בעבודות הראשונות שעשיתי בבית הספר לאדריכלות, נאבקתי להשיג
ציון עובר ולמען האמת היה לי מזל
שהצלחתי לעבור את השנה הראשונה. לימודי
האדריכלות גרמו לי בהתחלה להלם - במיוחד נאבקתי כדי
ללמוד את השפה העיצובית החדשה, להסתדר עם שעות הסטודיו
האינטנסיביות ולהתמודד עם קבלת ביקורת קשה. וכמובן היו שם ה-"סופר
סטודנטים", אלה שנראה שהם מצליחים להשיג את הבלתי מושג: הם
יודעים לצייר תוכניות, חתכים ופרספקטיבות, ויש להם יכולת מעולה
להביע בקול את הרעיונות שלהם.
שש שנים אחרי ההתחלה הקשה הזאת סיימתי את הלימודים בהצטיינות,
וקיבלתי מילגת לימודים בלוס
אנג'לס.
היום, כשאני נזכרת בתקופה שלי באוניברסיטה, אני מבינה
שהשיעורים הכי חשובים שלמדתי לא באו מתוכנית הלימודים, אלא ממה
שגיליתי לאורך הדרך, דברים שקשורים לארכיטקטורה, לחיים
ולאינדיבידואליות.
דרך הניסיון שלי, ולא לפי סדר מסוים, אלה הדברים שגיליתי על
הישרדות ועל הישגים בבית ספר לאדריכלות.
הסעיפים הבאים היו חיוניים להתנסויות ולצמיחה שלי- ואפשרו לי
להגיע מתחתית הכיתה לראשה.

10 דברים שלא מלמדים אותך בפקולטה לאדריכלות:
1. תשכח מלנצח או להפסיד
אדריכלות היא ללא ספק סובייקטיבית, ולכן המורים שלך יטו למצוא
ערך (או חוסר ערך), בדברים שאתה לא (או אחרים לא) מוצא בהם ערך
ולהיפך. כשאתה מפסיק להתמקד במה שאחרים עושים או חושבים - רק
אז תהיה מסוגל להתמקד בערך העיצובי ובאג'נדה
שלך.
בסופו של דבר, על ידי שאתה מוציא
מהמשוואה את תהליך ההשוואה לאחרים - אתה מתחיל להגדיר את
הסטנדרטים האישיים שלך להצלחה, שבמקרה שלי עזרו יותר מאשר
הציפיות הנתפסות אצלנו של מה שמישהו אחר חושב. תעד היטב את
העבודה שלך ומצא פורום טוב להצגת הרעיונות שלך ותהיה פתוח
לקבלת ביקורת וצמיחה. היה תמיד שבע רצון מההישגים שלך, ללא
תלות בציון שלך ושל אחרים סביבך. חלק ממה שעושה את האדריכלות
למרגשת כל כך, זה שכל אחד תורם באופן ייחודי לתפיסה, השיח
והתרגול שלה.
2. המרצה שלך הוא הלקוח שלך
בדומה ללקוח, המרצה שלך צריך לראות,
להבין ולהשתכנע מתהליך העיצוב שלך ומתוצאותיו.
אתה צריך להיות מסוגל לשכנע את המרצה
שחשבת היטב על כל האספקטים של העיצוב שלך. לכל הפחות דאג
להתייחס לכל הדרישות של הבריף העיצובי. (ראה סעיף 4 - לשבור את
החוקים). בתחרויות עיצוב למשל, החברה שמעבירה את הרעיונות שלה
הכי טוב במדיומים השונים, בדרך כלל תזכה בעבודה. באופן דומה
הסטודנט שמעביר את הרעיונות שלו באופן הטוב ביותר יקבל את
הציון הגבוה ביותר. זה חשוב להיות מקצועי - למורים שלך לרוב יש
אחריות רבה גם מעבר להיותם מורים. הראה להם שאתה מעריך את הזמן
שלהם על ידי כך שתתייחס ברצינות לעצות שלהם ותעבוד קשה. אם אתה
צריך עזרה נוספת - בקש עצה. בקר במשרד שלהם או קבע איתם לכוס
קפה. תראה להם שאתה נוכח ועובד.
לקחת את הזמן ולהכיר את המרצה שלך (כמו
שתעשה עם לקוח) ייתן לך הבנה טובה יותר של הידע שלו, ערכים
ומוטיבציות. על ידי כך שתבין את המתודולוגיה ותחומי העניין שלו
באדריכלות, תוכל להעריך טוב יותר במה הוא יוכל לעזור לך, מה
אתה יכול ללמוד ממנו, ואיך לגשת ולהציג בפניו את הרעיונות שלך.
3. אל תפספס את המומנטום
הרבה אנשי עסקים דגולים (ודונלד טראמפ
ביניהם), מדברים על החשיבות
של יצירה ושימור של מומנטום. כשיש לך
מומנטום זה קשה לעצור, כשאין לך מומנטום זה קשה להתחיל.
