תערוכות חדשות בבית האמנים ירושליםתערוכות חדשות בבית האמנים ירושלים || ארועים

ארועים - נכתב ב: ‏יום רביעי ‏21 ‏פברואר ‏2024 כתב by Archijob6

בית האמנים ירושלים מציג ארבע תערוכות יחיד חדשות:
חנן שלונסקי / ניגוד סימולטני, אנסטסיה ניקולינה / גן שעשועים,
מירב דביש בן משה / אטרופיה קלה בחלל התת-עכבישי, אורי שכנר, צייר 1945 – 2022.

חנן שלונסקי / ניגוד סימולטני
אוצר : יונתן גולד
תערוכת הציור החדשה של חנן שלונסקי מציגה שתי קבוצות עבודות: חבילות חציר בשדה ואליפסות בשדה צבע. הניגוד בין שני גופי העבודות הוא בצורה, בצבע ובתפישה : האפור מול הצבעוני, העגול מול האליפטי, הקונקרטי מול מופשט והחיים מול מוות. הסימולטניות שבניגוד מזמינה את הצופה להרהר בקיומם הבו-זמני של כוחות ושל רעיונות הופכיים. גישה זו תואמת את עקרונות פסיכולוגיית הגשטלט [gestalt], המדגישה את האופן שבו התפישה האנושית נוטה לארגן אלמנטים בתבניות שלמות. הצגת אלמנטים מנוגדים זה לצד זה מאתגר שלונסקי את הצופה להשלים את ההבדלים, ומייצר משחק דינמי בין צורה, צבע ומשמעות. התערוכה אינה רק הצגה של מיומנות אמנותית, אלא נרטיב מורכב של אלמנטים קוטביים בחיים, המעודדים התבוננות עמוקה ותגובה רגשית.

את הצבעים רוקח שלונסקי בעצמו מתמהיל של שעווה, מים, מלח אמוניום ופיגמנטים. גם את המסגרות ואת המצע הוא מכין בעצמו. מעבר לשליטה בחומר והחירות שהיא מקנה לו, יש לכך גם היבט רוחני: שלונסקי מאמין שעבודה עם חומרים מן הטבע, בלתי מעובדים, מעצים את כוחן המרפא של העבודות. בסדרת ציורי החציר הכיסוי הנקודתי בגוני אפור מעמעם את הצבעוניות שמתחת ומקהה את החוויה החושית, ואילו בציורי האליפסות שכבות הצבע השקופות מרחיבות את המנעד הצבעוני. כל הנחת צבע מגלה, ובה בעת מכסה, את זו שמתחתיה. בציורי האליפסה, ציור המחייב החלטה על שני מוקדים, והמרחק ביניהם מכתיב את צורתה, שלונסקי מקרב ומרחיק - עגולה יותר או מאורכת-אקסצנטרית יותר ומתייחס אליהן כביטוי לחיים עצמם. לעומתן, חבילות החציר הפזורות בשדה כמו קברים, הן ביטוי של סוף.


חנן שלונסקי, באלות חציר, 2019, טמפרה שעווה על בד. צילום ציקי אייזנברג

אנסטסיה ניקולינה/ גן שעשועים
דבר האוצר: צוקי גרביאן
בתערוכת היחיד הראשונה שלה יוצאת אנסטסיה ניקולינה למסע בפלנדריה של ראשית המאה ה-16, אל אחד מאבות הציור המערבי, הלא הוא הצייר ההולנדי הירונימוס בוש. ניקולינה משתמשת בקומפוזיציה דומה לזו של הציור המקורי: שלושה לוחות ממוסגרים במסגרת כהה שעליה פס זהב, מחוברים זה לזה באמצעות צירים, אך מחליפה את הדמויות, מעוותת אותן ומשבשת גם את הטכניקה. בעבודתה נפגשים המופשט והפיגורטיבי, ציור 'רע' וציור 'טוב'; דימויים מוכרים מתולדות האמנות המערבית הקלאסית מוצבים לצד דימויים אינטרנטיים מהתרבות הפופולרית.

