שלוש תערוכות חדשות במרכז לקרמיקה עכשוויתשלוש תערוכות חדשות במרכז לקרמיקה עכשווית || פרויקטים

פרויקטים - נכתב ב: ‏יום ראשון ‏05 ‏יולי ‏2020
תאריך הארוע: 16.7.2020 - 29.8.2020
כתב by Archijob5


היכרות והתנסות ארוכת שנים עם החומר הקרמי ['החומר' בה' הידיעה] מייצרת חוויה גופנית מתמשכת המוטבעת בגוף, כשם שהגוף מוטבע בחומר. הגוף הוא השחקן הראשי, היוצר, וכלי העבודה.

''היפוך יוצרות''
רחלי מנשה דור


במכלול העבודות המוצגות בתערוכה מעבירה רחל מנשה דור את החיבור העמוק שלה לחומר ולטבע, ואת היופי והמורכבות של 'חוכמת הגוף' הנלמדת ומשתכללת עם הזמן. עבודות הווידאו אשר נוצרו במיוחד עבור התערוכה, ממקדות את המבט של הצופה ביחסי הגומלין ומערכת ההשפעות ההדדיות בין גוף היוצרת לחומר. מנשה דור בוחרת מצבים אינטימיים המוכרים לה מתהליך העבודה שלה בסטודיו, ומשבשת את אופני הפעולה האוטומטיים כדי לאפשר חשיבה עליהם מחדש. דרך הפעולות המטאפוריות שהיא עושה עם הגוף והדיאלוג הנוצר עם החומר, היא מספרת על חווית הקיום שלה כאישה בעולם, ומביאה לידי ביטוי חלקים שונים באישיותה.

בעבודה 'קערת ראש' משתמשת מנשה דור בטכניקת עבודה אפריקאית מסורתית ליצור כלים והופכת את ראשה לתבנית. דמותה משתקפת במראה כשהיא מעצבת את החומר על ראשה . החומר לובש ופושט צורות שונות. ניתן לחשוב על צורות אלו כמהדהדות את ההתנגשות בין איכויות גבריות ונשיות כפי שהיא חווה אותן בתוכה. ב'אגנא', עבודת הווידאו המשותפת עם היוצרת בתנועה טל דיין, מונכח האגן כמרכז הכובד הגופני והנפשי הראשי של האישה, כמיכל הזיכרונות של חוויות החיים הבסיסיות, וכמקום חיבור לאחר. העבודה 'Upside Down' היא ביטוי למאמץ הלולייני של הקיום היומיומי ושל המתח בין החומרי לרוחני.

 רחל מנשה דור, צילום: נטע טילמן

רחל מנשה דור, צילום: נטע טילמן

סדרת העבודות 'דיוקן עצמי' העשויות גבעולי שיבולת שועל בדמות מיכלים, קושרות ולופתות הכל יחד ב'מורכבות אחוזה', ביטוי של האמנית המתאר את הניסיון לאחוז את כל אותם חלקים ומצבי קיום שלה יחד. בעבודות אלו אין גבול ברור בין הפנים והחוץ. הכל צומח ונבנה מלמטה.
בתערוכה זו החומר הקרמי כמעט ולא נוכח כאובייקט בעולם הממשי. על פניו, שינוי המדיום מחומר לווידאו הוא מהלך של התרחקות ממנו. אבל זה גם מהלך של התפשטות והתרחבות הפותח את השיח הפנים-תחומי ומציע התבוננות מחודשת ורעננה על שדה פעולה עתיק.

כשם שהקדר מייצר בגוש החומר חור, ומרחיב אותו לאט לאט ליצירת מיכל, כך יוצרת עבורנו מנשה דור פתח למעשה היצירה הפרטי שלה, ומזמינה אותנו להיכנס ולמלא אותו במשמעויות ובהקשרים משלנו.

