התועלת שבמרפסת I ראיון עם אדריכל דהתועלת שבמרפסת I ראיון עם אדריכל ד''ר גלעד שביד || ראיונות

ראיונות - נכתב ב: ‏יום ראשון ‏05 ‏ספטמבר ‏2021 כתב by Archijob6

בכתבה הבאה בחרנו לראיין את האדריכל ד''ר גלעד שביד, אשר מרצה לארכיטקטורה בבית הספר לארכיטקטורה באוניברסיטת אריאל. במשך חמש השנים האחרונות, חקר שביד את אותו אלמנט אדריכלי, המרפסת, זו שבשנה וחצי האחרונות, הפכה חשובה במיוחד והיוותה מפלט בסגרים ובידודים. כאמור, שביד חקר זאת עוד לפני שמגפת הקורונה הגיעה לישראל, את הרשמים שלו איגד בספר ''מרפסות: עבר, הווה, עתיד'' שיצא לאחרונה.

ספר לנו עליך, ועל המחקר באסתטיקה אדריכלית.
נולדתי בירושלים ב-1960. אבי אדריכל, וכאשר הייתי ילד הוא טרח על הכנת תכנית האב של ירושלים, ביחד עם אביה וציון השימשוני. את ההכשרה הראשונית שלי באדריכלות: חיתוך קרטון ביצוע [ואצבעות], בניית מודלים, מחיקת שרטוטים בסכין גילוח, ושרטוט, קיבלתי בחופשות במשרד, שהיה ממוקם בבית ערבי ישן בין רחוב הילל לגן העצמאות, כבר מגיל חמש. באמצע שנות השמונים למדתי אדריכלות בבצלאל, ואחרי הלימודים עבדתי מעט מאוד, כפרילנסר במשרדו של זאב שיינברג ובאופן פרטי. הבנתי מהר שאין לי עניין לעבוד עם לקוחות או בוסים. כשהציעו לי להתחיל ללמד בבית הספר לארכיטקטורה באריאל, יכולתי לממש את ההכשרה בדרך נוחה יותר עבורי ומאז אני שם. מאוחר יותר, למדתי לתואר שני במכון ללימודים עירוניים באוניברסיטה העברית, בהנחיית פרופ' אריה שחר ז''ל, ועשיתי דוקטורט בבית הספר לסביבה ע''ש פורטר באוניברסיטת תל-אביב, בהנחיית פרופ' יובל פורטוגלי, שהיה מנחה יוצא מהכלל. הדוקטורט שלי עסק באסתטיקה סביבתית, ובמהלכו התחלתי לפתח תיאוריה כללית של אסתטיקה חזותית, אותה סיימתי לפתח אחרי הדוקטורט. את התיאוריה פרסמתי בספר: ''איזה יופי'', בהוצאת מוסד ביאליק.

ממחקר על מרפסות סוכה, קרדיט צילום: ד
ממחקר על מרפסות סוכה, קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

ממחקר באסתטיקה של מרפסות וחזיתות. סורג מרפסת ברומניה, קרדיט צילום: ד
ממחקר באסתטיקה של מרפסות וחזיתות. סורג מרפסת ברומניה, קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

האסתטיקה האדריכלית היא חלק מהתחום הרחב יותר של האסתטיקה הסביבתית. ברור שהמבנה מבחוץ מהווה חלק מהסביבה, ורחובות, כיכרות וכיוצא בזה, הן סביבות תחומות שהארכיטקטורה היא החלק היותר משמעותי ביצירתן. אבל גם חללים פנימיים במבנים הם סביבות, ושם הארכיטקטורה אחראית לכלל יצירת הסביבה, והתחושות האסתטיות המתקבלות בה. המחקר באסתטיקה האדריכלית עוסק לא רק בתכונות המקנות למבנים ולחללים ארכיטקטוניים יופי או כיעור, אלא גם בתכונות החזותיות היוצרות תחושות אחרות, כמו רגיעה, לחץ, שליטה וכיוצא באלה. מחקר מסוים מבודד ערך אחד, ובוחן תכונה או תכונות ארכיטקטוניות שמשפיעות על הערך המסוים.
אין זה סוד שהסביבה הבנויה בישראל, כמו גם חלק ניכר מהסביבות הפתוחות, נחווית על ידי רוב האנשים כסביבה מכוערת למדי. כיעור זה נובע לדעתי משתי סיבות עיקריות: העדר בקרה ואכיפה אסתטית, מוסד שקיים במקומות מסוימים כמו הולנד, והבנה טובה יותר, שאינה אינטואיטיבית, של הגורמים העיקריים שמשפיעים על איכותה האסתטית של הסביבה. מחקר אסתטי יכול להוות תשתית, שעל בסיסה, עם בקרה ואכיפה מתאימות, ניתן יהיה לשפר מאוד את הפן האסתטי של הסביבה בישראל, היות וכישרון יש כאן בשפע.

