לחצו על התמונות הקטנות להגדלה
 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 |  15 |  16 |  17 |  18 |  19 | | |
|
על הסביבה: הדירה היא ביתם של של האדריכלית ובני משפחתה, ושוכנת בשכונת ביצרון המצויה מזרחית לנתיבי איילון בת"א. שכונת ביצרון נבנתה בשנות החמישים עבור עולים חדשים, ומטבע הדברים הדירות שנבנו אז היו דירות קטנות וסטנדרטיות בשטח של כ-45 מ"ר. ממערב לשכונה מצוי אזור ששימש בעבר כאיזור תעשייה וכעת הוא משנה את פניו והופך לחלק מהמע"ר (מרכז עסקים ראשי) של העיר תל אביב. הבנייה בשכונה נמוכה מאוד- 2 קומות והרחובות צרים (כ- 6 מטרים בלבד!). הצפיפות גדולה, אך למרות זאת, לכל דירה כניסה נפרדת מהרחוב, ובדרך כלל –דיירי דירות הקרקע מנצלים את שטח חצר הבית לשימושם, ואילו בעלי דירות הגג מנצלים את גג המבנה לשימושם. הרחבת הדירה נעשתה על פי תשריט הרחבה החלה על השכונה משנות השמונים. לאחר ההרחבה, קירות הדירה משני צידיה הגיעו עד קו מגרש, ומאחר שלא ניתן לפתוח פתחים בחלק נכבד מקירות הבית הצידיים, היה צורך במציאת פתרונות תאורה ואוורור אחרים. שטח הדירה כיום לאחר ההרחבה הינו 140 מ"ר (כוללם ממ"ד וחדר היציאה לגג) וכן ישנו גג מצורף בשטח של 100 מ"ר אליו קיימת יציאה מהחדר שעל הגג.
על עקרונות התכנון: תכנון מעונו הפרטי של אדם צריך לתת ביטוי בראש ובראשונה לחלומו האישי של האדם. מלבד אכלוס הפונקציות הדרושות לקיומו ולצרכיו, יש נושאים שקשה להגדירם במילים: כמו תחושת החלל והאופי של המקום. ריקרדו לגורטה (אדריכל מקסיקני) אמר: "בני אדם צריכים לחוש רוחניות, אושר, אהבה, מסתורין, אופטימיות, הפתעה והומור בשימוש יום-יומי של מבנה", ואני מאמינה שתכנון טוב של בית, מורגש כל יום מחדש, כאשר אדם פותח את הדלת ונכנס לביתו.
להלן כמה נושאים שהשפיעו על תכנון הדירה בביצרון:
גמישות: הדירה נבנתה עבור משפחה צעירה, כשנושא הגמישות התכנונית היווה מרכיב חשוב בתכנון. לפני ההרחבה, מנתה המשפחה שתי נפשות ואילו כיום היא בת ארבע נפשות. בחלק הדרומי של הדירה תוכנן חדר שינה אחד גדול עם אופציה להפיכתו לשני חדרי שינה עם התרחבות המשפחה - כל שנדרש היה לבנות מחיצת גבס באמצע החדר. החדר על הגג תוכנן כחדר רב תכליתי – חדר עבודה או חדר לילד מתבגר, עם שירותים צמודים ואפשרות לסגירה עם דלת.
תכנון "ירוק": מגבלות האור והאוורור הטבעי הכתיבו את הצורך בניצול אפקטיבי של החזית החמישית של הבית (הגג). כיום, לאחר ההרחבה, בשעות היום אין כמעט צורך בתאורה מלאכותית בדירה, למרות אורכה הרב ודפנותיה הסגורות. האור חודר דרך חלון-גג (סקיילייט) גדול המצוי מעל גרם המדרגות ודרך פאטיו שבמכרז הדירה. הפאטיו גם תוכנן לשמש כארובת אוורור לחללים הפנימיים של הבית. בנוסף, עודפי מים ממערכת ההשקייה בגג מגיעים לצמחייה שבאדניות הקומה התחתונה. השימוש בצמחייה, כמחסום ויזואלי, נותן מענה לבעיית הפרטיות למרות מפתחי החלונות הגדולים.