בחלל הפנימי מוצב טריפטיכון גדול ממדים, שנוצר בהשראת יצירת המופת של בוש, גן התענוגות הארציים [1503 - 1504]. נושאי הציור ואופן קריאתו, משמאל לימין, נשמרים כבמקור, אך בניגוד אליו – בלוח השמאלי לא מצוירים גן העדן ובריאתם של אדם וחווה, אלא סיפור בראשית אחר – בראשית של המפץ הגדול ושל תיאוריות מדעיות ופסבדו-מדעיות. בלוח המרכזי מוצג גן התענוגות ובו ייצוגים עכשווים שנאספו מן הרשת ונערמו על הבד. בדומה לציור הפלמי, גם כאן מדובר בקולאז' ציורי, וכמו במקור, ההדבק הציורי נוצר מתוך איסוף המידע באמצעות מתווים, שארגונם מתרחש ישירות על גבי בד הציור. על הלוח נמצא הטקסט – טקסט הדורש קריאה או שמא מדובר בבקשה שלא להיקרא מילולית, אלא רק פורמלית; טקסט שהוא ציור. בלוח הימני מתואר הגיהינום – האם זו נבואה באשר לגיהינום עלי אדמות או אזהרה גרידא? גן התענוגות של ניקולינה הוא הציור עצמו. היא נענית לכל תביעותיו, משרתת אותו נאמנה ומתמסרת לו ככל שיחפוץ. התחביר בחלקו מוכר ובחלקו אסוציאטיבי, נטול פשר, סתום. קיומן של שתי איכויות אלה בכפיפה אחת מתאפשר אך ורק בציור.


אנסטסיה ניקולינה, פרט מתוך טריפטיכון גן שעשועים, 2023 קרדיט לאמנית שמן על בד

מירב דביש בן משה / אטרופיה קלה בחלל התת-עכבישי
אוצרת: מעין שלף
תערוכתה של דביש בן משה מותחת קו בין ההיסטורי לעכשווי ובין החלום לשִברו, בין שאיפות אוטופיות טרם לידתה של אומה מול מקריסתן. שם התערוכה, 'אטרופיה קלה בחלל התת-עכבישי', הוא ציטוט מאבחנה שהתקבלה בבדיקת MRI מוח. אטרופיה היא דלדול או ניוון של רקמה עקב התנוונות התאים. האבחנה הקלינית מהדהדת את הכאב והחרדה האישית והקולקטיבית, כאשר הגוף והנפש הפרטיים הופכים בעל-כורחם למשקפים מציאות לאומית.

עבודותיה של מרב דביש בן משה משרטטות את הקשר בין גבולות מדיניים לגבולות הגוף. כאדריכלית נוף היא בוחנת את גבולות העיר ירושלים, את נתיבי התנועה, התשתיות, ושלל המערכות ומעבדת אותם מחדש. דרך שימוש במפות של העיר ירושלים, היא בודקת את אפשרויות הקיום הישראלי, קיום המנסה לנרמל מצב מאיים, אלים, שדבר אינו נורמלי בו. המארג הסבוך של העיר ירושלים מוכתם ונפרם תחת ידיה של האמנית והופך לאורגניזם חולה. המפות מדממות, פועמות, פורצות מעבר לגבולות הנייר, רוטטות, שבריריות. מערכות התחבורה והרחובות משתרגות כוורידים וכעורקים ומתפשטות כווירוס אל החלל הריק שבין הצופה לציור, שולחות את גרורותיהן. סדרת העבודות על נייר, איברים חיוניים [2016 - 2020], צוירה על מפות של רחובות ירושלים משנת 1925, שרכשה האמנית מן הספרייה הלאומית, ועל מפות אמנות ותיירות של העיר מ-2019. המפות, אובייקטים מדעיים ואובייקטיביים לכאורה, הן למעשה כלי פוליטי, המגדיר שליטה במרחב, כותב ומוחק את ההיסטוריה, אוצר קולות מושתקים.


