Archijob - Studio לוח מודעות דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות לוח דרושים מאמרים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית שליחת פרויקטים ומאמרים לאתר - archijob יצירת קשר - archijob שרותי השמה תפריט עליון
חדשות וארועים
כל כותרות החדשות ארועים ראיונות פרויקטים מאמרי דעה תחרויות אקדמיה מדיה עסקים English חיפוש בחדשות שליחת חדשות

מוסיקה, ארכיטקטורה ומה שביניהן.. האם מוצרט חשב על גני וורסאי כשהוא חיבר את הסונטה בלה מז'ור שלו? || ארועים

מוסיקה, ארכיטקטורה ומה שביניהן.. האם מוצרט חשב על גני וורסאי כשהוא חיבר את הסונטה בלה מז
 חדשות - כותרות
מערכת איגלוטק ECK מבית אייל ציפויים מערכת איגלוטק ECK מבית אייל ציפויים

תערוכת לחם ושושנים 18 תערוכת לחם ושושנים 18

תערוכות חדשות בבית האמנים ירושלים תערוכות חדשות בבית האמנים ירושלים

אגף חדרי ניתוח יום חדש במרכז הרפואי תא II חשיפת אדריכלים אגף חדרי ניתוח יום חדש במרכז הרפואי ת''א II חשיפת אדריכלים

תערוכה במוזיאון ידידי ישראל- תערוכת התקווה תערוכה במוזיאון ידידי ישראל- תערוכת התקווה

קול קורא: פרס מוזס לאמן.ית צעיר.ה לשנת 2024 קול קורא: פרס מוזס לאמן.ית צעיר.ה לשנת 2024

תכנון ושיפוץ מבנה למסעדה במדריד תכנון ושיפוץ מבנה למסעדה במדריד

תערוכה קבוצתית בגלריה רוזנפלד תערוכה קבוצתית בגלריה רוזנפלד

תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות

תערוכת יחיד בטרמינל העיצוב, בת ים תערוכת יחיד בטרמינל העיצוב, בת ים

תכנון חנות הדגל של חברת Huawei בשנגחאי תכנון חנות הדגל של חברת Huawei בשנגחאי

לאכול עם העיניים - תערוכה בבית האמנים תל אביב לאכול עם העיניים - תערוכה בבית האמנים תל אביב

פֶמינינ-עׇל תערוכת חוצות בחולון פֶמינינ-עׇל תערוכת חוצות בחולון

2024 Paradyż Designers Competition 2024 Paradyż Designers Competition

תכנון והרחבת קמפוס בנויברג, גרמניה תכנון והרחבת קמפוס בנויברג, גרמניה



לכל כותרות החדשות






ארועים - ‏שבת ‏01 ‏אוקטובר ‏2011 מאת: Archijob5


לשמיעה - לחץ כאן!

שאלה זו, שלכאורה לא ניתן לענות עליה בכלים אובייקטיביים, עלתה וצצה לה אצלי, עוד בצעירותי, בכל פעם שניגנתי את הפראזה הראשונה של הסונטה הנפלאה הזו לפסנתר.
משהו ברצף צלילי הסונטה, עורר בעיני רוחי את הקונוטציה לאותם מרחבים מַלְכוּתִיים שיצרו האדריכלים אָנְדְרֵה לָה נוֹטְרְה וז'יל ארדוּ‏אַ‏ן-מַ‏נְסַ‏ר. התחושה האישית שלי הייתה, שבין אם מוצרט הכיר את גני וורסאי ובין אם לא, הוא בהחלט יצר 'גנים מוסיקאליים' מלכותיים וקלאסיים לא פחות.