הפרדה בין פרטי לציבורי (תחושת מרחב יחד עם פרטיות): יש נסיון ליצור הייררכיה במעבר בין ציבורי לפרטי, ותחושת מרחב תוך שמירה על הפרטיות. המעבר מציבורי לפרטי מתחיל מהכניסה מהרחוב לחצר קטנה בקדמת הבית, אח"כ מטפסים בגרם מדרגות חיצוני, ועוברים דרך איזור כניסה שחודר את 'מסגרת' הקירות החיצוניים של הבית. לבסוף מגיעים לחדר הציבורי של הבית- סלון מטבח ופינת אוכל, שכולם מצויים בחלל אחד גדול אך מאופיין ע"י פינות שונות. בהמשך, כדי לעבור לאיזור הפרטי של הבית, יש לחדור דרך קיר עם טיח פיגמנטי כתמתם, אשר מסמל את קצה האיזור הציבורי, המסדרון המוביל לחדרי השינה, מתחיל מנקודה זו, מלווה ע"י הפאטיו, אשר הופך אותו ממקום צר וחשוך, למקום נעים, מואר ומלא בצמחייה. גם בקומת הגג יש הפרדה לציבורי ופרטי– בסוף המדרגות המובילות לחדר שעל הגג, יש אפשרות לצאת לגג הציבורי הגדול, או להכנס לחדר, ודרכו לגג הפרטי הקטן המחובר אליו.
גינת הגג והשימוש בגג למרחב מחייה נוסף: שטחי הגג תוכננו כדי למקסם את ההנאה שבישיבה תחת כיפת השמיים: ספסלי ישיבה מאסיביים מאבן, תוחמים אדניות הבנויות בחצי גורן, בהן נשתלו עצים, שיחים ופרחים. פרגולה עשוייה מסגרת פלדה, עליה משתרגת גפן, ממסגרת את איזור שולחן האוכל, ובריכת עיסוי מרובעת משמשת את המשפחה הן בקיץ והן בחורף.
חומרים וצבעים/ חוץ ופנים: החומרים בדירה הם חומרים טבעייים – אבן, פלדה, עץ – חומרים שאינם מאבדים את יופיים עם השנים. הטיח הפיגמנטי, שמכסה את הדירה מבחוץ בשני גוונים שונים, נכנס לתוך החללים הציבוריים של הדירה, שם הוא מטשטש את הגבול בין פנים לחוץ ומדגיש את הקשר האנכי בין שתי קומות הבית. אריחי רצפת אבן (מסוג "חלילה") הם בגדלים שונים (מ- 10X10 ועד 50X50). האריחים הקטנים משמשים לתיחום האזורים השונים בבית. קורות עץ גדולות תומכות את התקרה של החדר על הגג, כשתבנית היציקה נשארה במקומה והפכה לחלק מן התקרה. הקורות יוצאות דרך קירות הבית וניתן להבחין בהן בחזית החדר על הגג . הצבעים החמים של הטיח הצהוב והפלדה הירוקה בחזית הבית, תואמו עם השכן מלמטה כדי ליצור חזית אחידה למרות הבעלות הנפרדת של שתי הקומות. הוילונות, השטיחים ובדי הריפוד הצבעוניים שבבית נבחרו כדי להשתלב עם הצבעים הצהובים והירוקים.
שילוב בין ישן וחדש: משטחי נירוסטה ופורמיקה כתומה במטבח שוכנים לצד פסנתר ושולחן אוכל עתיקים. תריסי אלומיניום בגוון טבעי בחזית הדרומית, משתלבים עם הפרופיל הבלגי הצבעוני בחזית הצפונית ועם אלמנטי המשרבייה שיוצרו ביפו. חדרי השינה רוצפו אריחי טרצו בגוון אפור עם אגרגטים צהובים וכתומים – הד לריצוף המקורי של הדירה שגם הוא היה מאריחי טרצו בגוון אפור. אלמנט הפרח אשר חוזר בדירה בגדלים שונים ובחומרים שונים הושאל מסורג פלדה בבית ישן בראשון לציון (בית סבתי). הפרח נוצר ע"י סופרפוזיציה של 4 חצאי עיגולים, והוא מסמל בעיני משהו פשוט ומתוחכם בו זמנית.
