Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית שליחת פרויקטים ומאמרים לאתר - archijob יצירת קשר - archijob תפריט עליון


מייקל גרייבס, פרינסטון NJ

אדריכלות והאמנות האבודה של השרטוט

15.11.2012


זה הפך להיות אופנתי במעגלים אדריכליים רבים להכריז על מותו של השרטוט. מה קרה למקצוע שלנו ולאמנות שלנו, שגרם למותו לכאורה של האמצעי החזק ביותר שיש לנו לקונספטואליזציה וייצוג של האדריכלות?

המחשב כמובן. עם יכולתו הכבירה לארגן ולהציג מידע. המחשב משנה כל אספקט של עבודת האדריכל, משרטוט הרשמים הראשונים של רעיון ועד ליצירת תוכניות קונסטרוקציה מורכבות לקבלנים.

אדריכלות והאמנות האבודה של השרטוט - מייקל גרייבס, פרינסטון NJ

במשך מאות שנים, שם העצם
DIGIT (מלטינית digitus), התייחס ל-"אצבע". אבל כעת, צורתו digital מתייחסת למידע. האם הידיים שלנו הופכות למיושנות בתור כלי יצירתי? האם הן מוחלפות במכונות? ואיפה זה מותיר את ההליך האדריכלי היצירתי?
כיום אדריכלים בדרך כלל משתמשים בתוכנות אדריכליות כמו אוטוקאד או רוויט, ובניינים כבר לא מתוכננים ויזואלית ומרחבית, אלא הם ממוחשבים על ידי מאגרי מידע.


אני עוסק באדריכלות משנת 1964 וגם המשרד שלי לא מחוסן בפני התופעה. כמו רוב האדריכלים, אנחנו משתמשים כדבר שבשיגרה בתוכנות אדריכליות, במיוחד לקבצים התכנוניים, אבל גם כדי לפתח את העיצוב ולהכין פרזנטציות. אין בזה שום דבר בעייתי מטבעו, כל עוד זה לא רק זה.

אדריכלות לא יכולה לנתק את עצמה מהשרטוט, לא משנה כמה מרשימה הטכנולוגיה הופכת להיות. השרטוטים אינם רק מוצרי קצה, אלא הם חלק מתהליך המחשבה של העיצוב האדריכלי. שרטוטים מבטאים את האינטראקציה של המוח, העיניים והידיים שלנו והמשפט האחרון הזה הוא חיוני במיוחד להבדלים בין מי שמשרטט כדי לבטא קונספט מסוים בארכיטקטורה לבין מי שמשתמש במחשב.

כמובן שמבחינות מסוימות השרטוט לא יכול למות: יש שוק רחב עבור היצירות המקוריות של אדריכלים מוערכים. לי עצמי היו מספר תערוכות יחיד שהוצגו בגלריות ומוזיאונים, והציורים שלי נמצאים גם באוספים של המטרופוליטן, המוזיאון לאמנות מודרנית, והקופר יואיט.

אבל הייתכן שהערך של השרטוטים הוא לשמש כפריט לאספנים או כתמונה יפה בלבד? לא. יש לי מטרה אמיתית בכל שרטוט שאני עושה. אם כדי לעזור לי לזכור משהו או כדי ללמוד משהו. כל אחד מהשרטוטים הוא חלק מתהליך ולא מטרה בפני עצמה. אותי באופן אישי מרתק לראות לא רק מה אדריכלים בוחרים לשרטט, אלא גם מה שהם בוחרים לא לשרטט.

במשך עשרות שנים טענתי ששרטוט אדריכלי ניתן לחלק לשלושה סוגים, שאני קורא להם: "סקיצת הקשרים" (רפרנסים)"מחקר מכין" ו-"השרטוט הסופי." השרטוט הסופי, האחרון והמפותח ביותר מבין השלושה, מיוצר כיום כמעט תמיד בעזרת מחשב וזה הגיוני ומתאים שכך יהיה. אבל מה לגבי השניים האחרים? מהו ערכם בתהליך היצירה? מה הם יכולים ללמד אותנו?

סקיצת ההקשרים משמשת כיומן ויזואלי, תיעוד הגילויים של האדריכל. זה יכול להיות פשוט כמו סימון מקוצר של מושג עיצובי כלשהו או יכול לתאר פרטים של קומפוזיציה גדולה יותר. זה אפילו יכול להיות שרטוט שלא מתייחס לבניין או לזמן כלשהו בהיסטוריה. זה לא סביר שהוא ייצג את ה"מציאות", אלא הוא משמש יותר כדי ללכוד רעיון.