'לצאת מהקווים'

משתתפים: שמחה אבן חן, שמאי גיבש, יעל נובק, אליה לוי יונגר, רונן ימין, עינת כהן, נצה בר, שי ג'רסי ועדי טל, רני גילת, שירה סילברסטון

אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

המושג 'לצאת מהקווים' קורא לכולנו, כאנשים פרטיים וגם כחברה לחשוב מחדש, לאתגר מוסכמות, למרוד, לערער ולשנות את גישתנו אם כלפי מנהיגות, הוראה, התפתחות מקצועית ותפיסות חומריות. אנו חיים בעולם של שינויים טכנולוגיים מואצים, מה שלא היה אפשרי, הופך לישים כמעט מידי יום. אך אי אפשר לחזות מה יהיה העתיד, שכן יש קפיצות לא ליניאריות המשנות את יכולותינו והתנהלותנו ולכן קשה יותר להיערך לשינויים, מה שהיה מוגדר וברור משתנה בקצב מואץ ומצריך חשיבה גמישה להגדרת גבולות מתאר חדשים.

שימחה אבן חן, צילום: אילן אמיחי
שימחה אבן חן, צילום: אילן אמיחי

בנוסף העולם נעשה 'מקום צפוף', מתקיימת קישוריות בין אנשים שחוצה מדינות ויבשות מה שמאפשר לנו לחיות במעיין כפר גלובלי שנחשף לעולמות ותרבויות אחרות על בסיס יום יומי. הגירה, נדודים, עקירה, סכסוך הפכו למושגים יום יומיים אך כל אחד מהם הוא זרז לחשיבה על 'יציאה מהקווים' בוא בזמן שמושגים וערכים שגורים כמו אחווה, משפחתיות, סולידריות, היסטוריה, חברויות והליכה משותפת מקבלות ביטוי חדש.

שירה סילברסטון. צילום: יעל האן
שירה סילברסטון. צילום: יעל האן

התערוכה מבקשת להעז, למתוח ולפרוץ את גבולות החומר, השפה האישית, הטכנולוגיה והקונספט ולתת ביטוי אחר מערער, מאתגר ובוחן מציאות מחדש. העבודות המוצגות בוחנות דרכים חדשות ליצירת שפה צורנית באמצעות תהליכים המתרחשים במהלך השריפה, או במפגש לא קונבנציונלי בין חומרים קרמיים שונים שבדרך כלל נעשה בהם שימוש נפרד. בנוסף, נבחנים בתערוכה מושגים אישיים וקולקטיביים תוך כדי התבוננות פנימית מחד והתבוננות אקטואלית חיצונית מאידך. מושגים כמו שבור ושלם, מסורתי ועכשווי, הטבע כמטאפורה לתכונות אנושיות, ותרבות הצריכה מקבלים פרשנות לא קונבנציונלית בתוך השדה הקרמי ובכך הם 'יוצאים מהקווים'.

''יחד לחוד''
אתי גורן, רעיה שטרן

אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

אתי גורן ורעיה שטרן הן שתי קדריות איתן נפגשתי לראשונה בשנת1985 בתל אביב. הפגישה שהתקיימה סביב תיקון תנור גז התפתחה למערכת יחסים ייחודית הקושרת בין חברות רבת שנים ואהבה משותפת לחומר ולקדרות.

גורן היא קדרית שיוצרת כלים לשימוש, תוך הענקת חשיבות רבה לשימוש נוח ונעים שהופך את חווית האוכל או השתייה למעיין 'חגיגה' קטנה.

כפילוסופיה ודרך חיים גורן אוהבת להכין את כל החומרים שלה בעצמה, היא מעריכה את תחושת האי תלות שזה מאפשר וגם מעמיקה תוך כדי כך את המחקר החומרי הבלתי פוסק. החומרים לדבריה 'מגלים לי סודות והפתעות'.

רעיה שטרן, צילום: רעות רבוח
רעיה שטרן, צילום: רעות רבוח

בילדותה ליד הבית הייתה אורוות חמורים אתם הייתה משחקת. דימוי החמור מלווה את גורן לאורך השנים והיא רואה בו אהבת ילדות ראשונה. שנים אחר כך היא התחברה שוב לחמורים דרך ציוריו של נחום גוטמן. גורן נותנת לחמורים ל'טפס' על הכוסות שלה, להתיישב שם והופכת אותם ליצירה עצמה.

