The site for Architecture related Jobs in Israel

 

חזרה לעמוד הכניסה

לחצו להפיכת אתר זה לאתר הבית שלכם

הוסף את האתר למועדפים

   

חזרה לאתר Back to Archijob

From the HIGHWAY To the SUBWAY
(Haifa as a test case)
Final Project, Technion, Haifa.

arch. Dekel Goodovitch

Inst.: Prof. Micha Burt

dekelg@yahoo.com

העיר הרב-שכבתית: מהכביש המהיר לתוך העיר
(חיפה כמקרה מבחן)
פרויקט גמר באדריכלות, הטכניון, חיפה.

מגיש: אדריכל דקל גודוביץ

מנחה: פרופ' מיכה בורט

dekelg@yahoo.com

Click on small images to enlarge

דברי הסטודנט:


איכות חיים בעידן הציפוף

בחיפוש אחר איכות חיים, נוצר מצב ובו העיר ההיסטורית או המרכז העירוני הישן לא יכלו לספק את אותה איכות, עקב בעיות צפיפות, רעש ומחסור בשטחים ציבוריים, פתוחים וירוקים, ועל כן החל תהליך של פרוור, הכולל יציאה מהערים ובניית פרוורי שינה. זהו תהליך הרסני בקנה מידה ארצי היות והוא מחריף את בעית נטישת המרכזים העירוניים הישנים שאת מקומם מאכלסים כיום עובדים זרים וזונות; יוצר מרכזים חדשים מחוץ לעיר; דורש את חיבורם ברשת כבישים עוקפים העוברים מחוץ לעיר כדי למנוע פקקים (היות וללא המכונית הפרטית אי אפשר לחיות בפרוור); יוצר מנהרות ומחלפים כדוגמת "חוצה ישראל" ו"מנהרות הכרמל" שמגבירים את הפרוור ואת עקיפת מרכזי הערים. בעוד בעבר היתה ככר השוק העירונית, מקום המפגש של דרכים וסוחרים, הפך הכביש המהיר למרכז קניות ארוך אשר לאורכו פזורים יישובים אשר פעם היתה גם בהם איכות חיים. זהו תהליך שבסופו ינטשו לגמרי מרכזי הערים, והשטחים הירוקים שמחוץ להם יחוסלו במהירות. פרויקט זה מנסה לענות על בעיית צפיפות האוכלוסין ואיכות החיים ע"י החזרת האנשים והתנועה לעיר שתתוכנן בשכבות. כלומר, במקום פיתוח אורבני דו-מימדי, מתפתחת עיר תלת-מימדית גם לגובה. הפרויקט מתנגד ל"כביש העוקף", ודורש לתכנן כבישים שיעברו "דרך" כדוגמת ה"איילון" בת"א, והמע"ר התל אביבי שהתפתך לאורכו ובמיוחד לצד שתי תחנות הרכבת- "השלום" ו"ארלוזורוב". במרכזו של הכביש בנקודת שיא הפעילות והתנועה מתפתחת עיר בצורה רב שכבתית, עם רחובות ורטיקליים והוריזונטליים גם בשכבות גבוהות הכוללות מגורים, מבני ציבור, מסחר, שטחים פתוחים, ותנועה רגלית וממונעת לאורכן. זהו נסיון לפתר את בעיית צפיפות האוכלוסין והפרוור לא רק ע"י בנייה לגובה של מגדלים, אלא תוך כדי יצירת עיר שלמה בגובה המספקת את התשתית ואת איכות החיים תוך כדי ציפוף. הפרויקט מפתח בסופו של דבר, ככר עירונית אחת הממוקמת מעל כביש מהיר ומנקזת אליה מספר דרכים במפלסים שונים. זוהי ככר רב שכבתית כחלק ממארג העיר הרב שכבתית. הפרויקט תוכנן בעיר התחתית של חיפה- מרכז עירוני נטוש עם פוטנציאל אדיר בשל מיקומו בין ההר לים על ציר התנועה הראשי (רכבות וכבישים) של דרך הים. פרויקט "מנהרות הכרמל" שנועד לעקוף את העיר התחתית בודאי לא יתרום דבר להחייאת האזור, אלא לכמה אילי נדל"ן שעסקיהם מחוץ לעיר או בפרווריה. וזהו פרויקט לאומי! מה בדיוק לאומי בחציבת הכרמל? למה התחדשות עירונית אינה לאומית? את הכרמל קל לחצוב ולמנהר, אבל נראה מי יצליח למנהר מתחת לדרך העצמאות בחיפה ולפתוח עורק ראשי לעיר בצינתור ולא בעיקוף? ולפיכך יקוטלג הרעיון כעוד פרויקט סטודנטיאלי. חבל...