מרצים מצפים
לראות התקדמות אצל הסטודנטים שלהם בכל
שבוע, ואם תתחיל לפתח את העיצוב שלך מהיום הראשון ללא
הפסקות - סביר שלא תרגיש צורך להישאר
ער כל הלילה ביום שלפני
ההגשה (שזה האנטי-מומנטום המובהק ביותר). הפרויקטים המצליחים
ביותר לא פותחו בלילה אחד ומורים לעיצוב יודעים לזהות סטודנטים
שעשו את הפרויקט שלהם בלילה לפני לפי רמת היסודיות של הפרויקט
שלהם. ללא מומנטום סטודנטים לא יצליחו להשיג את תהליכי החשיבה
המעמיקים וההמשכיים שסטודנטים עם מומנטום ישיגו. שימור
המומנטום גם יחסל את הצורך בשינויים גדולים של הרגע האחרון
בעיצוב, שלרוב מביאים יותר נזק מאשר תועלת - שינויים של הרגע
האחרון הם לרוב פחות פתורים ויועברו
פחות טוב בהגשה.
4. שבור את החוקים
חשוב להתייחס לבריף העיצובי שלך. מורים
מחליטים על הבריף כדי להבטיח שסטודנטים מתייחסים לאתגרים
ונקודות ספציפיים בנוגע לאתגר העיצובי. חוקים בבריף יכולים
להיות למשל: "הבית חייב להיות בגובה שתי
קומות" או "חייבת להיות נסיגה של שישה
מטרים מהדרך".
אבל- אם יש לך פתרון טוב יותר- שבור
את החוקים או לפחות נהל
עליהם משא ומתן. עשה
זאת תמיד מתוך רצון להבין - סקרנות תוביל לגילויים
שבתורם יובילו לשאלות.
אז למה הבית צריך שתי קומות? אף פעם אין רק תשובה אחת
והלימודים באקדמיה נועדו להעלאת שאלות ודיונים.
יש הרבה יותר ערך בסטודנט ששואף למצוא פתרונות שמאתגרים את
הסטטוס קוו מאשר באחד שפשוט פוגש את החוקים בלי לשאול לאיזה
מטרה הם נוצרו (ומה הם עושים) מלכתחילה. על ידי שתנהג כך, תביא
את עצמך לחשוב איך ארכיטקטורה עובדת במקום איך היא נראית.
כשזה מגיע לבריף העיצובי, החוקים נועדו שישברו אותם, וכאשר זה
מבוצע בהצלחה אתה תבלוט מבין
יתר הסטודנטים ותעורר דיון בעל ערך רב
ללימודים.

5. הרחב אופקים
כשלומדים אדריכלות זה די קל לצמצם את כל ההשפעות והמנחים
שלך לאנשים שעובדים ישירות במקצוע.
אמנם זה חשוב שהאנשים האלה ידריכו אותך,
אך זה חשוב שיהיו לך
גם מורים והשפעות מחוץ לתעשייה - זה יאפשר לך ללמוד
מאנשים עם פרספקטיבות שונות ואז ליישם חזרה באדריכלות, ובכך
ליצור פורום לדיון שהוא רחב ומעניין יותר.
אני נהגתי פעמים רבות ליצור לעצמי משימות עצמאיות, בהן כתבתי
את הבריף העיצובי בעצמי כדי לחקור נושאים כמו אנארכיה
בארכיטקטורה, או אג'נדות פוליטיות וחברתיות באדריכלות, כי זה
מה שהכי עניין אותי. דרך נוספת היא לקחת קורסים מחוץ
לארכיטקטורה בנושאים כמו אנתרופולוגיה, ביולוגיה או קרמיקה,
ולהרשות לעצמך להרחיב אופקים ובאופן
טבעי להשיג תיבת כלים גדולה יותר.
להיות בעל
תחומי עניין רבים יאפשר לך ליצור עניין
בקרב הסטודנטים והמורים ולהראות להם נקודת מבט
ייחודית ושונה משלהם.
6. בטח בעצמך
אדריכלים שמשנים את חוקי המשחק מציגים טיעונים
חזקים עם שכנוע עצמי עמוק. כשהם נלחמים על מה שהם מאמינים בו,
הם לא עומדים מול המכונית, אלא הם נמצאים מאחורי ההגה ונוהגים.
מצא משהו להיות נלהב לגביו שייתן לך
מוטיבציה לאורך שנות הלימודים ולתוך בניית הקריירה. בנקודה זו
או אחרת כל סטודנט לאדריכלות מוצא את עצמו גורר רגליים. ברגע
שאתה מרגיש את זה המשמעות היא שאתה לא אוהב את מה שאתה עושה,
וזה הזמן לעצור, לשאול למה ולבצע הערכה מחדש. כוון מחדש את
התהליך או את המוטיבציה שלך ואל תיתן לשום דבר לעמוד בדרך של
סיפור האהבה שלך. אל תרגיש שאתה עושה את העבודה כי אתה חייב,
אלא שאתה צריך לעשות אותה כי אתה רוצה ואפשר לגישה האנרגטית
הזאת להרים ולעורר השראה בקרב חבריך ללימודים.
