לחצו על התמונות הקטנות להגדלה
 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 | |
|
קירות זכוכית ופרטיות // אפקט סינדרלה בצהלה
צילומים: רן ארדה
מטרת התכנון היתה לבנות בית גדול שמכסה שטח קרקע קטן. ואומנם הבית מכסה כ 24% בלבד משטח החלקה ומותיר את מרבית שטח החלקה לגינה, פינות ישיבה, בריכות מים ומזרקות. מטרה נוספת היתה להעניק לבית ''קנה מידה אנושי'' ולהתאים את קנה המידה שלו לקנה המידה של הבתים מסביב באמצעות פרוק מסת הבית לשתי מסות קטנות יותר. מסות הבית צוברות גובה ככל שהן מתרחקות מהרחוב. הבנייה המדורגת יוצרת מצב שבו גובה החזית הקרובה ביותר לרחוב אינו עולה על 3.5 מ' באופן שתמונת הבית ניכנסת בשלמותה לתוך קונוס הראייה של מי שצופה בבית מהמקום הקרוב ביותר שממנו ניתן לראותו.
קרור וחימום פסיביים והארכת היום: קומת הקרקע היא תיבה צרה שפאתה הארוכה פונה לכיוון ממנו מנשבות בריזות. פאה זאת ניתנת לפתיחה לכל אורכה כך שניתן להכניס לקומת הקרקע כמות מקסימלית של בריזות. בצמוד לחזית ממוקמת בריכת צינון המקררת את הבריזות בטרם כניסתן לחלל. הבריזות חודרות לחלל, חולפות דרכו ולבסוף יוצאות מבעד לדלתות היציאה לגינה הממוקמות בקיר הנגדי, באופן שיוצר תנועת אוויר בחלל [cross ventilation].
קירות זכוכית ופרטיות: למרות ש 60% מקירות הבית הם קירות שקופים. מיקום איסטרטגי של הקירות והבלטת קומה א בשעור של 4.5מ' מעבר לקומת הקרקע מבטיחים פרטיות מלאה לדיירי הבית. בקומת הקרקע החזית הצרה יותר של התיבה פונה לרחוב ובקומה א' , שתי החזיתות הצרות שפונות לכיוון השכנים אטומות ללא כל חלונות.
''אפקט סינדרלה'': הבית בנוי מחומרי מדף פשוטים, סטנדרטיים וזמינים כגון פרופילי פלדה, גדרות ברזל, ברגי מכונות, פחים, רשתות ולוחות עץ דחוס מה שמוזיל עלויות ומקצר את משך הבנייה. חומרים אלה חוזרים על עצמם בכל חללי הבית בשתי הקומות. בחדר המגורים, קיר מחופה בלוחות פח מוחלד שטופל בחומצה כדי להתאימו בגוון ובטקסטורה לריצוף הציפחה בגוון סגול כהה בגימור מחוספס. במטבח, תקרה מלוחות פח צבועים בלק מבריק משקפת את תאורת הריצפה ואת תאורת המטבח. בחדר הילדים, ריהוט בילט אין- מיטת אונייה, ארון בגדים ושולחן כתיבה משולבים במערכת אחת ובנויים האחד מעל השני וכך מפנים את רצפת החדר למשחקים.
העדר הירארכיייה: חלק מקירות הבית בקומת הקרקע ובחדרי השינה בקומה העליונה מחופים בלוחות עץ דחוס באופן שמבטל את ההירארכייה בין חללים "חשובים" ו"לא חשובים". קוביות עץ הבולטות ממישור הקיר מתפקדות כשעוני שמש. הצל שהן מטילות צללים על הקיר ויוצרות ''קישוט דינמי''.
ייצור המוני: הבית מורכב מ 11 יחידות נפח זהות [מודולים] בצורה שמזכירה לגו. גודל המודול נקבע לפי גודל חדר שינה טיפוסי שמידותיו 4.4X4.4X4.4 מטר. כל אחד מהמודולים מורכב משישה חלקים. כל אחד מ 6 הרכיבים בכל אחד מהמודולים מורכב מאותם חלקים. משמע הבית כולו מורכב מערכת חלקים [קיט] שהגיעה לאתר כשהיא מוכנה להרכבה. כל החלקים מחוברים בחיבורים יבשים [ברגים פינים ומסמרים].
מעטפת הבית [קירות וגגות] וריצפת קומה א' בנויים מקרומים דקים של רכיבים מתועשים. הקירות הגגות והרצפות חלולים ומכילים בידוד טרמי וצנרות ומאפשרים גישה מהירה וקלה לצורך תיקונים או שינויים ותוספות [כגון תוספת נקודות חשמל]. ניתן לרחוץ את קירות וגגות הבית מבחוץ במים וסבון.
בית ללא תחזוקה: חיבור כל רכיבי הבית באמצעות ברגים מאפשר תזוזה טיבעית של כל רכיבי הבית כתוצאה מהתפשטות והתכווצות חומרים באופן שמונע סדיקה, היפרדות חומרים והתקלפויות טיח כפי שאנחנו עדים לו בבניינים הבנויים מבטון ובלוקים.
תקרות הבית והריצפה נמשכות מעבר לקירות הזכוכית. מבחוץ משתקפים הדקים ותקרת המתכת בקירות הזכוכית מתוך כוונה לטשטש את ההפרדה שיוצרים קירות הבית בין פנים וחוץ. בלילה משתקפים פסי תאורה השקועים בריצפה בקירות הזכוכית באופן שגורם להם להראות כאילו הם נמשכים מחוץ לבית לאין סוף תוך יצירת קשר בין הפנים והחוץ באופן שגורם לחלל הפנים להראות גדול יותר מכפי שהוא באמת.
כל הריהוט [שחלקו built in] תוכנן ונבנה במיוחד עבור הבית. הגינה מהווה חלק אינטגרלי מהבית; שטחים פתוחים מכוסים חצץ שחור ובהם זרועים איים של צמחיה, פינות ישיבה ובריכות נוי. ההליכה מאי לאי נועדה להיות מסע תגליות שנועד להעלות את רמת הציפיות במקום ליצור אימפקט כוללני ומיידי. בלילה מוארים רק האיים וכך נוצרת אשלייה של מרחב. בריכת ההשתקפויות וגשר העץ הקמור המוביל לדלתות הכניסה לבית מאזכרות את תעלות המים שהקיפו מבצרים בתקופות קדומות כאמצעי הגנה מפני פולשים.
|