חיפה כמקרה מבחן

ציר החוף העובר לאורך חוף הים ידוע עוד משחר ההיסטוריה כ"דרך הים". כיום עוברים בציר זה אוטוסטרדת החוף של ישראל, כביש מספר 2, ובצמוד לו מסילת הברזל הראשית חיפה-ת"א. אולם בהגיע ציר זה לחיפה הוא מפסיק להיות דרך מהירה והופך לכביש עירוני רגיל ומרומזר, שהרכבת אינה צמודה לו ומתנהלת במרחק. התכנית המוצעת מושפעת מהפיתוח המוצלח לאורך דרך האיילון, שהוא המשכו של כביש החוף דרומה, המהווה ציר תנועה בינעירוני מהיר, התורם להתפתחות העירונית. בציר זה שולבו מערך הרכבות עם מערך הכבישים לכלל מערכת תחבורה יעילה, נוחה ומונמכת, כך שלאורכה מתפתח המע"ר של גוש דן. על מנת להמשיך את ציר החוף בחיפה בצורה שלא תחצה את העיר לשניים, יש לבצע מינהור של מסילת הרכבת והכביש המהיר כאשר המסילה עוברת במרכז, בין שני נתיבי הנסיעה, כדוגמת האיילון. השטח המתקבל מעל המנהרה יהפוך למדרחוב להולכי רגל מלווה בצמחייה ושבילי אופניים, שלאורכו יתפתח המע"ר החיפאי.

ציר ה"הר-ים" המוצע מתחיל ברכס הכרמל ובאוניברסיטה, וממשיך דרך הדר הכרמל אל נמל חיפה לשעבר ומשם בגשר אל שובר הגלים והאי המלאכותי המהווה תוספת חדשה בהמשך הציר. ציר זה הוא ציר בעל חשיבות ראשית בעיר בהיותו קושר בין העיר התחתית, ההיסטורית והערבית של חיפה שהתפתחה עד לראשית המאה ה-20 לאורך החוף, ובין העיר המודרנית היהודית שמשנות ה-20 עם הכיבוש הבריטי התפתחה בקצב מואץ במעלה הר הכרמל. בתחילה התפתח הדר הכרמל כמרכז עירוני הכולל את בניין העירייה, שוק תלפיות, בתי המשפט, התיאטרון העירוני, ומסחר שוקק חיים התפתח לאורך הרחובות הרצל והחלוץ. הפיתוח במעלה ההר נמשך ומאוחר יותר התפתח מרכז הכרמל, מרכז מסחרי, תיירותי, בילוי ומגורים בקו המצוק של חיפה עם תצפית מרהיבה אל הנמל. העיר המשיכה בפיתוח לאורך ציר ההר ומרכז חורב הוקם עם הזמן בהמשכו של הציר. כיום, בהמשכו של ציר ההר, הולכת ומתבססת האוניברסיטה כמרכז תרבותי וחינוכי גדול בפני עצמו. אבל ציר ישר וברור זה אינו יכול לטופוגרפיה הקשה. בשתי נקודות הציר נקטע ומתפתל. האחת היא במדרגת הטופוגרפיה הראשונה הלא היא כתף הדר הכרמל. שם הפרש הגבהים בין הדר הכרמל לעיר התחתית מגיע לכ-50 מטר. הנקודה השניה היא המדרגה של מרכז הכרמל שם הפרש הגבהים מגיע לכדי 220 מטר מהדר הכרמל. את מגבלות הטופוגרפיה מגשרת "הכרמלית"- התחתית הראשונה בישראל, אולם הקישור התחתי אינו מחפה על חסרונו של קשר במפלס הקרקע. בפרויקט מוצא לקשר בין מרכז הכרמל והדר הכרמל בעזרת מרפסת תצפית הממשיכה את שדרות מוריה- ציר ההר- ובקצותה מעלית היורדת היישר אל רחוב הרצל בהדר. משם הטופוגרפיה מישורית בעיקרה. בהמשך על-פי ההצעה, שלושה רחובות בהדר הכרמל, הנביאים, שמריהו לוין ובלפור נמשכים כגשרים מבונים לעבר העיר התחתית בשיפוע מתון של 2% עד שגגות הגשרים מגיעים לגובה 40 מטר. אל גשרים אלו מצטרפים שני רחובות-גשר ניצבים, וכך נוצר גריד עילי המהווה מערכת עירונית משלימה לעיר. המערכת העילית כוללת רחובות עיליים להולכי רגל בגובה 40 מטר, מתחתיהם 3 קומות של רחובות מסחריים הממשיכים את צירי המסחר הקיימים בהדר, ומתחתיהם קומת תנועה למכוניות ותחבורה ציבורית הכוללת שני נתיבי נסיעה מלווים בחניות. חניות אלו הן תוספת לחניות העיקריות הממוקמות בסמוך לציר הבינעירוני המהיר, וזאת על מנת למנוע כניסה מיותרת של רכבים חיצוניים לעיר היוצרים לחצי תנועה וזיהום אויר. מעל נקודות צומת מרכזיות מוצעים מגדלי מגורים המשקיפים אל הים ובעלי איכות חיים עירונית. בפרויקט הוצגו 3 מגדלי מגורים בני 6, 8, ו-10 קומות כל אחד. מתוך שלושת רחובות הגשר, ממשיך רחוב הנביאים אל מזח הנמל תוך כדי ריחוף מעל שטח הנמל המהווה שטח ים ציבורי פתוח וכולל מעגן יאכטות, ספורט ובילוי מסביב לפארק המים הכחול. בצמוד לו ומתחת למים עוברת גם "הכרמלית". אי מלאכותי יוקם על שובר הגלים וייובש בעזרת עודפי האדמה שתוצא לצורך חפירת הכביש המהיר ומסילת הברזל התחתיים שהוזכרו בתחילה.

