לחצו על התמונות הקטנות להגדלה
 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |  13 |  14 | |
|
התחדשות מרכז העיר כפר סבא // תכנון מרחב רחוב ויצמן
הפרויקט המשותף של האדריכלים נטאלי אלדן (צרפת) ורון נוימן (ישראל) עוסק ביצירה ותכנון מחדש של הרחוב הראשי בכפר סבא, שיהווה פלטפורמה נבחרת ואלטרנטיבה ראויה לפעילויות פנאי, תרבות ומסחר. רחוב ויצמן מהווה את הציר ההיסטורי הראשי של העיר, והוא תוכנן במקור כעורק המקשר בין ישובי השרון לערי החוף. עם צמיחתה של כפר סבא נוספו שכבות אורבניות רבות של מסחר ושירותים ציבוריים ברחוב והוא התרחב ושינה את יעודו המקורי. התפתחות הציר: בשנות השבעים של המאה הקודמת החלה להרקם תוכנית מתאר בהובלת האדריכל קולודני, המשלבת בין מרקמים מסחריים וחצרות ציבוריות שהפכו את כפר סבא לאחת הדוגמאות המוצלחות בישראל לתכנון עירוני המתאפיין בבלוק טיפוסי. במהלך שנות התשעים ותחילת האלפיים נוספו בקצוות העיר מתחמי קניון גדולים ואופיו של הרחוב נשחק אסתטית ופונקציונלית. הקניונים משכו אליהם את מרבית האוכלוסיה המקומית והמבקרת, והרחוב הראשי ננטש ממבקרים. מצבו המדרדר של הרחוב, העדר המבקרים והשחיקה הפיזית לא עלו בקנה אחד עם הפוטנציאל הייחודי הטמון בו. סיבה זו הובילה את עיריית כפר סבא ליזום פרויקט שמטרתו להשיב את המרחב הציבורי של כפר סבא ורחוב ויצמן להולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי התחבורה הציבורית, להחיות את הרחוב השומם, ולהשיב שגשוג תרבותי, כלכלי וסמלי לציר, כל זאת תוך התחשבות בשיקולים אדריכליים אסטתיים, שהם הגורמים המנחים בתכנון המחודש. עיצוב מרקמי – החזרת הרחוב להולכי הרגל: החזרת המרחב הציבורי, תפיסתית ופונקציונלית, נעשה תוך יצירת משטח רציף מקניון ערים עד לאיזור התעשיה, ללא מכשולים פיזיים, המגשר ככל הניתן על הבדלי המפלסים, מרחיב את המדרכות ומקשר אסתטית ותפיסתית בין השטחים הציבוריים בעיר, משטח - מפלס מאוחד זה כולל "שדרות פעילות", מסלולי אופניים, תנועת רכבים ותחבורה ציבורית, פסי ניקוז מי גשם טבעיים ומספר רב של עצים על מנת להצל ולצנן את המרחב. מרקם זה יעודד שימוש בתחבורת אופניים והולכי רגל וישתלבו בו התערבויות נקודתיות לפתרון בעיית החניה. המרחב תוכנן כך שיוכל לשמש כשדרת הולכי רגל בימי חג כפי שנהוג בערים גדולות בעולם. נקודות התערבות אינטנסיביות: בשלוש נקודות בהן עלה הצורך וקיים הפוטנציאל נקטנו בהתערבויות אדריכליות אינטנסיביות המתייחסות, בין היתר, לבעיית החניה במרכז: המרקם הקיים בעיר הוא מקור ההשראה להתעבויות אדריכליות שיצרו קישורים איכותיים בין חצרות הבלוקים למרחב וייצמן הרציף, בניגוד למצב הקיים בו חצרות רבות משמשות כחניונים וחללים תומכים לעסקים. א. מתחם השוק הקיים - הורחב שטח השוק תוך תוספת קירוי קל להצללה מתחת לשטחים הפתוחים בגב השוק (צפון מערב) יוקם חניון ציבורי תת קרקעי בן 4 קומות המכיל כ450 רכבים ובנוסף רחבת פריקה וטעינה שתשרת את הסוחרים והקונים כאחד. ב. הטמנת תחנת האוטובוס - התחנה הקיימת מהווה מפגע זיהומי ואקוסטי. יצירת תחנת אוטובוס תת קרקעית בעלת היקף פעולה דומה (ללא צורך בשינוי כיווני התחבורה ברחובות האנכיים לויצמן) ממזערת מפגעים אלו. בקומת הקרקע מתוכננת כיכר ציבורית (גג ירוק עם סקיילייטים), בקרבת רחוב ויצמן יבנה אמפיתיאטרון המהווה אלמנט נופי המאפשר גישה לתת הקרקע (מתוכננת גם גישה בעזרת מעליות מהכיכר עצמו במפלס הרחוב). בקומת הקרקע מתוכננים שטחי מסחר ומעל תעסוקה ב7-9 קומות, לצד כל זאת ובחיבור ישיר לכיכר יוקמו מבני ציבור ותרבות, ומתחת לכל המתחם יוקם חניון ציבורי לכ- 1000 רכבים. מעברה הדרומי של תחנת האוטובוס ניתן לראות בלוק מבנים לפינוי בינוי (במקור 3 קומות על עמודים) בלוק זה משמש בתוכניתנו כבלוק טיפוסי לפינוי במרכז העיר, שומר על האופי התכנוני של העיר תוך יצירת חצרות ציבוריות במרכזו, אך משלב שטחי מסחר בקרקע ומעליהם מבני מגורים בני 7-9 קומות, חניונים בני 4 קומות יוקמו לכל המבנים וישרתו את דיירי הבניין כמו גם סוחרים ואת הציבור הרחב - סה"כ כ- 700 מקומות חניה. ג. חקלאות קהילתית - בצמוד לפארק כפר סבא במזרח רחוב ויצמן מתוכנן מרכז חינוך אקולוגי ושדה גידול קהילתי שיתפקד בשיתוף פעולה עם תוכניות קיימות לחינוך, אקולוגיה וחקלאות בצורה שמשתלבת במרקם הרחוב הראשי. 1. מקטעי רחוב אופייניים משמש "ארגז כלים" לפתרונות תכנון רחוב וייצמן, בצורה זו ניתן למקד את התכנון בנקודות בעייתיות תוך יצירת מרקם רחוב צפוי והמשכי למרחב כולו.
התכנון מתחלק להתערבויות מרחביות "רכות" והמשכיות, ולנקודות התערבות אדריכליות אינטנסיבית, שיאפשרו את השבתו של המרחב הציבורי להולכי הרגל - תוך עידוד שמוש באופניים ותחבורה ציבורית. דרך כלי זה תוכל העיר לפתח חזון קוהרנטי ומושך לרחוב הראשי.
|