תחושה זו גרמה לי להבין שיש קשר עמוק בין מוסיקה וארכיטקטורה ובעקבות כך יצאתי לבדוק מהו טיב הקשר הזה ולמה בכלל הוא מעניין.
בדבר אחד לגבי שני תחומים אלו לא היה לי ספק: שניהם מעוררים בנו חוויות ורגשות רבות ומגוונות כגון: שמחה לעומת עצבות, מתח לעומת שלווה וכו'. הדבר המפליא בכך, הוא ששני התחומים משיגים את אותן החוויות על-ידי ארגון ועיצוב של ממדים וחומרי גלם שונים. במוסיקה חומרי הגלם העיקריים שלנו הם תכונות הקול המבוצעות בעיקר בממד הזמן בעוד שבארכיטקטורה חומרי הגלם הם תכונות החלל המבוצעות בעיקר בממד המרחב. כדי ליצור את החוויה במלואה, היוצר נדרש לארגן ולעצב את חומרי הגלם הללו בדרכים שונות אותן אני מכנה 'עקרונות הארגון'. מושג זה הוא כללי ביותר וכולל רמות שונות של סדר מול אי-סדר, מודעות מול חוסר-מודעות, תכנון מול אקראיות וכד'.

דיאגראמה לרדוקציה מוסיקלית
דיאגראמה לרדוקציה מוסיקלית

אם נחזור לגני וורסאי ולווריאציות של מוצרט, נוכל לזהות כמה עקרונות ארגון שמשותפים לשניהם. לדעתי עקרונות אלו הם אשר יצרו את החוויה המלכותית והרשמית בשתי היצירות, חוויה שמייצגת בעיני את התקופה הקלאסית במערב:

1. מבנה שלדי משותף: שתי היצירות הן בחזקת ווריאציות בעלות נושא משותף- במקרה של מוצרט זה הרמוניה ושלד מלודי ובגני וורסאי יש לנו אוסף של גנים מעוטרים המושתתים על אותו עיקרון גיאומטרי המשותף לכולם, עד כדי כך שנראה שכל גן הוא בעצם ווריאציה לגן אחר.
2. רדוקציה: הרדוקציה הוא עיקרון מבני שבעזרתו ניתן לצמצם או להרחיב את היצירה. אצל מוצרט למשל, הפראזה הראשונה מחולקת לארבעה חלקים והחלק האחרון מחולק לפי הפראזה השלמה, כך שאנו יכולים לראות בחלק האחרון צמצום וייצוג של המכלול. עיקרון זה מופיע גם בגני וורסאי: הרדוקציה מופיעה בגנים המיניאטוריים שהם בחזקת הגנים הגדולים ולהם קודקוד משותף המציין בדרך-כלל נקודת מבט לפסל כלשהו או מהווה צומת דרכים מונומנטאלית וכד'.

מודל סטרוקטוראלי של הגנים
                                                                               
מודל סטרוקטוראלי של הגנים


3. מבנה-על מורכב וכיווניות ברורה: ישנה בהירות לגבי הכיווניות. בוורסאי- הטרידנט הוא ביטוי מובהק לכיווניות ברורה במכלול העיר. הטרידנט בנוי משלושה רחובות ראשיים בעלי קודקוד אחד ובקודקוד נמצא הארמון, סמל לשלטון המלך. מֶעֵבְרוֹ השני של הארמון יוצא ציר ארוך בעל כיוון מונומנטאלי שעובר וחוצה באופן סימטרי את הגנים. בסונטה, לכל ווריאציה פרטית ישנו 'מבנה על' המורכב מפריודות סגורות ובעלות חוקיות של 2 בחזקת N. דבר אשר מייצר מצד אחד מורכבות כוללת ומצד שני תחושת כיווניות והתמצאות ברורה בכל שלב ושלב במהלך היצירה.
אז גם אם מוצרט לא חשב על גני וורסאי כשחיבר את יצירתו, הוא בהחלט השתמש באותם חוקי הארגון. למעשה יוצרים רבים בתקופה הקלאסית במערב השתמשו בהם, ובכך מוצרט לא היה הבלעדי למרות אהבתי המיוחדת אליו.