תוספות על מבנים קיימים-מרפסות נתמכות בפירנצה.קרדיט צילום: ד
תוספות על מבנים קיימים-מרפסות נתמכות בפירנצה.קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

מה מאפיין את המרפסת כמרחב?
המאפיין הכללי ביותר של המרפסת כמרחב, היא היותה בין לבין. מרפסת היא מרחב שמהווה חלק מהמבנה, וגם חלק מהסביבה החיצונית. התרומה של כל אחד מהמרחבים האלה למרחב המרפסת משתנה ממקרה למקרה, בהתאם לסוג המרפסת, מיקומה, וכמובן עיצובה. התופעה הכללית של היות בין לבין מוצאת במרפסת עוד ביטויים תחושתיים חוץ מהעניין הכללי של חלל אדריכלי שמחובר באופן בלתי אמצעי לחוץ, כמו למשל היות בין המרחב התרבותי למרחב הטבעי, בין המרחב הכללי למרחב המקודש, ועוד. גם מהבחינה האסתטית, רוב המרפסות מהוות מרחב שיש לו מאפיינים אסתטיים הנוגעים לסביבה החיצונית, ומאפיינים אסתטיים הנוגעים לחלל המרפסת. מעבר לכך, מרחב המרפסת הוא כמעט תמיד מרחב פתוח בחלקו, כך שהעולם, בדמות צלילים, ריחות, מזג אוויר ומראות חודר אליו כל הזמן, ומשפיע על אופיו.

תרומה חברתית: המרפסת כמרחב ציבורי, מרפסת בפורטוגל. קרדיט צילום: ד
תרומה חברתית: המרפסת כמרחב ציבורי, מרפסת בפורטוגל. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

מה הסיבות להופעת המרפסת על סוגיה השונים?
הסיבות להופעת סוגים שונים של מרפסות הן מגוונות ביותר. הסיבה המקורית להופעת מרפסת הטרסה שהייתה המרפסת הקדומה ביותר, ואחד האלמנטים הבנויים הקדומים ביותר, הייתה לדעתי הצורך במשטח עבודה ושהייה נוח ומואר, בצמוד לחלל מוגן [מערה, ואז בית], כך שניתן יהיה לסגת לחלל המוגן במהירות. טרסות מסד, שימשו ליישור פני שטח כדי שניתן יהיה לבנות בקלות, או להגבהת השטח כדי להרחיקו מבוץ או מים, ואחר כך כדי להבליט את המבנה. מרפסות זיזיות החלו להיבנות לצרכי צפייה באזורים אחדים, לצרכי גישה באזורים אחרים, ולצרכי לחימה באזורים מסוימים. מרפסות אחרות נבנו כדי לשרת שימושים יומיומיים או מיוחדים, שימושים אסתטיים, חיבור לסביבה, ועוד ועוד.
באופן מעניין, בזמן שרוב הסיבות הללו, כמו גם אחרות, שומרות עדיין על רלוונטיות גם היום, סיבות שונות הולכו והתווספו, וסביר שעוד ילכו ויתווספו, כדי ליצור סוגי מרפסות חדשים, או מרפסות חדשות מסוגים קיימים. לדוגמה, סוג מרפסת מיוחדת שהופיעה רק בעשורים האחרונים היא מרפסת הנחיתה למסוקים, כזו שבונים לעיתים בבתי חולים, או במקומות אחרים כמו מגדל הקריה בתל אביב.