שטרן רואה את עצמה כקדרית כלי אוכל. כלי העבודה שלה הם האובניים והמקצב הסיבובי סוחף אותה כולה.

היא יוצרת צורות מינימליסטיות בעלות קוים נקיים המאפשרים לפני השטח לחשוף את תנועת אצבעותיה העובדות על הכלי. בעבודתה היא ממעיטה להשתמש בכלי עבודה זאת כדי להעצים את עקבות הידיים ועסוקה בפיתוח צבעוניות הכלים המושפעים מהטבע בילדותה בקיבוץ שדות ים.


עוד בלימודיה באוסטרליה שטרן התמחתה בשריפות עם אש חיה, היא מתמסרת לתהליך, לייחודיות של כל כלי, למקריות, ללמידה מכל שריפה, להבנות ולתובנות, מהצבעוניות המושפעת מהלהבות על החומר ומהדיאלוג של הכלים בינם לבין עצמם. שטרן התמחתה עם השנים ב'לאסטר ערבי', טכניקה שפותחה במצרים במאה התשיעית. טכניקת עיטור ושריפה זו מבוססת על פיגמנט המייצר בוהק המשתנה בהתאם לזווית ולמרחק ההתבוננות. הטכניקה, היופי והתוצאות החד פעמיות שואבות ומחברות את שטרן עם המזרח התיכון בו היא יוצרת. האימפרוביזציה הבלתי פוסקת והמחקר החומרי מייצרים אצל שטרן שפה קדרית ייחודית של התכוונות ומקריות.

התערוכה 'יחד וכל אחת לחוד' מבקשת לגעת בקשר הייחודי שנרקם בין שתי נשים, קדריות מחוננות אשר יוצרות וחיות זאת לצד זאת במעיין 'קיבוץ קטן' משלהן בדרום תל אביב ומצליחות כל אחת בנפרד לפתח שפה קרמית ייחודית משלה. מערכת היחסים החברית והמקצועית שהתפתחה לאורך השנים הביא אותן לרכישת בית משותף והקמת סטודיו המאפשר לכל אחת מהן לקיים את עבודתה וחייה תוך שמירה על מרחב מחיה אישי והתחשבות.

שלוש תערוכות חדשות בבית בנימיני:


פתיחה: חמישי 16.7.20 , 19:30

שיח גלריה: שישי, 31.7.20, 11:30

נעילה: שבת, 29.8.20, 14:00

היפוך יוצרות – רחלי מנשה דור

אוצרת: אפרת אייל

לצאת מהקווים

אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

ביחד לחוד – אתי גורן, רעיה שטרן

אוצרת: עינב ברנס אליאסוב

בית בנימיני המרכז לקרמיקה עכשווית, רחוב העמל 17, תל אביב



שעות פתיחה:
א' 10:00 – 14:00
ב' – ה': 11:00 – 19:00
שישי 10:00 – 14:00
שבת 11:00 – 14:00


חדשות - כותרות
תערוכת שירים ואיורים מציגה פרשנות צעירה ומלאת תשוקה לטקסטים עבריים(היום) תערוכת שירים ואיורים מציגה פרשנות צעירה ומלאת תשוקה לטקסטים עבריים

פרוייקט מכבי יפו | מדור חשיפת אדריכליםפרוייקט מכבי יפו | מדור חשיפת אדריכלים

מתחם-ריחוק | תערוכת איור של המחלקה לתקשורת חזותית במוסררהמתחם-ריחוק | תערוכת איור של המחלקה לתקשורת חזותית במוסררה

לוח ההגשות הסופיות של סטודיו פרויקט הגמר באוניברסיטת תאלוח ההגשות הסופיות של סטודיו פרויקט הגמר באוניברסיטת ת'א

