לחצו על התמונות הקטנות להגדלה
 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 | | |
|
טרמינל עירוני בבאר שבע - BSV
הגעתי לתחילת שנה ה' עם פרוגרמה- שד"ת בינלאומי. בתור עובדת לשעבר בנתב"ג אני מכירה את "מאחורי הקלעים" של מבנה כזה ואת הסיטואציות המעניינות שמרחב כזה מזמן. לאורך הלימודים רב הפרוייקטים שלי עסקו בתנועה כמחולל.
מאז חתימת הסכם "שמיים פתוחים" קיימת ההבנה כי נתב"ג לא יעמוד בעומס הצפוי מעלייה בנפח הטיסות ויש צורך בשד"ת נוסף שישא חלק מהעומס. הבחירה בבאר שבע נבעה ממספר מניעים- המניע הרציונלי שהוא תמ"א 35- השאיפה לרכז את האוכלוסיה ב-4 מטרופולינים בדגש על ב"ש, והמניע היותר סובייקטיבי - המדבר כמקור השראה.
תחילה התעמקתי בקשר שבין עיר לטרמינל- יתרונות מול חסרונות. מקרי בוחן שונים לימדו אותי כי קרבה לעיר מחזקת אותה כלכלית ויוצרת בה אינטנסיביות אחרת, מיוחדת. חיפשתי דרך לחזק את העיר מבלי להחליש אותה עם מטרד הרעש ממסלולי הנחיתה וההמראה. ההחלטה למקם את הטרמינל שמייצר חיות בסמוך לעיר ואת המסלולים למקם במרחק סביר מהם (שימוש בתשתית מסלולים קיימת בבסיס חה"א לשעבר, נבטים) מייצרת טיפולוגיה חדשה של שדה התעופה. בנוסף, ההפרדה מייצרת עוד חוויה ייחודית של נסיעה מתוך הטרמינל החפור בהר ברכבל אל עבר המסלולים.
הטרמינל עצמו ממוקם בקצה העיר באר שבע, בסמוך לכמה מוקדים ברמה האורבנית/מרחבית - אוניברסיטת בן גוריון, אזור תעשייה קיים ואזור תעשייה עתירת ידע מתוכנן, פארק ההייטק בעומר, תשתית רכבת ישראל וקרבה לכביש חוצה ישראל, פארק נחל ב"ש (משרת אוכלוסייה ברמה המטרופולינית). עוד אלמנט מחולל בתכנון היה שביל סובב ב"ש- שביל טיול מסומן באורך 42 ק"מ המייצר תווך בין העיר לטבע.
השביל פוגש את הטרמינל באזור מצפה הכוכבים, סמוך לאנדרטת הנגב. תכננתי חלק נוסף בהמשך לאזור התעשייה הקיים הנועד להכיל פונקציות תומכות לשדה (קייטרינג, אולמות כנסים וכו') ופונקציות עירוניות כאחד, זאת בנוסף לעיבוי הבינוי באזור התעשייה.
במהלך המחקר בנתב"ג נתגלה לעיני דיסוננס משמעותי בין הלחץ להשלים מהר את ההליך הבטחוני ולהגיע מהר אל המטוס לבין 3 השעות שיש לשרוף בהמתנה לטיסה. ברב הטרמינלים מנתבים את הזמן הזה לחנויות דיוטי פרי, אני מציעה פרוגרמה משולבת פנאי שמיועדת לא רק לנוסעים עצמם אלא גם למבקרים מהעיר או מבקרים שבחרו לעבור במבנה "בדרך ל..." (תל אביב/ אילת/ ים המלח/ירדן).
|