ממחקר באסתטיקה אדריכלית. קרדיט צילום: ד
ממחקר באסתטיקה אדריכלית. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

מקורות המרפסות השונות. פרו- מרפסת כניסה, מאפשרת כניסה נוחה בגובה. קרדיט צילום: ד
מקורות המרפסות השונות. פרו- מרפסת כניסה, מאפשרת כניסה נוחה בגובה. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

ממחקר באסתטיקה אדריכלית. קרדיט צילום: ד
ממחקר באסתטיקה אדריכלית. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

האם השנה האחרונה עם כל מה שמגיפת הקורונה הביאה איתה, הפכה את המרפסת למרחב חשוב יותר?
אין לי ספק שהקורונה הזכירה להרבה אנשים את חשיבות המרחב הפתוח הצמוד לדירה, גינה, מרפסת, או מרפסת-גינה. אמנם פעם, כאשר לא היו מזגנים, ולא מחשבים וטלוויזיות אנשים היו מבלים במרפסת הרבה יותר, אבל גם היום חשוב לאנשים לצאת החוצה, לנשום אוויר, לשמוע ציפורים, לדבר עם השכנים, ועוד, דברים שבתקופת הקורונה ניתן לעשותם במרפסת בקלות, במקום במרחב הציבורי שאולי מסוכן לשהות בו. יתרה מכך, במבנים גדולים עם הרבה קהל, כמו מרפאות, בתי חולים, ומשרדים שונים, מרחב ההמתנה החיצוני הצמוד לחללים הייעודיים, יכול להיות מרפסות גדולות, שבהן אנשים ממתינים במרחב הבנוי-הפתוח, עם הרבה פחות סיכוי להידבק. עצם העובדה שאנשים נחשפו מחדש ליתרונות ואיכויות המרפסות, הפכה אותן למקום חשוב יותר, היות וכיום הן מצויות חזק בתודעה. מסיבה זו אפשר להניח שיבנו יותר מרפסות, ומרפסות גדולות יותר, וכי היתרון הכלכלי מהוספת מרפסות לדירות יהפוך משמעותי עוד יותר, לפחות בשנים הקרובות.

מהן ההשפעות האקלימיות ואיך הן משפיעות על עיצוב המרפסות?
למרפסות שונות יש השפעות אקלימיות שונות, ואלה תלויות בעיצוב המרפסת המסוימת. מרפסות משפיעות על תפקוד חללי הפנים מבחינת נוחות אקלימית, על תפקוד מרחבי החוץ הסמוכים למבנה, וכמובן מרחב המרפסת מתנהג אחרת מחללי הפנים. ההשפעות המשמעותיות בחלל המרפסת הן; רוח, שיכולה לקרר בקיץ, ואוויר שהטמפרטורה שלו היא כטמפרטורת החוץ, שלעיתים היא נעימה יותר מהטמפרטורה בחללי הפנים. כמו כן, בחורף, מרפסות יכולות לספק מקום חמים יחסית, ושטוף שמש, בהתאמה למיקומן ועיצובן. ביחס לחללי הפנים, המרפסת יכולה להשפיע על הטמפרטורה ועל האוורור, וכמו כן על מידת הבוהק כאשר מסתכלים החוצה. מרפסות פטיו יכולות להגן על חללי הפנים מסופות אבק. בחללי החוץ הסמוכים למבנה, מרפסות יכולות להגן מגשם ומשמש, אבל ההשפעה הפוטנציאלית הגדולה ביתר שלהן היא מיתון פרצי רוח סוערים וחזקים, שמבנים גבוהים נוטים לייצר.
כמובן, הצורך להתמודד עם תפקודים שונים מושפע מאוד מהאקלים המקומי, ומשפיע חזק על עיצוב המרפסת המסוימת, כך שתוכל לתפקד בצורה מיטבית.

