לחצו על התמונות הקטנות להגדלה
 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 | | | |
|
קמפוס עצמאות באילת תכנון אדריכלי לקמפוס עצמאות באילת - קמפוס ציבורי קהילתי בעירוב שימושים, עבור העיר אילת ואנשים בעלי מוגבלויות. הקמפוס, שנועד לשילוב ילדים ונוער מהחינוך המיוחד בחיי הקהילה, תוכנן לבקשת עמותת "יד לילד המיוחד" בשיתוף עיריית אילת. המתחם בן שני הדונמים נמצא בלב העיר, מרחק של כרבע שעה בהליכה נינוחה משדה התעופה של העיר, וכן בהמשך ל"שדרות הנגב" אשר בהן עיריית אילת, בית יד לבנים, הספרייה העירונית ומבני ציבור מרכזיים נוספים. בסמיכות למתחם המתוכנן, עתיד להבנות בית-הספר "אורים", בית ספר לחינוך המיוחד אשר יועתק ממיקומו הנוכחי באילת אל האתר החדש במרכז העיר.
מיקומו הייחודי והלא שגרתי של הקמפוס מציב יתרונות אדריכליים רבים לצד אתגרים. מצד אחד, זו הגשמת החזון של העירוניות החדשה, בה במקום לדחוק הצידה מקום המיועד לאנשים מוגבלים, נבחרה האפשרות למקמו במקום אטרקטיבי במרכז העיר. מאידך, הפיכת המקום למבנה ציבור לוקחת נתח משטח ציבורי פתוח, פארק ירוק קיים ופתוח לציבור. החיבור בין האינטרסים המנוגדים, הוליד רעיון בו "קמפוס עצמאות" יתרום לסביבה יותר ממה שהוא לוקח, וכן ייתרם ממנה בחזרה. לפיכך הוגדרו עקרונות התכנון: מקסימום עצמאות, מקסימום קהילתיות, מקסימום התחשבות בסביבה. עצמאות - אחד הקשיים הגדולים בהתמודדות עם ילדים ונוער בעלי מוגבלויות, הוא הקושי בהקניית עצמאות. ילדים הסובלים מלקויות שונות, גופניות ושכליות, מקבלים מראש הזדמנות לא הוגנת להשתלבות בחיים ובקהילה. אם זה לא מספיק, הורים רבים של ילדים בעלי מוגבלויות מגנים עליהם מגננת יתר. משפחות חוששות לשלומם של ילדיהם היקרים, מונעות מהם פעולות בסיסיות רבות ולעיתים אף מסתירות אותם מאנשים זרים מחשש לבושה או התמודדות קשה. ילדים מיוחדים רבים מתבגרים כשהם חסרי מיומנויות חיים בסיסיות: נסיעה באוטובוס, ישיבה בבית קפה או עריכת קניות בסופר הנן משימות שלעיתים הם לא עשו מעולם. התכנון האדריכלי של קמפוס עצמאות נולד מתוך תפישה המאפשרת התנסויות חיים יומיומיות. בקמפוס אזור מגורים, "דירה בקהילה", אשר מסייע להסתגל לחיים עצמאיים מחוץ לבית ההורים. בדירה החניכים מבשלים, עורכים קניות, מפעילים מחשב וציוד ביתי בסיסי לגמרי בעצמם. קהילתיות - הקמפוס פתוח אל העיר, ומאפשר הדדיות בין הפעילות המתרחשת בו לבין פעילותה של אילת. מתקנים כגון בית קפה, כיתת אודיטוריום של 60 איש, חדר כושר ועוד הנם מתקנים רב תכליתיים, בהם מתקיימת פעילות של חניכי המקום ותושבי העיר לסירוגין ואף במקביל. התכנון האדריכלי מגדיר אזור תעסוקה גדול הכלול בקמפוס, המאפשר הקמת מעבדת מחשבים וייצור בתלת ממד (במודל fablab), בו גם חניכי הקמפוס וגם ילדים ונוער מאילת יכולים לקחת חלק בלימוד והעשייה. אזור זה, פתוח פיזית אל הפארק הסמוך, ומציע פעילות של שוק עירוני בו אפשר לקנות ולהתרשם מהמוצרים שנעשו במעבדה. בית הקפה מתוכנן סמוך לאולם ספורט ובריכה טיפולית שבתכנון. בהפעלת בית הקפה מעורבים חניכים של הקמפוס, דבר המאפשר להם התנסות בתעסוקה והבאת תועלת לעצמם ולקהילה. סביבה - על מנת לגרוע כמה שפחות מן הפארק, חלק מגגות הקמפוס הנם גגות ירוקים. בצורה זו השטח הציבורי הפתוח "עוטף" את הקמפוס ממעל, ומאפשר החזרת השטח הציבורי אל העיר. חלק מהמבנים נמצאים חלקית מתחת לקרקע, פתרון אקלימי קלאסי ומותאם לאקלים החם שבאילת. בגגות הירוקים מתוכננת פעילות ספורט ופנאי, כמו גם גינה אקולוגית קהילתית. השקיית הגינה מבוצעת ממי מזגנים אשר נאגרים בבריכה אקולוגית בחזית הקמפוס. בחזית הקמפוס "קיר קירור" פאסיבי, שהנו למעשה מפל טפטוף של מים ממוחזרים על גבי מסלעה מתוכננת. הרוח הצפונית השלטת שנבדקה באזור, הופכת את טיפות המים לרסס מיקרוסקופי המוסיף לחות ומצנן את האוויר. חצרות פנימיות מוצלות ונעימות במרכז הקמפוס יוצרות מיקרו אקלים נוח וממוזג, ומאפשרות גישה ישירה לטבע מכל פתח ומכל חלון. מבנה האודיטוריום הנו מבנה "0 אנרגיה". חזיתו הדרומית מכוסה יריעה פוטווולטאית לאגירת אנרגיית השמש. קירותיו הנם מסה תרמית של 50 ס"מ, ובהם, מלבד בידוד תרמי מעולה, גם צינורות להולכת מים קרירים (קיר קורן). מאוורר HVLS חדשני מותקן בחלל, מעלה את האוויר החם מעלה ומסייע לו לצאת דרך פתחי האוורור הנפתחים אוטומטית בעזרת חיישנים. העובדה כי אזור הישיבה נמצא בחלקו תחת פני הקרקע, תורמת למיזוג בשיטה הגיאותרמית. המבנה כולו מתוכנן לעמוד בתקן LEED בדרגת SILVER/GOLD (התקן האמריקאי לבניה ירוקה המוביל כיום בעולם). ייעוץ וליווי אדריכלות ירוקה: WAWA, אדריכל יובל שם-אור, סם אלפסי.
|