ישראל חמד הוא זוכה פרס שיף לאמנות 2020ישראל חמד הוא זוכה פרס שיף לאמנות 2020

פרתנון הספרים האסורים \ השראה יומיתפרתנון הספרים האסורים \ השראה יומית

A new gateway to Beijing’s Daxing areaA new gateway to Beijing’s Daxing area

אמנות עקרת הביתאמנות עקרת הבית

גשר צר מאוד - מקבץ גשרים מעוררי השראהגשר צר מאוד - מקבץ גשרים מעוררי השראה

הגשת פרוייקטי גמר של הפקולטה לארכיטקטורה ואדריכלות נוף בטכניוןהגשת פרוייקטי גמר של הפקולטה לארכיטקטורה ואדריכלות נוף בטכניון

פואטיקה בתערוכתה של אמנית זכוכיתפואטיקה בתערוכתה של אמנית זכוכית

עיצוב קונספט לבית האופרה של שאנזן | פרוייקט חולעיצוב קונספט לבית האופרה של שאנזן | פרוייקט חו''ל

חידוש מרכז אמיר בירושלים | מדור חשיפת סטודנטיםחידוש מרכז אמיר בירושלים | מדור חשיפת סטודנטים

Shenzhen Opera House Concept Proposal by SCA | English VersionShenzhen Opera House Concept Proposal by SCA | English Version

קול קורא להשתתפות בתערוכה קבוצתיתקול קורא להשתתפות בתערוכה קבוצתית


לכל כותרות החדשות
החדשות הנצפות ביותר בחודש האחרון
ראיון עם מעצבת הפנים אילנה מוסקוביץ ראיון עם מעצבת הפנים אילנה מוסקוביץ 

האמן אלכס ליבק, מבכירי הצלמים בישראל, יציג תערוכת יחיד חדשההאמן אלכס ליבק, מבכירי הצלמים בישראל, יציג תערוכת יחיד חדשה

הגשות סטודיו אקולוגי בבית הספר לארכיטקטורה אוניברסיטת אריאלהגשות סטודיו אקולוגי בבית הספר לארכיטקטורה אוניברסיטת אריאל

חברת פלסאון מציגה את הדור הבא של מושב האסלה החכםחברת ''פלסאון'' מציגה את הדור הבא של מושב האסלה החכם

פלרם מייעצת- איך אדריכלים יכולים לנצל אור טבעי באופן יעיל?פלרם מייעצת- איך אדריכלים יכולים לנצל אור טבעי באופן יעיל?

רינות מחיצות וריהוט בעמ - מחיצות הפרדה בין מיטות חוליםרינות מחיצות וריהוט בע''מ – מחיצות הפרדה בין מיטות חולים

קול קורא להשתתפות בתערוכה קבוצתיתקול קורא להשתתפות בתערוכה קבוצתית

האמא של הבוזגלוס בתפקיד עצמה - תערוכתה של חני בוזגלוהאמא של הבוזגלוס בתפקיד עצמה - תערוכתה של חני בוזגלו

חברת אורנית מציגה - תקרות עץ שילובית בפרוייקט LEED PLATINUM בפוליןחברת אורנית מציגה - תקרות עץ 'שילובית' בפרוייקט LEED PLATINUM בפולין

מודעות פנימית לכוחם של חומריםמודעות פנימית לכוחם של חומרים

הגשת פרוייקטי גמר של הפקולטה לארכיטקטורה ואדריכלות נוף בטכניוןהגשת פרוייקטי גמר של הפקולטה לארכיטקטורה ואדריכלות נוף בטכניון

גשר צר מאוד - מקבץ גשרים מעוררי השראהגשר צר מאוד - מקבץ גשרים מעוררי השראה

ישראל חמד הוא זוכה פרס שיף לאמנות 2020ישראל חמד הוא זוכה פרס שיף לאמנות 2020

פואטיקה בתערוכתה של אמנית זכוכיתפואטיקה בתערוכתה של אמנית זכוכית

עיצוב קונספט לבית האופרה של שאנזן | פרוייקט חולעיצוב קונספט לבית האופרה של שאנזן | פרוייקט חו''ל


‎Archijob‎