אך האם ההתאמה בין יצירה מוסיקאלית לארכיטקטונית תקפה רק במערב? כדי לבדוק זאת נתמקד הפעם בתרבות ובתקופה אחרת. מעניין יהיה לראות האם ההשוואה לאור אידיאל אחר תביא את אותן תוצאות של התאמה בין היצירות. לצורך כך, בחרתי את אחד הז'אנרים הערביים המפורסמים ביותר- הסמעאי והשוויתי אותו לקסבה של דמשק. הסמעאי הוא אחד הז'אנרים הנפוצים ביותר בצורת רוֹנְדוֹ השכיחה במוסיקה המזרחית. הסמאעי שבחרתי להציג נקרא 'סמעאי בעיי'ת' שנכתב ע'י אל-חרירי.

לשמיעה - לחץ כאן !

מבנה הסמעאי הוא מאוד פשוט– ארבעה בתים הנקראים 'חאנה' ופזמון חוזר הנקרא 'תאסלים'. למרות פשטותה הכללית של היצירה, היא מורכבת מאוד ברגע, עד כדי כך שלא ניתן לנבא את הצליל הבא. כך שהדרך הנכונה לשמוע מוסיקה זו וליהנות, מחייבת את התמסרות המאזין לרגע הבודד. אחת הסיבות לתופעה זו היא המשקל המורכב משלוש פעמות לפחות. זאת בניגוד ליצירות מוסיקאליות במערב שיש בהן לכל היותר שתיים בלבד. כדי להמחיש את המשקל במזרח - נסו לקרוא מהר את רצף הפעימות הבא בהטמעות שונות:

דוּם הָס הָס תִיק הָס , דוּם דוּם תִיק הָס הָס.

לשמיעה - לחץ כאן !

משקל זה מייצר את השלד הריתמי המורכב מחזרות ושינויים רבים והוא מהווה בסיס לאימפרוביזציה אשר מקנה מורכבות נוספת של הרגע. בכך נמנעת כיווניות ומורכבות כוללת של כל היצירה כולה. לא די בכך, גם הנגנים עצמם מוסיפים אלתורים משלהם על המורכבות הקיימת, כך שאם אתם שומעים את הצלילים בליווי קריאת התווים, לא בטוח שתזהו באופן מושלם את ההתאמה ביניהם. לעומת זאת ה'חאנה' הרביעית שונה ויוצאת דופן, והיא מזכירה מאוד בטמפו שבה יצירות קלאסיות-מערביות. זאת כיוון שהיא מנוגנת על שתי פעמות בלבד והכיווניות בה ברורה. בדמשק אני מוצא את אותה מורכבות מקומית ורגעית בין הבתים. כל בית פרטי הוא בחזקת חצר פנימית משותפת, מה שמאפשר מורכבות מקומית גבוהה של כל חצר ובית.
מודל חצרות של הקסבה בדמשק
מודל חצרות של הקסבה בדמשק

מורכבות זו מאפשרת בינוי חופשי יותר של האזרחים השומרים על יצירתיות בדרך שבה הם מאלתרים את בינוי ביתם- במגוון חומרים ובמגוון תצורות. למעשה, כל חומר קביל למען מטרה זו: עץ, מתכת, קש, בטון, אדמה ועוד. כך נוצרים רחובות וסמטאות פתלתלים כמעין לבירנט ללא שמות, חוץ מציר ראשי אחד בעל כיווניות ברורה – הרחוב שיוצא מן המסגד, שהוא בחזקת ה'חאנה' הרביעית שבסמעאי בעיי'ת. שמו של הרחוב נקרא על שם המסגד הגדול 'הדרך למסגד אומיה'. חשוב להגיד שלא רק הדרך זוכה לכיווניות ברורה ומהווה חלק מהסדר של מבנה העל, גם המסגד עצמו זוכה לארגון מסודר של 'מבניות על' בדומה לכנסיות המערביות, כמו שניתן לראות בתמונה.
הדרך למסגד אומיה
הדרך למסגד אומיה

מסגד אומיה- מסגד או כנסייה?
מסגד אומיה- מסגד או כנסייה?

