד מעניינת והגיונית, ראשית בחלק העליון והמרכזי של הדף ממוקמת המשנה המתארת מחלוקת הלכתית שנכתבה על ידי התנאים. תחת המשנה ממוקם התלמוד/ הגמרא ובו האמוראים מבארים את המשנה לעיל וזאת לרוב באמצעות מחלוקות חדשות שבהן כל אמוראי מנסה לתת פרשנות למחלוקת ההלכתית מהתלמוד. המורכבות היא רבה שכן לצורך מתן פרשנות מביאים האמוראים הסברים מתורה, נביאים וכתובים. על הלומד להבין את דרכי החשיבה והסיבות שהביאו אותם להשתמש בדוגמא זו או אחרת, זה מצריך יכולת חשיבה בעלת סופרפוזיציה או לחילופין חשיבה רב שכבתית.

ראו איך כל כך הרבה ידע ופרשנות מרוכזים בדף אחד רק בכדי לתת מענה למחלוקת הלכתית נדונה. במרבית המחלוקות מתקבל פסק שבו נקבע איזו טיעון הוא מדויק יותר ויש לפעול על פיו. הפסק מציג תשובה ברורה ופשוטה אך מאחוריה מתקיים דיון מעמיק ומורכב, מלא בניגודים ובסתירות. מצב דומה לכך מתקיים באדריכלות, שכן עליה להכיל את המורכבות באופן תמידי ועל המורכבות להתבטא גם בצורה וגם בפונקציה. מורכבות של הפונקציה בלבד מובילה לפשטות פורמאלית שאיננה אמיתית. ואילו המורכבות של הצורה בלבד מייצרת מצב שמצד אחד הפשוט הופך לפשטני ומצד שני מתקבלת שטחיות על פני מורכבות. אין זה סוד שצורה ופונקציה הינם מרכיבים חשובים באדריכלות ויתרה מכך הם נתמכים אחד בשני ומייצרים את המורכבות.
הגלריה הלאומית החדשה בברלין
הגלריה הלאומית החדשה בברלין

באדריכלות המודרנית נטו אדריכלים להכיר במורכבות במידה בלתי מספקת או בצורה לא עקבית. בניסיון שלהם לשבור את המסורת ולהתחיל אדריכלות חדשה. הם – האדריכלים שיבחו את החידוש של הפונקציה המודרנית על פני המורכבות בכללותה, לעיתים קרובות המורכבות של הפונקציה מולידה פשטות צורנית וזאת על ידי הפרדה והרחקה של אלמנטים לעומת הכנסה של אלמנטים מגוונים והעמדה שלהם זה לצד זה. הרצון לפשטות באדריכלות המודרנית מבוטאת באמירתו של לודוויג מיס ואן דה רוהה - less is more. אמירה זו הנה פרדוקס יוצא מן הכלל מכיוון שהמסקנה היא שמצד אחד לא כל הבעיות במבנה יכולות להיפתר, יש מקום להפוך את החיסרון ליתרון ולתת ביטוי לסתירות ולניגודים הנובעים מכך ומצד שני אמירה זו קברה את המורכבות וגרמה לריחוק של ביטוי הצורה והפונקציה כמכלול, דבר אשר הפך אדריכלים להיות יותר הבעתיים וסלקטיביים. ל.מ ואן דה רוהה תכנן מבנים נפלאים אך ורק מפני שהוא בוחר נכונה להתעלם מהרבה אספקטים של המבנה, לחילופין ל.מ ואן דה רוהה ידע להפריד בין עיקר ותפל. אם הוא היה פותר יותר בעיות במבנים שלו אזי הם היו הרבה פחות משפיעים.

בשונה ממיס ואן דה רוהה אדריכלים נטו לפרש את אמירתו בצורה מאוד פשטנית וליצור מלכתחילה אדריכלות מינימליסטית, ובעצם כך החטיאו את המטרה ובחרו שלא להתמודד עם המורכבות שאדריכלות מייצרת, בחירה זו מנעה מהם מלהתמודד עם בעיות מהותיות שעולות ממורכבות הצורה והפונקציה
. ההפסד הוא עצום שכן במידה והבעיות שעלו הן בלתי פתירות אזי ניתן היה מבחינת אסטרטגיית התכנון להביע זאת ולהפוך חסרון ליתרון, המורכבות באדריכלות מקיימת מחלוקת תמידית, ריבוי הסתירות והניגודים מסייעים לאלתור המתחים שקיימים ביניהם. יש צורך להבין שאם כל הבעיות היו נפתרות האדריכלות הייתה הופכת למשעממת.

הפביליונים היפים של ל.מ ואן דה רוהה היוו השפעה ניכרת על האדריכלות המודרנית. דוגמא לכך הוא מבנה הגלריה הלאומית החדשה בברלין, מבנה שמתמודד עם הקונסטרוקציה ע"י הוצאה של עמודים מחוץ להיכל הזכוכית, פעולה זו מותירה את אולם הכניסה כמבואה הרשמית והמיוחדת לתערוכות שנמצאות מתחת לפני הקרקע, במבנה זה מיס בוחר במכוון להותיר מבואה ריקה מעמודים. מהלך זה רק מחדד את האופן שבו ל.מ ואן דה רוהה מחליט להתמודד סתירות וניגודים שנובעים מהליך תכנוני.