The surroundings: The apartment is the architect's private home, situated in a Tel-Aviv neighborhood called Bitsaron. Bitsaron was built back in the 50's, as a communal low-rise and low-cost project for the immediate inhabitation of immigrants. The apartments were tiny: 45 sq.m., and the streets are narrow- only about 6 meters wide! Albeit the high density, each apartment has its own entrance and its own private garden. The extension of the house was done in accordance with town-planning schemes from the 80's. The combination of affordable and extendable apartments with private gardens, or rooftops, situated right near Tel-Aviv's business district, turned Bitsaron into a popular and fast changing place. After renovation the apartment is now 140 sqm.
About the design: Designing a private residence for a person is first and foremost about making dreams come true. Besides the positioning of the necessary functions needed in a habitat, there are many other aspects of design, which are difficult to realize, let alone to describe in words – like a sense of space and a sense of character. Ricardo Legoretta (the famous Mexican architect) once said: "People should sense spirituality, happiness, peace, love, mystery, optimism, surprise, and humor in their everyday use of a building". I know a good job has been done, if a client of mine claims to experience these feelings each time he or she enters their home.
These are a few points of the design taken into consideration in this project:
Flexibility: The apartment was planned for a growing family. There were two family members in the beginning, and now there are four. The master bedroom was designed to split into two bedrooms, when in need, and all that was missing was a sheet-rock wall. The room on the roof with its own private shower and W.C., could become either a work study, a room for a nanny or another bedroom for an older child, all according to how it would be furnished.
'Green' architecture: Natural light and ventilation were keys factors in the design and dictated effective use of the fifth façade of the house (the roof). Almost no electrical lighting is used during daytime. Even though the house has 2 very long and closed facades (no windows are allowed on the east façade and on half of the west façade), natural light comes in through the patio, situated in the center of the apartment, and the skylight over the stairwell. The patio also serves as an air-well and naturally ventilates the inner bathroom. Surplus water from the roof watering system, drips down to the potted plants on the first level. Also, the potted plants are used as a visual barrier, screening the inhabitants from the closely located neighbors while still allowing for floor to ceiling openings.
Private space / public space: There is a hierarchy of space, in the transition from public to private, which starts at the small entrance garden at street level. After a flight of outdoor stairs, one 'penetrates' the frame of the house's outer walls, near the front entrance. Inside, there is clear division of the public realm and the private one, created by the orange wall which gives way to the patio and the hallway leading to the bedrooms. At the roof level, there is a private roof, accessed through the bedroom, and a public roof, which is immediately entered at the top of the stairs.
The roof as living space and garden: The area on the roof is used to maximize the pleasure of outdoor living – massive stone benches were built in a half-circle leaving room at the corners for built-in plant basins in which trees, bushes and flowers were planted. A metal and wire frame holds grape-vines enclosing the dining area outside, and a Jacuzzi is sunk into one corner of the roof with views of the Tel-Aviv skyline.
Materials, textures and colors: Stone, steel and wood - natural materials that retain their beauty throughout the years - are used throughout the house. The pigmented plaster covering the exterior of the house alternates in orange and yellow, sometimes it enters the house, blurring the edges between inside and outside, and sometimes it accentuates, like the vertical connection between the two floors. Sizes of the stone slabs used as flooring vary between: 10x10 to 50x50. Smaller stones are used to outline and define areas. Old wooden beams were carried up to the top floor to be used as supports for the roof. Together with sheets of OSB (pressed wood chips), they were both the mold and the finish, holding the poured concrete above them and then later on, cleaned and painted with varnish. The front façade was coordinated with the neighboring family below, so as to attain a unity of the whole façade. Choosing the color of the plaster and the iron windows, started the whole defining process of the other materials and colors. Curtains, rugs and upholstery were chosen to go along with the strong greens and yellows of the façade.
Old and new together: Stainless steel and orange laminate in the kitchen reside together with the antique piano and dining table. Bare aluminum shutters on the southern façade go together with the green steel windows in the north. The flooring in the bedrooms is a grey colored terrazzo, made in a local factory about 200 meters from the house– a reminder of the original grey floor that existed. The flower motif is used again and again throughout the apartment: in the steel railings, in the doors, in the pre-cast concrete blocks. It was a motif I saw and fell in love with in my grandmother's house (used in all the iron work there). The flower is created by merging 4 half circles together – so simple, yet so beautiful. |