מקורות המרפסות השונות. נפאל- מרפסת כניסה, מאפשרת פילוס והגבהה. קרדיט צילום: ד
מקורות המרפסות השונות. נפאל- מרפסת כניסה, מאפשרת פילוס והגבהה. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

מהי התרומה החברתית של המרפסת?

למרפסות שונות יש מגוון תפקידים חברתיים. אם נתמקד במרפסות הפרטיות, ויש לזכור שיש גם מרפסות משותפות ומרפסות ציבוריות, הרי שהתפקיד החברתי החשוב והנפוץ ביותר שיש למרפסות הוא אירוח. אבל, למרפסות שונות יש מגוון תפקידים חברתיים אחרים, שיש להם במקומות שונים חשיבות גדולה. תפקיד אחד הוא שמירה על מרקם הקהילה, כאשר אנשים שנמצאים במרפסת באים במגע עם שכנים ומכרים שחולפים ברחוב ליד המרפסת. במקומות כמו דרום מזרח אסיה, תפקיד זה חשוב ביותר מבחינת הקהילה. מרפסות שונות שימשו ובמידה מעטה עדיין משמשות להודעת הודעות, ולפנייה לציבור. היום מרפסות אלה הן בעיקר מרפסות המינרטים, מהן קורא המואזין את המאמינים לתפילה. מרפסות יכולות לשמש גם לתפקידים חברתיים מעניינים יותר, כמו חיזור, וכמו העלאת תחושת המוגנות במרחב הציבורי הסמוך.

תרומה חברתית: פריז- מרפסת כמקום לחיזור. קרדיט צילום: ד
תרומה חברתית: פריז- מרפסת כמקום לחיזור. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

תרומה חברתית: פירנצה- אירוח במרפסת. קרדיט צילום: ד
תרומה חברתית: פירנצה- אירוח במרפסת. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

האם יש שינויים מקובלים ומה צופן העתיד בתחום זה?
מרפסות, יותר מחללים אחרים במבנה, נתונות לשינוי בקלות. שינוי שהיה נפוץ מאוד בארץ, היה סגירת חלל המרפסת, והפיכתה לחלל פנים. שינוי זה היה כה נפוץ, והשלכותיו כה משמעותיות מבחינה אסתטית ומבחינות אחרות, עד שהוביל לחקיקת חוק המרפסות המדלגות, שהתבטל אחרי כמה שנים משנמצא כי אינו משפר את המצב האסתטי. על מרפסת ניתן גם לבנות, למשל מחסן, וכן ניתן לשנות את עיצובה, על ידי הוספת פרגולה או קירוי אחר, על ידי שינוי המעקה, ולפעמים על ידי הגדלתה החוצה. כמו כן, אחד השינויים הבולטים בבנייה שמתווספת למבנים קיימים, היא מרפסת.
השימוש במרפסות גם הוא נתון לשינויים, כאשר שימושים שהיו רווחים, כמו הכנת אוכל או ניקוי שטיחים, נעלמים, ובמקומם מופיעים שימושים חדשים. להערכתי, בעשורים הקרובים יופיעו שימושים חדשים מעניינים מאוד, שיצריכו מרפסות חדשות, או עיצוב מחדש של מרפסות קיימות. בין השימושים היותר מעניינים יהיו שימושים שקשורים למתן אוטונומיה קיומית גדולה יותר לדירה או למבנה, מבחינת אספקת אנרגיה ומים, שימושי גישה מתקדמים באמצעות רחפנים, והתפנות בטוחה ממבנים גבוהים.

ממחקר באסתטיקה של מרפסות וחזיתות. מלטה. קרדיט צילום: ד
ממחקר באסתטיקה של מרפסות וחזיתות. מלטה. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

ממחקר באסתטיקה של מרפסות וחזיתות. סיציליה. קרדיט צילום: ד
ממחקר באסתטיקה של מרפסות וחזיתות. סיציליה. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

ממחקר באסתטיקה של מרפסות וחזיתות. מרפבסת שקועה מקורה בקולומביה. קרדיט צילום: ד
ממחקר באסתטיקה של מרפסות וחזיתות. מרפבסת שקועה מקורה בקולומביה. קרדיט צילום: ד''ר גלעד שביד

