זה ארבעה עשורים שדוד גרשטיין מנסח את שפתו האמנותית; שפה הומנית של אהבת החיים ואהבת האדם; שפורצת על גבי מצעי הציור והאובייקטים שלו ומזדככת. גוף עבודותיו של גרשטיין, המוצג עתה בתערוכת היחיד בבית האמנים בתל אביב, מקבץ ציורים משנים מוקדמות לצד ציורים עכשוויים גדולי ממדים מהשנה החולפת. התערוכה מציגה שתי סדרות עיקריות – המכוניות והמרפסות – המבליעות בתוכן זיכרונות ילדות ונעורים של גרשטיין. סדרת המרפסות, הרוויה בזיכרונות אלו, מאגדת יצירות משנות ה-70 וה-90, בדרום תל אביב של אותן שנים. מרפסות הבתים התלויות שגרשטיין לוכד מבטאות מרחב אורבני צנוע ונטול הדר. זהו מראה של מרפסות תל־אביביות אופייניות, שטרם שופצו ועברו תמ'א 38; טיח מתקלף, תריס עץ ישן סגור, וילון מוסט שלא מסגיר את פנים הבית, או כזה החוסם את הראות של המרפסת מהרחוב. מרפסות אלו רוכשות עתה, לאחר פרוץ מגיפת הקורונה, מובן גלובאלי ומקומי כאחד.

עבודה של דוד גרשטיין, מסדרת המרפסות, שנות ה 90 , דימוי באדיבות יח''צ
זיכרונותיו של גרשטיין מאכלסים גם את הסדרה השנייה המופיעה בתערוכה ומאגדת ציורי מכוניות עכשוויים וכאלו שנוצרו בשנות ה-80. סדרה זו מעניקה ביטוי ויזואלי למרחב אורבני אחר, אירופי, משובץ מכוניות. אלו הן מכוניות נייחות, החונות ברחובות פריז ובערים אחרות; רובן ריקות ולעיתים רחוקות מבליעות קלסטרים שמציצים מבעד לזגוגיותיהן. השתקפויותיה של עיר האורות בשמשות המכוניות מומחזת על גבי ציורים גדולי ממדים שאותם צייר גרשטיין, בעת שהייתו בסיטה שבפריז בין השנים 1991-1990.

עבודה של דוד גרשטיין, מסדרת המכוניות, שנות ה 90 , דימוי באדיבות יח''צ
בשתי סדרות אלו נלכד מרחב פרטי, אילם ואינטימי שנחשף אל הצופה ולו באופן חלקי. המרחב שגרשטיין יוצר פועל כמעין קפסולה תחומה שבה מבט הצופה חסום בחלקו, כך שרב הנסתר בו על הגלוי. ייצוגו של מרחב תחום זה יוצר מעין ''תאי בדידות'' של האדם בעולם; תחושה המתעצמת לנוכח המרחב העכשווי – על סגירותו ופתיחותו השרירותית – שמותיר את הצופה עם תחושה אינטנסיבית של דבר מה לא פתור, אובד עצות ואף תועה. אינטנסיביות זו מתאפשרת מתוך המצע הציורי של גרשטיין, שהולך וגדל על פני הזמן והמרחב ומספק מצע לחקירה מתמשכת של שדה הראייה, כך שהפרספקטיבה מתמסמסת אל תוך חלל לא מוגדר. כחלק מחקירתו זו, יוצר גרשטיין קולאז'ים ציוריים, העשויים ציור של דגמים ושבלונות צבעוניים שבאמצעותם מושטח הרקע שעל־גביו נוצקות התרחשות קונקרטית.
 עבודה של דוד גרשטיין, מסדרת המרפסות, שנות ה 90 , דימוי באדיבות יח''צ
UTURN
חזרה לציור | דוד גרשטיין
אוצרים: ורה פלפול, אריה ברקוביץ'
בית האמנים, תל אביב אלחריזי 9, תל אביב יפו
שעות פתיחה:
יום ראשון סגור יום שני 10:00–13:00, 17:00–19:00 יום שלישי 10:00–13:00, 17:00–19:00 יום רביעי 10:00–13:00, 17:00–19:00 יום חמישי 10:00–13:00, 17:00–19:00 יום שישי 10:00–13:00 יום שבת 11:00–14:00
|