חזית מאולתרת בקסבה- 'שימוש בחומרים מגוונים'

לסיכום אני מוצא כי הניסיון לקשר בין מוסיקה וארכיטקטורה באמצעות עקרונות ארגון אינו ניסיון שווא או משאלה אוטופית, שכן הקשר הוא קשר ממשי המתרחש במציאות והוא פועם בליבותיהן של כל התרבויות והתקופות. יהא אשר יהא החוש שאליו המדיום פונה- במישוש, בראייה או בשמיעה. יהא אשר יהא חומר הגלם אותו מארגן היוצר- בין אם בחומר או בסאונד. מוסיקה וארכיטקטורה נועדו להיות מאוחדות-במשמעותן וברוחן.

מאת: קובי זיק
 הוא אדריכל בוגר 'בצלאל', מעורב במגוון רחב של פרויקטים אדריכליים, חוקר דפוסי סדר ומרצה לאדריכלות במוסדות אקדמיים בארץ. בימים אלו הוא כותב דוקטורט בנושא: 'מוסיקה, ארכיטקטורה ופילוסופיה על-פי עקרונות ארגון ובניית שפה משווה'.

לרשימת הכותרות [חזור לעמוד קודם Print News ]



 תגובות פייסבוק
תגובות גולשים  תגובות גולשים [ 0 ]
empty image

אין בשלב זה תגובות של גולשים לידיעה זו

היה הראשון להגיב !
 

 

 שם:
 דוא"ל: (לא חובה)
 תוכן התגובה:
 הקלידו את המילה:
captcha  
[ מטרת בדיקה זו לחסום תוכנות פרסום ספאם ]


 החדשות הנצפות ביותר בחודש האחרון
תערוכות חדשות בבית האמנים ירושלים תערוכות חדשות בבית האמנים ירושלים

שובר שיוויון - תערוכה במוזיאון העיצוב שובר שיוויון - תערוכה במוזיאון העיצוב

קול קורא למענקים עבור אמניות.ים ומוסדות קול קורא למענקים עבור אמניות.ים ומוסדות

תכנון והרחבת קמפוס בנויברג, גרמניה תכנון והרחבת קמפוס בנויברג, גרמניה

תערוכה במוזיאון קסטל במעלה אדומים תערוכה במוזיאון קסטל במעלה אדומים

תערוכת יחיד בגלריה אנגל תערוכת יחיד בגלריה אנגל

לאכול עם העיניים - תערוכה בבית האמנים תל אביב לאכול עם העיניים - תערוכה בבית האמנים תל אביב

2024 Paradyż Designers Competition 2024 Paradyż Designers Competition

פֶמינינ-עׇל תערוכת חוצות בחולון פֶמינינ-עׇל תערוכת חוצות בחולון

תכנון חנות הדגל של חברת Huawei בשנגחאי תכנון חנות הדגל של חברת Huawei בשנגחאי

תערוכת יחיד בטרמינל העיצוב, בת ים תערוכת יחיד בטרמינל העיצוב, בת ים

אגף חדרי ניתוח יום חדש במרכז הרפואי תא II חשיפת אדריכלים אגף חדרי ניתוח יום חדש במרכז הרפואי ת''א II חשיפת אדריכלים

תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות

קול קורא: פרס מוזס לאמן.ית צעיר.ה לשנת 2024 קול קורא: פרס מוזס לאמן.ית צעיר.ה לשנת 2024

תערוכה קבוצתית בגלריה רוזנפלד תערוכה קבוצתית בגלריה רוזנפלד


 

 

 






יצירת קשר ופרסום באתר

פרסום ב Archijob
יצירת קשר
שרותי השמה
קראו אודות אתר Archijob
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס רוויט
Revit

קורס אוטוקאד
קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס ויריי לסקצ'אפ

קורס פוטושופ
קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס אוטוקאד
תלת מימד

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2020 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים  רחוב תובל 20 קומה 1 מתחם הקיבוץ רמת גן (מחוז תל אביב)
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2020 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 20 Tuval st. Ramat Gan (Tel Aviv District)