חדשות - כותרות
ניו יורק הים תיכונית II חשיפת אדריכליםניו יורק הים תיכונית II חשיפת אדריכלים

הרצאות בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, טכניוןהרצאות בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, טכניון

פרוייקט המסיכה תערוכת צילום חדשה''פרוייקט המסיכה'' תערוכת צילום חדשה

ON and BEYOND בגלריית החווה, חולוןON and BEYOND בגלריית החווה, חולון

תערוכה קבוצתית חדשה בחלל האמנות נסימה-לנדאו, תל אביב תערוכה קבוצתית חדשה בחלל האמנות נסימה-לנדאו, תל אביב 

Berlin Affordable Housing ChallengeBerlin Affordable Housing Challenge

מערכת מדפים דיגיטלית חכמהמערכת מדפים דיגיטלית חכמה

זאהה חדיד אדריכלים נבחרו לתכנן את תחנת הרכבת בוילנהזאהה חדיד אדריכלים נבחרו לתכנן את תחנת הרכבת בוילנה

ראיון עם קרן ניב טולדנו מעצבת פניםראיון עם קרן ניב טולדנו מעצבת פנים

מוצרים חדשים מבית רינות מחיצותמוצרים חדשים מבית רינות מחיצות

מציאת חן פרויקט הוויטרינות ברח דיזנגוף תל אביב''מציאת חן'' פרויקט הוויטרינות ברח' דיזנגוף תל אביב

בין פנים לחוץ- תערוכת ציורים בגלריה זימאק''בין פנים לחוץ''- תערוכת ציורים בגלריה זימאק

מערכת רגליות תמיכה מתכווננות לרצפה צפה Supportמערכת רגליות תמיכה מתכווננות לרצפה צפה Support

תערוכת יחיד: שקר לבן בגלריה ימהתערוכת יחיד: שקר לבן בגלריה ימה

מסע במרחב הזמן לרומניה בבית האמנים תל אביבמסע במרחב הזמן לרומניה בבית האמנים תל אביב


לכל כותרות החדשות
החדשות הנצפות ביותר בחודש האחרון
תערוכה קבוצתית חדשה: אהבה נזילה תערוכה קבוצתית חדשה: אהבה נזילה 

מציירים סיפור אהבה בגלריה חנקין, חולון''מציירים סיפור אהבה'' בגלריה חנקין, חולון

תערוכת יחיד: ויטרזים רכים בבית האמנים, תל אביבתערוכת יחיד: ויטרז'ים רכים בבית האמנים, תל אביב

תערוכה לצייר בפח בבית האמנים בחיפהתערוכה ''לצייר בפח'' בבית האמנים בחיפה

תערוכת שימור ושימוש חוזר במבנים, REUSEתערוכת שימור ושימוש חוזר במבנים, REUSE

עיצוב ותכנון משרדי II SVB  חשיפת אדריכליםעיצוב ותכנון משרדי II SVB חשיפת אדריכלים

אניסה אשקר: סקיצה פריזאית במכון הצרפתיאניסה אשקר: סקיצה פריזאית במכון הצרפתי

מרחב קליטה II חשיפת סטודנטיםמרחב קליטה II חשיפת סטודנטים

בית כפרי בסגנון מודרני II חשיפת מעצביםבית כפרי בסגנון מודרני II חשיפת מעצבים

מערכת רגליות תמיכה מתכווננות לרצפה צפה Supportמערכת רגליות תמיכה מתכווננות לרצפה צפה Support

תכנון ועיצוב מטה חברה בברזילתכנון ועיצוב מטה חברה בברזיל

זית אצל זית תערוכה בבית ראובן''זית אצל זית'' תערוכה בבית ראובן

תערוכת יחיד: שקר לבן בגלריה ימהתערוכת יחיד: שקר לבן בגלריה ימה

מוצרים חדשים מבית רינות מחיצותמוצרים חדשים מבית רינות מחיצות

תל אביב בסיבוב- אדריכלות תל אביבית בציור''תל אביב בסיבוב''- אדריכלות תל אביבית בציור


‎Archijob‎