לחצו על התמונות הקטנות להגדלה
 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 |  20 |  21 |  22 |  23 |  24 |  25 |  26 |  27 |  28 |  29 |  30 | | | |
|
''נתיבי עליון''
מיקום הפרויקט: נתיבי איילון
הפרויקט נעשה במסגרת התערוכה "תל אביב-יפו : עיר עולם"
הפרשנות שלי לעיר עולם היא: לא רק נגישותה של עיר אל ה-"עולם" או מרכזיותה הכלכלית המושכת אליה אנשים מכל מקום היא שהופכת אותה לעיר עולם, אלא דווקא הייחוד שלה והלוקליות שלה היא זאת שמעניקה לעיר את הערך המוסף שהופך אותה למקום שלהיות בו זה להיות רק בו ולא בכל מקום אחר.
לתל אביב יש ייחוד נופי, אדריכלי וקצב משלה. אך היא מתוחמת בתוך אותם גבולות היסטוריים שהעניקו לה ייחוד זה. פרויקט זה בא לבחון את האפשרות להוסיף חלל ייחודי בתל אביב.
הפרויקט מציע חלופה תכנונית שונה למקום שנשכח מהזכרון העירוני עקב הפיכתו לציר תנועה מרכזי שדרס פשוטו כמשמעו את נחל איילון ואת הפוטנציאל העירוני הגלום בו.
היום אל מפלס העיר מגיעים בעליה ממפלס הכביש, הפעולה של הפרויקט פשוטה, אל מפלס העיר יירדו. כלומר נתיבי איילון ימוקמו במפלס עליון והחלל מתחתיהם כמו גם הנחל והגדות העירוניות ישתחררו. כך נוצרים ”נתיבי עליון”.
החתך החדש משחרר את הנחל ומאפשר את החיבור שלו ישירות לעיר. נוצר נפח בנייה גדול מתחת ל”נתיבי עליון” ונוצר רצף עירוני בין הגדות. נפח הבנייה מתחת ל”נתיבי עליון” הוא בעל מגבלות תכנוניות כמו מערכת הקונסטרוקציה הנדרשת לתמיכת הנתיבים, הנחל, ציר הרכבת והבדלי המפלסים אבל אלו הם רק יתרונות לתכנון.
הכביש לא נעלם, הוא לא מוחבא, והוא לא מבוטל כלאחר יד. להפך, הכביש מממש את הפוטנציאל שלו כאובייקט עירוני, כמוצג הממוקם על במה מעל העיר ושכל תכונותיו הדינמיות והפלסטיות מובלטות החוצה.
|