לחצו על התמונות הקטנות להגדלה
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |
|
דירה לזוג במגדלי בלו בתל אביב
שטח: 350 מ''ר מיקום: מגדלי "בלו" תל אביב צילום: עמית גושר
דירת 350 מ"ר בפרוייקט מול חוף ימה של תל אביב. הדירה תוכננה על שטח של חצי קומה, עבור זוג בשנות ה- 50 לחייהם. התכנון היה מאתגר במיוחד לאור צורתו החצי מעגלית של החלל. המטרה הייתה להקצות את החללים המדוייקים להם זקוקים בני הזוג, כאשר את החללים העיקריים בהם מתנהלים חיי היום יום, קרי, חדר המגורים, המטבח, חדר השינה ופינת האוכל, סובבנו מערבה לכיוון הים הפתוח, וכך התקבלה תמונה פתוחת שמיים, כחולה ונדירה לאזור תל אביב.
כל המבטים ופעילות היום-יום הופנו כמבטים אל הים, העבודה באי המטבח, הישיבה בסלון, המבט מהמיטה ואפילו הנוף מחדר הרחצה והמקלחון.
חללי האירוח הופנו אל המזרח ושם התקבלה תמונת עיר נדירה בנוף הירוק ובמרחבים פתוחים. דגש מיוחד הושם על ניקיון הקווים בחלוקת החלל. דלת הכניסה סובבה לכיוון דרום וכך התקבל מבט פתוח אל הים מיד עם כניסתך לדירה וכל עוצמת החלל נפתחת בפנייך.
הסלון רחב ידיים, כאשר כל חזיתו המערבית הינה קיר זכוכית עם חלונות מרצפה לתקרה ויציאה למרפסת מערבית וכל מבט בסלון מופנה אליהם. בחלל מרווח זה ממוקמת גם פינת אוכל ארוכה ורחבה עם 12 כיסאות ישיבה. בהמשך, באזור בו היה ממוקם חדר השינה בתכנון המקורי, הוצב מטבח שתוכנן היטב עם אי ארוך, כאשר עיקר המטרה הייתה הפניית כיוון העבודה מערבה – אל הים.
במטבח מוקם שולחן עגול לארוחות יומיומיות שנהנה גם הוא, מנוף השדות ונוף הגלים. מאזור המטבח נפתחת מבואה ומסדרון שהורחב וחופה באלמנט נגרות תלת מימדי אשר משולבות בו דלתות נסתרות המובילות אל חללי השירות הממוקמים מאחורי קיר המבואה. כך נוצר מסך תלת מימדי החוצץ בין חללי השירות האטומים לבין החללים ה"שימושיים" הפתוחים והמוארים. ההליכה לאורך המסדרון המורחב ולאורך הקיר, מובילה אל חדר שינה רחב ידיים, שמהווה למעשה פתיחה של 3 חללים שהיו בתכנון המקורי של הדירה. בחדר השינה ישנה הפנייה של מבט המיטה לכיוון מערב אל השדות הפתוחים ומבט צדדי אל גלי הים. מאחורי המיטה מוצב קיר נגרות המוביל בדלת נסתרת אל חדר האמבטיה המרווח המורכב משני חללים עיקריים: חלל הלבשה וחלל רחצה.
בחלל הרחצה מוקם מקלחון גדול מימדים וספסל תלוי אל הנוף הפתוח, ואמבטיית "פרי-סטנדינג" עם מבט המופנה אל קיר זכוכית ואורות העיר.
אגף האורחים ממוקם כשפניו מזרחה והוא מופרד בדלת הזזה נסתרת המתכנסת אל תוך מבואה. אגף האורחים מחולק ל 3 חללים עיקריים: אזור ספרים, חלל שינה וצפייה בטלוויזיה וחלל רחצה המכיל גם חדר ארונות.
מטרת העיצוב והתכנון הייתה לתת דגש וכבוד לנוף הפתוח, לשמיים הכחולים ולחוף הים. חלוקת החלל, הקווים העדינים והחומרים הבהירים במיוחד שולבו יחדיו כדי לתת משמעות לקווי הים והסביבה הנדירה והפתוחה.
בדירה זו ייצרתי פלטת חומרים וצבעים נקייה ורגועה. לעיתים, הרשתי לעצמי לחרוג ממנה מעט ולשחק בגוונים ובטקסטורות שונות כדי לשמור על רוגע וקו נקי ועם זאת, לקבל חלל עשיר ומעניין. הגוונים המונוכרומטיים של האפור הבהיר באו ליד ביטוי בחיפוי קירות בנגרות, במטבח, בכיסאות ובכורסאות הסלון וידעו לקבל לצידם גוונים של כחול דומיננטי בהרמוניה, כמשתקף בנוף החלונות. הריצוף העדין בגמר המבריק יוצר משחק של צללים והשתקפויות של הנוף, האלמנטים האדריכליים והריהוט בדירה לכדי שכבה תלת מימדית נוספת ועשירה.
לתאורה השפעה רבה על עיצוב ותכנון הדירה. למעשה תאורה הינה ידי ימינו של האדריכל להבליט חללים מסויימים, לייצר שקט וסקרנות באחרים, או לייצר דרמה וחוויה עוצמתית כשנדרש. בחרתי בגופים שקועים בתקרות מונמכות ופסי תאורה היקפיים לשטיפת האור הכולל של החלל, ובגופי תאורה צמודי קיר ותקרה הנותנים דגש לאזור מסוים ואף מהווים בו אלמנט מרכזי. גופי התאורה נבחרו ומוקמו בצורה א-סימטרית על מנת להדגיש פרטי ריהוט וחללים מסוימים ועם זאת, לייצר שטיפת אור נעימה, זורמת וחווייתית בחלל.
תכנון הדירה בתוך מגדל עגול ובסביבה המוקפת ים ושדות יצרו קשר הרמוני של פנים/חוץ שבא לידי ביטוי בחלוקת החללים, בחירת החומרים ותכנון כל המערכות בדירה.
נגרות: הדר הן אמנות: בידרמן פרייבט ארט קולקשן
|