אדריכלות והאמנות האבודה של השרטוט

רישומים אלה הם אפוא מיסודם מקוטעים ופרטניים. כשאני מצייר משהו, אני זוכר אותו. השרטוט הוא תזכורת לרעיון שגרם לי לרשום אותו מלכתחילה. החיבור האינטימי הזה, תהליך המחשבה הזה, לא יכולים להיות משוחזרים בעזרת מחשב.

הסוג השני של השרטוטים, המחקר המכין, הוא בדרך כלל חלק מהתקדמות של ציורים שמרחיבים ומפרטים ומעבדים את העיצוב. כמו סקיצת הקשרים, תהליך זה לא יכול לשקף תהליך ליניארי. (אני מוצא את התכנון בעזרת מחשב הרבה יותר ליניארי) אני אישית אוהב לשרטט עם נייר סקיצות שקוף, שמאפשר לי לצייר שכבה על גבי שכבה, לבנות על גבי מה שציירתי קודם לכן, ושוב, ליצור חיבור רגשי ואישי עם העבודה.

יש שמחת יצירה מסוימת, שמגיעה עם שני סוגי השרטוטים הנ"ל, שמגיעה מהאינטראקציה בין המוח והיד. האינטראקציות הפיסיות והנפשיות שלנו עם שרטוטים הן פעולות מעצבות. בשרטוט עבודת יד, בין אם על לוח אלקטרוני או על נייר, יש אינטונציות, עקבות של כוונות וספקולציות. זה קצת כמו להבין ריף בג'אז באופן לא מודע שגורם לך לחייך.

אני מוצא את זה שונה לגמרי מגישת "העיצוב הפרמטרי" של היום, שמאפשר למחשב ליצור טופס מתוך סט של הוראות, שלעתים גורם למה שנקרא "בועה אדריכלית". העיצובים הם מורכבים ומעניינים בדרכם שלהם, אך הם חסרים את התוכן הרגשי של עיצוב שנוצר מהיד.

לפני שנים ישבתי בישיבת סגל די משעממת באוניברסיטת פרינסטון. כדי להעביר את הזמן, הוצאתי את הפנקס שלי כדי להתחיל בשרטוט תכנית, כנראה של בנין כלשהו שתכננתי. עמית שלי שהיה משועמם באותה מידה התבונן בי משועשע. הגעתי לנקודה של התלבטות והעברתי את הפנקס אליו. הוא הוסיף כמה קווים משלו והעביר בחזרה אלי. המשחק התחיל - הלוך ושוב עברה המחברת בינינו, כשכל אחד מוסיף קווים משלו לשרטוט.

למרות שלא דיברנו, עסקנו בדיאלוג על התכנית הזאת והבנו אחד את השני באופן מושלם. אני מניח שאתה יכול לנהל ויכוח כזה גם עם מילים, אבל זה יהיה שונה לגמרי. המשחק שלנו לא היה על ניצחון או הפסד, אלא על שפה משותפת. הייתה לנו אהבה אמיתית לעשיית השרטוט הזה. הייתה התעקשות, על ידי הפעולה של הרישום, שהקומפוזיציה תישאר פתוחה, שהספקולציות יישארו "רטובות" במובן של ציור. זה היה המעשה של הציור עצמו שאפשר לנו לעסוק בספקולציות.

בעודי עובד כיום עם הסגל והתלמידים מומחי המחשבים שלי, אני שם לב שמשהו הולך לאיבוד כשהם מתכננים רק על גבי המחשב. זה משול לשמיעה של רומן שמישהו מקריא לך בקול רם, לעומת קריאה מספר-  שכשאנחנו קוראים יש לנו אפשרות לחלום קצת בהקיץ ולבצע אסוציאציות מעבר למשפטים המילוליים שבדף. בדומה לכך, ציור ביד מגרה את הדמיון ומאפשר לנו לפתח השערות לגבי רעיונות, שזה סימן טוב לכך שאנחנו באמת בחיים.

 

המאמר פורסם במקור בניו יורק טיימס בתאריך 1 לספטמבר 2012
מייקל גרייבס הוא אדריכל ומרצה באוניברסיטת פרינסטון.
תרגום: ליאת גלבוע

 

ניתן להגיב על מאמר זה ב פורום אדריכלות





יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס רוויט
Revit

קורס אוטוקאד
קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס ויריי לסקצ'אפ

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס אוטוקאד
תלת מימד

 

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2017 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2017 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B