הרחובות העיליים לקוחים מעולם הקניונים שהתפתח לצד הדרך המהירה ומהווה כיום את תרבות הקניה והצריכה. בעוד בשכבה התחתונה נשמר העולם הישן של רחובות מסחר, בשכבות העליונות מתפתחים רחובות ברוח הקניון- רחוב ולצידו חניה בקומת המרתף ומעליו רחוב מקורה וממוזג סגור כלפי פנים כקניון. כלוצר, במקום שהפיתוח המודרני יקרה מחוץ לעיר (וראה מקרה געש, שפיים, איקאה, וקניוני אם הדרך ואב הדרך למיניהם), מתפתחת העיר כלפי פנים- לגובה, וכך בדומה לתל ארכיאולוגי מסתדרות להן השכבות זו על גבי זו. החזיתות (בעיקר בשכבה העליונה) לקוחות מעולם הפרסומות העוטף את חיינו נפשנו ובתינו. לפרסום חוצות יש ערך כספי, הוא מוסיף צבע ומבטא את רוח התקופה והדינמיות המהירה שבה. השילוט יבוצע על רשת מחוררת כך שיהווה מעין משרבייה או ברי-סולי מודרני לחלונות, המופסק במקומות מסוימים ע"י מרפסות, המשקיפות ישירות אל הנוף. מתוך נתוני הפרויקט ניתן לראות כי השצ"פ בפרויקט זהה כמעט לשטח התכנית, בעוד שטחי הבנייה מהווים כ- 300% מהשטח. כלומר השימוש בעיר הרב-שכבתית מאפשר ציפוף יעיל של הבנייה מבלי לגזול שטחי ציבור, ומבלי לפגע באיכות החיים.

 

טבלת שטחים רב-שכבתית בשטח של 36,500 מ"ר:
שכבה ייעוד שטח באחוזים מהמגרש
שכבה 1 -תחתית רכבת תחתית 2,340 מ"ר 6%
שכבה 2 –ציר בינעירוני ממונהר רכבת ואוטוסטרדה בינעירוניים 7,800 מ"ר 21%
שכבה 3 –קרקע עד מפלס 40+ מטר מסחר 21,500 מ"ר 59%
משרדים 42,000 מ"ר 110%
ספורט 1,500 מ"ר 4%
חניה 8,000 מ"ר 22%
בילוי 23,000 מ"ר 63%
כבישים ודרכים 3,040 8%
שצ"פ קרקע 14,500 מ"ר 40%
שצ"פ גגות 13,000 מ"ר 36%
שצ"פ ים 9,500 מ"ר 26%
שכבה 4 –מגדלים ממפלס 55+ ועד 100+ מטר מגורים 14,000 מ"ר 39%
סה"כ סה"כ שטח בנוי 110,000 מ"ר 301%
  סה"כ שצ"פ 37,000 מ"ר 101%

הגיבו על הפרוייקט בפורום אדריכלות

לחצו על התמונות הקטנות להגדלה

     

לחצו על התמונות להגדלה

 

חזרה לאתר Back to Archijob

 

פרסום פרוייקט באתר

אם ברצונכם לפרסם פרוייקט תכנוני מעשה ידיכם באתר זה,
שלחו eMail ובו תאור קצר של הפרוייקט ו 2-3 תמונות או שרטוטים בפורמט תמונה.
בנוסף - יש לציין את שם המתכנן / מתכננים + טלפון לבירורים.

*** תנאי הכרחי : התמונות חייבות להיות בפורמט JPG וגודל מקסימלי לתמונה - 40 K ***

בהמשך יועברו לשולחי ההצעה פרטים טכניים נוספים אודות העברת החומר הנדרש.

כתובת eMail למשלוח ההצעה : webmaster@archijob.co.il

כל הזכויות שמורות - איתי אלמוג, אדריכל-יוצר האתר
All rights reserved - Itay Almog, Architect-Site creator
© 2000-2001 [WWW.Archijob.com,WWW.Archijob.co.il]

webmaster@archijob.co.il

legal statement

Click Here!