7. שפר מיומנויות
הכלים, הטכניקות ודרכי התקשורת שלך
ישפיעו משמעותית על יכולתך לתקשר את האדריכלות שלך. עליך לפתח
קישורים חזקים בתקשורת הכתובה,
הויזואלית והמילולית. היכולת שלך לתקשר רעיונות היא הפטיש
והאיזמל שלך.
דברים פשוטים כמו לשלוט בחיפוש בגוגל, תוכנות קד, או שליחת
מודלים להכנה בחיתוך לייזר יכולים לחסוך שעות
עבודה מרובות!

8. פתח מערכות יחסים משמעותיות
מערכות היחסים שאתה בונה, בתוך בית
הספר ומחוץ לו, מייצגות את תחילת הדרך
שתגדיר אותך כאדריכל. הרבה שותפויות
אדריכליות מצליחות נוצרות בין אנשים שנפגשו בלימודים. (הרצוג
& דה מורון למשל)
אבל מעבר ליצירת קבוצת חברים אמינה,
תחשוב על כל אדם בו אתה נתקל במהלך הלימודים כעל קשר פוטנציאלי
לעתיד. חפש אירועים והתרחשויות שיחשפו אותך לאנשים אחרים בתחום.
ניהול שיחות עם כמה שיותר אנשים בתעשייה יפתח הכי הרבה
הזדמנויות בשבילך לעתיד, קשרים מקצועיים ושותפויות שיקחו אותך
למקומות שלא תוכל להגיע אליהם בלעדיהם.
9. למד ניהול פרויקטים
כסטודנט לאדריכלות, אחד הדברים הראשונים שתגלה (ואחד הדברים
האחרונים שתלמד להבין) זה שכל דבר ייקח פי 3 עד 5 יותר זמן ממה
שציפית. למרבה הצער זה נכון גם בפרקטיקה ולרוב, המשמעות היא
שאדריכלים צריכים להיות מנהלים טובים יותר. אני מאמינה שזה כך
בגלל שאדריכלות היא תהליך שהוא גם איכותי וגם כמותי וזה גורם
לדחייה מתמדת של קו הסיום - מעולם לא הרגשתי שפרויקט עיצובי
היה "מושלם" ובאופן דומה גם אדריכלים בכל פרויקט חשים שחבל שלא
עשו עוד מספר דברים (או הרבה דברים) אחרת.
חוק פרקינסון אומר כי "העבודה מתרחבת באופן כזה, שהיא
מנצלת את כל הזמן המצוי לשם ביצועה".
הבנת החשיבות הנתפסת של משימה מסוימת, תאפשר לך להיות יעיל
יותר בהפניית הפוקוס לדברים הנכונים בזמן הנכון ויעזור לך לקבל
החלטות נכונות לגבי חלוקת משאבים, זמן, כסף וכו' ליצירת
מקסימום רווחים.
10. אל תצפה לתוצאות
הרבה פעמים סטודנטים מגבילים את הפרויקטים שלהם כי הם מצפים
להתממשות של אספקטים מסוימים בעיצוב
שלהם הרבה יותר מדי מוקדם בתהליך.
אם אתה ממוקד מדי בתוצאה מוגמרת, אתה מונע מעצמך את ההזדמנות
לגלות משהו שלא יכולת לצפות לו. כשאתה צופה תוצאה מסוימת -
המחקר שלך, הציוד, התהליך והפוקוס ינוהלו באופן טבעי כך שיביאו
לתוצאה המבוקשת. על דרך הניגוד, אם תנסה להכין את עצמך לפעולה
של גילוי ותהיה פתוח לאירועים מקריים שיכולים להתרחש לאורך
הדרך, תוכל להתחיל לנצל אינטואיציות ולהקשיב לתחושות הבטן שיעזרו
לך להגיע למחשבה וביטוי אישי. אני יכולה להגיד כעת
שלהיות מופתע מהעבודה הייחודית שלך, זה מספק בהרבה מכל ציון.
אף אחד לא יוכל ללמד אותך את
התשובות, תצטרך למצוא את הדרך שלך, להיות מעורב ופעיל, לגלות
וליצור.
A lot of people never use their initiative because no-one
told them to.. / Banksy
כפי שאמרתי בסעיף הראשון, אין מנצחים
ומפסידים - ארכיטקטורה היא מעניינת בגלל
שהיא מסוגלת להפתיע!

לינדה בנט // אתר ארכי-נינג'ה
הכותבת היא אדריכלית אוסטרלית שבתקופת לימודיה הקימה את אתר
האינטרנט Archi-ninja כדי ליצור זירת
דיון וביקורת על פרויקטים אדריכליים.
*הדמיות מתוך פרויקט הגמר של לינדה בנט