2020 Heart-לב ,69x50cm, Meirav Davish Ben Moshe קרדיט: יאיר בן ארי מרב דביש בן משה

אורי שכנר, צייר 1945 – 2022
אוצרת: שלומית ברויר.
במלאת שנתיים למותו של הצייר אורי שכנר, תיפתח בבית האמנים, ירושלים, תערוכה רחבת היקף של יצירותיו. בתערוכה יוצגו ציורים, רישומים וספרי סקיצות שיצר האמן במהלך ארבעת העשורים שקדמו למותו. מסעו של שכנר למחוזות הציור החל בתיווכה של המוסיקה; מסע שראשיתו לדבריו בהאזנה לרפסודיה בכחול של גרשווין ואחריתו בבנייתו של תחביר אישי נטול סימבוליזם או נרטיב.

יצירתו של שכנר מתומצתת במבנה של משטחי צבע ספורים, אותם הוא מצמצם למינימליזם כמעט סגפני, קל. הדמות, הנוף והמרחב מתכנסים לשפה ויזואלית אחידה, מסייעים בידו לכנס את הפיזי ואת הפואטי למקשה אחת. בתוך טווח מצומצם של מופעים, משטח מונוכרומטי עשוי לפיכך לשמש בעבודה אחת כדימוי לכר ובה בעת כדופן אדריכלית של חלל ביתי באחרת.
לנוכח השטחים הנדמים לעתים כאינסופיים, או שמא כחלק אינטגראלי מהם, מבליחות כהרף עין ומשייטות בריק הציורי דמויותיו של שכנר; הדמויות המונוליתיות, המנוסחות אף הן באמצעות יריעות צבע דו-ממדיות, והמשוללות אפיון מגדרי או סממן זהות אחר, ייתכן שמרמזות מצד אחד על זיקתן לאוניברסלי, ומצד אחר על החבוי שאלמלא הוסתר אפשר שכלל לא היינו נדרשים אליו. כך או כך, כמו מוטיבים אחרים בציוריו משמשות הדמויות כפני שטח - כמיפוי שמהותו לשמש מעטפת בלבד לנפח מרומז.


UriShechner-קרדיט צילום דינאל שכנר


4 תערוכות חדשות בבית האמנים ירושלים
פתיחה:
שבת 24.2.2024 בשעה 12:00
נעילה: 4.5.2024
הכניסה חופשית
בית האמנים ירושלים,
שמואל הנגיד 12, ירושלים
שעות פתיחה: ב, ג, ד, ה 18:00-10:00; שבת 14:00-11:00


חדשות - כותרות
יש איגלוטק באייל ציפוייםיש איגלוטק באייל ציפויים

איך קשור עולם הרכב לבית בשרון? תכנון ועיצוב ליעד יוסף איך קשור עולם הרכב לבית בשרון? תכנון ועיצוב ליעד יוסף 

מתקופת הטמפלרים : הרפת שהפכה לארמון קוסמטי - תכנון ועיצוב: צביה קזיוףמתקופת הטמפלרים : הרפת שהפכה לארמון קוסמטי - תכנון ועיצוב: צביה קזיוף

פרטים קטנים כגדולים - בית באזור השרון - אדריכלות ועיצוב פנים: פרנקל אדריכלות ועיצובפרטים קטנים כגדולים - בית באזור השרון - אדריכלות ועיצוב פנים: פרנקל אדריכלות ועיצוב

פנטהאוז בגווני המדבר - תכנון ועיצוב דורית סלעפנטהאוז בגווני המדבר - תכנון ועיצוב דורית סלע

כיף לקום לעבודה! קומפלקס משרדי חברת כלמוביל - תכנון ועיצוב משרד ReMa אדריכליםכיף לקום לעבודה! קומפלקס משרדי חברת כלמוביל - תכנון ועיצוב משרד ReMa אדריכלים

איכות ונגישות מבית אלקטרה תעמלאיכות ונגישות מבית אלקטרה תעמל

שקוף ושופע שיק: איך הפכו הארונות השקופים לטרנד הכי לוהט בקרב הפשניסטיות ובכלל?שקוף ושופע שיק: איך הפכו הארונות השקופים לטרנד הכי לוהט בקרב הפשניסטיות ובכלל?

