לחצו על התמונות הקטנות להגדלה
 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 | | |
|
Sabinya market | חידוש מרכז העיר ושדרוג רח' קרן היסוד
בתחרות אדריכלים בקרית ביאליק הוגשו הצעות לחידוש מרכז סביניה בעיר, ושדרוג רחוב קרן היסוד באופן שיגרום להפיכתם למקומות מרכזיים, חווייתיים ושוקקי חיים למבקרים בכלל ולתושבי העיר בפרט. הפרויקט שהוגש על ידי משרד מיקי אוטמזגין הגיע למקום השני בתחרות, אשר כללה שלושה שלבים, ואף הוצג בתערוכת האדריכלות 40/40 השנה.
במרכז הפרויקט עומדת התחדשות עירונית למרכז סביניה כמרכז מסחרי-תרבותי של מרכז העיר קרית ביאליק. המרכז יהווה את הלב הפועם של העיר, ויביא לשינוי תדמית השכונה ע''י יצירת אלטרנטיבה אחרת לחוויית הבילוי והפנאי לצד איכות חיים, נגישות ועירוניות.
הבחירה להשתתף בתחרות נבעה מתוך מעורבות אישית יומיומית של משרד מיקי אוטמזגין בהתחדשות העיר ובעיסוק בפרויקטים מסוג זה. מלבד האתגר התכנוני הגדול, הרגישו במשרד שיש להם מה להגיד על האזור בו הם חיים. מצד אחד הקריות בכלל וקריית ביאליק בפרט נתפסים כפריפריה, אך מי שגר פה מרגיש שהוא חי בלב המטרופולין של הצפון. מתוך לויאליות למקום ותחושת שייכות הרגישו במשרד כי בכלים האדריכליים שברשותם יוכלו לתת זהות ותוכן למקום שאיבד קצת מהערכים שהיו בו ונעלמו, כמו קהילתיות ושיטוט בעיר.
מרכז סביניה החל כמרכז מסחרי הנותן מענה לשכונת ביאליק הוותיקה. כוחות עסקיים כגון מרכזי המסחר והבילוי מחוץ לעיר והקניון החלישו את המרכזיים השכונתיים. שינויים טכנולוגיים וכלכליים באזור שינו באופן דרמטי את הקשר בין עיר – למרכז המסחרי השכונתי, הדימוי של המרכז, אופי החיים ותנאי העבודה של התושבים שחיים בסביבה הקרובה למרכז השתנו. שינויים אלו משליכים על זהות המקום המשתנה עם השינויים הפיזיים בציר הזמן של העיר, אותו מרכז מסחרי שנחלש גורם באופן ישיר לשכונות העיר להתנוון.
התחרות בין מרכזי המסחר השכונתיים אל מול קניוניי ענק מחוץ לעיר מיטיב לשניהם אך מצד שני פוגע בעיר. בקרית ביאליק יש מרכז מסחרי מוצלח הנמצא בתוך העיר ולכן מחליש את שאר מתחמי הבילוי והפנאי. ניתן למתג את המרכז הישן כמקום תיירותי המציע עוד נדבך בו יכולה העיר להישען עליו. המרכז נמצא בסמוך לשטחים ציבוריים ירוקים פתוחים כגון שד' בן גוריון, נחל הגדורה וגנים ליניאריים ציבוריים רחביי ידיים כגון גן מרים וגן סביון, לכן המרכז יכול להתבסס על מרכז תרבותי מסחרי בעל קשר למשאבי הטבע שהעיר מציעה.
בהצעה זו מאפשרים במשרד מיקי אוטמזגין אלטרנטיבה אחרת לחוויית הבילוי והפנאי. מרכז העיר אינו יכול להתחרות במגרשי החניה העצומים או בחללים הממוזגים שמציע הקניון. הפרויקט מציע הוספת מקורות הצללה, צמחייה מתאימה, שינוי חתך הרחוב ויצירת שפה עיצובית אחידה ברחוב לשינוי הזהות, תוך חיזוק קשרים פיזיים בעיר בין הגנים הציבוריים למרכזי המסחר.
החשיבה המודרנית הרווחת בערים האורבניות הצפופות נוטה דווקא להפסקת בניית חניונים והגדרת פלטפורמה מתאימה ונגישה לאדם ופחות לכלי הרכב. מרכיבים אלו יעודדו את תושבי המקום לצאת ולשוטט בעיר לצד הפארקים וייצרו אלטרנטיבה לחוויית בילוי ופנאי אורבנית המשלבת עיר וטבע.
|