אין ספק שאם פשטות אסתטית היא בת תוקף אזי היא נסמכת ישירות ממורכבות. דוגמא לכך מהעולם העתיק ניתן למצוא בפשטות המקדש הדורי המושגת דרך העידון והדיוק של הגיאומטריה המעוותת – אנטסיס. ליוונים הייתה הבנה שהתפיסה החזותית האנושית מעוותת בשל מגבלות של העין האנושית על כן, הם דאגו לבצע תיקונים אופטיים בכדי ליצור יישור פרספקטיבה. רצפת המקדש הייתה קמורה כלפי מעלה ואילו העמודים נטו כלפי פנים. סטיות אלו נועדו ליצור תמונה מאוזנת של מבנה ללא דופי, המקדש הדורי לא היה משיג את המראה הפשוט ללא המורכבות והסתירות שמאפיינים אותו.

הגלריה הלאומית החדשה בברלין - מבט פנים
הגלריה הלאומית החדשה בברלין - פנים

משרד עכשווי לאדריכלות שלדעתי מייצר אדריכלות פשוטה הנובעת ממורכבות רבה הוא המשרד הספרדי EMBT שהוקם ע"י אנריק מירלס ובנדטה טאלייאבו. EMBT דוגלים בעבודת מחקר מעמיקה ורב שכבתית, הם אינם מהססים להשאיר חלקים במבנה שלכאורה נראים בלתי פתורים, אך במכוון. הדבר נעשה בכדי להדגיש את הניגודיות ולהרבות את מערכות היחסים בין האלמנטים השונים במבנה. דוגמא מאלפת לכך הוא פרויקט משרדי הרקטור של אוניברסיטת ויגו בספרד. תכנית המבנה כוללת את משרדי הנשיא וסגנו, לשכת העיתונות וחדרי ישבות שמסודרים בצורה רדיאלית מדורגת, כך שנוצרת חפיפה הדרגתית בין הפונקציות. החפיפה מאפשרת פתיחה של חלונות בצורת T מאוד לא שגרתית, צורה שמכניסה אור מקסימאלי בכל עונות השנה, אור טבעי ששוטף את כל פנים המבנה. בחירה מעניינת של המשרד מבחינה פונקציונאלית הייתה למקם את האודיטוריום מעל לקרקע כך שניתן להיכנס למבנה מתחתיו דרך רחבת הכניסה. פעולה זו אפשרה לאדריכלים לחשוף בחזית את צורתו המודרגת והמעניינת של רצפת האודיטוריום. החזית העשירה מתאפיינת בבטון חשוף שמרקמו מהדהד למרקם אבן הגרניט אשר מסודרת בקומפוזיציה משתנה ומדורגת. בכל המבנה, פרופילי החלונות נעשו מעץ אלון אשר מספק ניגוד מעניין לאפרוריות הבטון והגרניט. השימוש בעץ נעשה גם בפנים המבנה, דבר המגביר את החמימות יחד עם האור הנשטף פנימה. משרד EMBT ידע לנצל נכונה את מיקום הפרויקט בעיר החוף ויגו שנמצאת בצפון מערב ספרד, שכן במיקום זה יש צורך עז לנצל את מרבית האור הטבעי שמתקבל. על כן המורכבות התכנונית הייתה לייצר מבנה עם מערכות רבות של דירוג כך שבאמצעות הדירוג והמשחק עם הנפחים תתאפשר חדירה של אור טבעי מקסימאלי.

לסיכום, אדריכלות של מורכבות וסתירות איננה מבטאת שטחיות או ציוריות, אלא דוחה את הפשטות דרך רדוקציה במטרה לקדם את המורכבות שבתוך השלם. בדומה למחלוקת בין תלמידי החכמים, על האדריכל לראות את עצמו במחלוקת, עליו לשאול שאלות ולהעלות בעיות. המורכבות תתעצם ואיתה הסתירות והניגודים, הפכים אלו יעשירו אחד את השני וימשכו לכיוונים שונים או דומים. אדם שיכנס למבנה שכזה יחוש בגיוון המאפיין אותו ולא יתנהג באדישות לכך. הרי זוהי מטרתו של האדריכל לעורר רגשות לא צפויים בקהל האנשים החווים את המבנה. מבנה פשטני לא יצליח לחדור לזיכרון האדם, מבנה פשוט יהיה במיקום קוונטי – גם במקומו הפיזי וגם בלב האדם.


אדריכל נבו אביטל

נבו אביטל, בוגר B.Arch בארכיטקטורה ביחידה לעיצוב אורבני בבצלאל.
אדריכל פעיל במשרד 'זהבי אדריכלים' ובעל ניסיון רב בהוראת מקצועות העיצוב והאדריכלות ובהכנת מועמדים לקראת קבלתם למוסדות הלימוד בתחום העיצוב והאדריכלות בארץ.

 

ניתן להגיב על מאמר זה ב פורום אדריכלות





יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס רוויט
Revit

קורס אוטוקאד
קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס ויריי לסקצ'אפ

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס אוטוקאד
תלת מימד

 

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2017 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2017 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B