ראיון עם האדריכל רון שפיגל, שפיגל אדריכליםראיון עם האדריכל רון שפיגל, 'שפיגל אדריכלים'

היהלום שבכתר: מבית רעוע לבית מרגש ומזמין, אדריכלות ועיצוב פנים: בועז שניר - אדריכליםהיהלום שבכתר: מבית רעוע לבית מרגש ומזמין, אדריכלות ועיצוב פנים: בועז שניר – אדריכלים

OpenAire שאלות ותשובות על החברהOpenAire שאלות ותשובות על החברה

פגמים איכותיים - הכירו את מעצב הפנים ניצן הורוביץפגמים איכותיים - הכירו את מעצב הפנים ניצן הורוביץ

יוקרה במעטפת: כך הומחשה דירת היוקרה התל אביבית ששוויה מוערך בכ-45 מליון שח  עיצוב: צביה קזיוףיוקרה במעטפת: כך הומחשה דירת היוקרה התל אביבית ששוויה מוערך בכ-45 מליון שח עיצוב: צביה קזיוף

אהבה בשטח - מעצב פנים ליעד יוסף ובן זוגו מנהל הפרוייקטים של המשרד אביעד יוסף-שרוןאהבה בשטח - מעצב פנים ליעד יוסף ובן זוגו מנהל הפרוייקטים של המשרד אביעד יוסף-שרון

הוא כל כך קוזי, נעים ומפנק, לא פלא שהוא בקיבוץ - תכנון ועיצוב : הנדסאית אדריכלות הגר לושיהוא כל כך קוזי, נעים ומפנק, לא פלא שהוא בקיבוץ - תכנון ועיצוב : הנדסאית אדריכלות הגר לושי


לכל כותרות החדשות


החדשות הנצפות ביותר בחודש האחרון
OpenAire שאלות ותשובות על החברהOpenAire שאלות ותשובות על החברה

איכות ונגישות מבית אלקטרה תעמלאיכות ונגישות מבית אלקטרה תעמל

ראיון עם האדריכל רון שפיגל, שפיגל אדריכליםראיון עם האדריכל רון שפיגל, 'שפיגל אדריכלים'

היהלום שבכתר: מבית רעוע לבית מרגש ומזמין, אדריכלות ועיצוב פנים: בועז שניר - אדריכליםהיהלום שבכתר: מבית רעוע לבית מרגש ומזמין, אדריכלות ועיצוב פנים: בועז שניר – אדריכלים

פגמים איכותיים - הכירו את מעצב הפנים ניצן הורוביץפגמים איכותיים - הכירו את מעצב הפנים ניצן הורוביץ

שקוף ושופע שיק: איך הפכו הארונות השקופים לטרנד הכי לוהט בקרב הפשניסטיות ובכלל?שקוף ושופע שיק: איך הפכו הארונות השקופים לטרנד הכי לוהט בקרב הפשניסטיות ובכלל?

פנטהאוז בגווני המדבר - תכנון ועיצוב דורית סלעפנטהאוז בגווני המדבר - תכנון ועיצוב דורית סלע

כיף לקום לעבודה! קומפלקס משרדי חברת כלמוביל - תכנון ועיצוב משרד ReMa אדריכליםכיף לקום לעבודה! קומפלקס משרדי חברת כלמוביל - תכנון ועיצוב משרד ReMa אדריכלים

פרטים קטנים כגדולים - בית באזור השרון - אדריכלות ועיצוב פנים: פרנקל אדריכלות ועיצובפרטים קטנים כגדולים - בית באזור השרון - אדריכלות ועיצוב פנים: פרנקל אדריכלות ועיצוב

מתקופת הטמפלרים : הרפת שהפכה לארמון קוסמטי - תכנון ועיצוב: צביה קזיוףמתקופת הטמפלרים : הרפת שהפכה לארמון קוסמטי - תכנון ועיצוב: צביה קזיוף

איך קשור עולם הרכב לבית בשרון? תכנון ועיצוב ליעד יוסף איך קשור עולם הרכב לבית בשרון? תכנון ועיצוב ליעד יוסף 

יש איגלוטק באייל ציפוייםיש איגלוטק באייל ציפויים


‎Archijob‎