עיצוב פנים ועיצוב טקסטיל // סיור בתערוכות הגמר של שנקר 2014
תערוכת הטקסטיל של שנקר השנה, מציגה מוצרי טקסטיל משלב חומרי הגלם ועד להפיכתם לאובייקטים בעלי פונקציה ממשית וסימבולית. חומר, טכנולוגיה, מלאכה וגישה אסתטית-תרבותית קשורים האחד לשני באופן הדוק. מעשה ידני, תכנון ויצירה ממוחשבים וייצור תעשייתי אינם עוד הפכים מוצהרים, אלא חלקים באותו תהליך עיצובי הוליסטי ורחב. התערוכה מוצגת בחללי המחלקה ההיסטוריים, שזכו לאחרונה לחידוש ושיפוץ.
קפל הבד וכפל משמעות - פרויקט של שירי גנץ - סריגים בהשראת שטיחים פרסיים. התבוננות ממושכת בבד המקופל שנסרג בפרויקט מרמזת על שפת סתרים שחבויה בו.
פרויקט Felt life של יוליה ניניו - אריחי הלבד מתחברים באופן מודולרי, ופותחו בעקבות חיפוש אחר הסדר בעולם הטבע. בחיבור האריחים נוצרת תבנית אינסופית של מקצב וצבע, שניתנים להתאמה לקנה מידה משתנה בחלל המגורים.
הפרויקט של שביט מונדר - עץ החיים - קולקציית אריגים לאופנת נשים שנוצרו לאור מחקר חזותי של דימויי עץ החיים וביטויו ברקמות עמים שונות.
פרויקט ללא כותרת של מאיה אזוף - הבדים פותחו תוך פרשנות חופשית גרפית למחקר של עבודות טלאים בטקסטיל. הטלאים הומרו לשפת מקצבים גרפית צבעונית, אשר צויירה על נייר משובץ ומומשה כהדפסים דיגיטליים על בדים לשימוש ביתי או לחולצות.
פרויקט ''מנוחת גוון'' של אפרת ברקוביץ' - שטיח משבצות ''טארטן'', שנארג בעבודת יד בגוונים מוקפדים. השטיח עשוי צמר כבשים, צמר גמלים אורגני וצבענים חומציים לצמר.
פרויקט ''בוטניקה מפלצתית'' של קטרין שענק - הטקסטיל והציורים מציגים עולם בוטני דמיוני. דימויי המפלצות וסביבתן פותחו בהקשר לילדותה של המעצבת בגרמניה, וביחס להתבוננות מעמיקה בטקסטילים שבטיים. העולם הדמיוני פותח בטכניקות ציור מעורבות, והועבר להדפס דיגיטלי על בד. הטקסטילים מיועדים לשימוש ביתי משתנה ומאופיינים בחתימה יחודית וסגנון אישי.
תערוכת הגמר במגמת עיצוב פנים בשנקר, התמקדה השנה בעיצוב לחוויית קניה עכשווית. התרבות הצרכנית, שהיא האידיאולוגיה המובילה בחברה של המאה ה-20 - מצאה את ביטויה בטיפולוגיה המבנית של הקניון: חלל שמטרתו לעודד צריכה ולמקסם את רווחי החנויות שבו.
עם האצת תהליכי הפירבור אחרי מלחמת העולם השנייה, התרבו הקניונים וזכו להצלחה גדולה. יחד עם זאת, במאה ה-21 החלה תופעה של קניונים שננטשים ונהרסים - לעתים כתוצאה של שינויים כלכלים, אך גם בשל אי-התאמה של מרחבים אלו לצרכים החברתיים והתרבותיים של חברה המשתנה במהירות. בתוך כך, הקניות המקוונות הפכו למתחרה של הקניון ומהצד השני גוברת הביקורת על תרבות הצריכה החומרנית, שמטפחת בוז אינטלקטואלי לטיפולוגיה של הקניון.
הסטודיו מכיר בצורך להגדיר מחדש את הטיפולוגיה האדריכלית הקונבנציונלית של חלל הקניות ובוחן דרכים להעשיר את חוויית הקנייה. במסגרת פרוייקטי הגמר, התבקשו הסטודנטים לחקור ולבחון כיצד ארכיטקטורה, תרבות, צרכנות עכשווית, סירקולציה, קשרי מבט והיבטים פרפורמטיביים של חלל הפנים משפיעים על ההתנהגות, התנועה, הרגש ותפיסתו של הלקוח.
|