המתינו לטעינת המידע...

 

 

 

1/3/01

שינוי ערכי קבוצת מספרים - NumberJump

בעת מספור מדרגות בתכנית או חתך, לעיתים אנו מעוניינים לבצע שינוי אשר ישפיע על המספור כולו.

לדוגמה: קיים חתך עם מדרגות הממוספרות מ 1 עד 100, כעת החלטנו שיש להוסיף בתחתית החתך עוד 3 מדרגות , הדבר ישפיע כמובן על המספור הקיים, במקום לשנות את המספרים באופן ידני, אפשר להשתמש ב LISP הנקרא NUMBERJUMP המאפשר בחירה של קבוצות מספרים והוספה של מספר חיובי או שלילי לערכם.

הדבר יעיל גם כאשר אנו משרטטים תוכנית מדרגות ומעונינים להעתיק תכנית של מפלס קיים לתוכנית של מפלס אחר. אנו יודעים כי בקומה הראשונה הראינו את המדרגות ממספר 1 עד 18, בקומה הבאה המספור יהיה מ 19 עד 36 , NUMBERJUMP מאפשר לנו לבחור את המספרים של המדרגות ולהוסיף להם את הערך 18 ובכך לחסוך את המספור הידני.

להפעלה יש להוריד את Numberjump.zip.

המכיל את : numberjump.lsp וקובץ טקסט עם הסבר.

שמרו את הקובץ numberjump.lsp במחיצת SUPPORT.

הכנסו לשרטוט, ראשית יש לטעון את הקובץ לשרטוט הפעיל - הקלידו ap ובחרו בקובץ numberjump.lsp אשר שמרתם במחיצת SUPPORT.

להפעלת NumberJump יש להקליד nj

תתבקשו לבחור באובייקטים - בחרו במספרים אותם אתם רוצים לשנות (שימו לב כי התוכנה תאפשר לכם רק בחירה של טקסט דבר המקל על הבחירה).

כעת תתבקשו לבחור בערך השינוי:

"enter the number of increase or decrease :"

בחרו בערך לשינוי - המספר יכול להיות חיובי או שלילי.

לחצו על ENTER והשינוי יתבצע.

צפו בתמונות המצורפות המדגימות שינוי של 5+ על מדרגות ממוספרות (בתכנית וחתך).

מצב ראשוני:

הפעלת ה LISP בפקודת "nj"

בחירת האוביקטים לשינוי ובחירת ההפרש ( בדוגמה בחרנו ב 5 )

מצב לאחר תוספת של 5 לערכי המספרים:

בהצלחה.

 

ליספ "NumberJump" נכתב על ידי איתי אלמוג, אדריכל webmaster@archijob.co.il

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

9/1/01

הפיכת שרטוט לקובץ תמונה BMP ול GIF עבור הצגה באינטרנט.

לאחר פניות רבות - להלן הצעדים הנדרשים להפיכת שרטוט DWG לתמונת RASTER בפורמט BMP (ולאחר מכן ל GIF עבור הצבה באינטרנט.)

ישנם 3 שלבים לביצוע:

1. הגדרת PRINTER באוטוקאד אשר יוצר תמונות RASTER (כלומר תמונות המבוססות על פיקסלים ולא על וקטורים).

2. בצוע הדפסה של השרטוט אל ה PRINTER הנ"ל.

3. המרת תמונת ה BMP המתקבלת אל תמונת GIF (ששוקלת הרבה הרבה פחות מאשר תמונת BMP).

הצעדים שיוסברו להלן מלווים בתמונות מסך מתוך אוטוקאד 14 (אוטוקאד 2000 מבצע את אותה הפרוצדורה אך עם ממשק גרפי קצת שונה).

מתחילים...

שלב 1 - הגדרת ה PRINTER.

1. לוחצים על TOOLS בשורת ה MENU ובוחרים ב PREFERENCES.
לאחר מכן בוחרים ב PRINTER

2. כעת להגדרת PRINTER חדש , נלחץ על NEW.

3. כעת נבחר באופציה: Raster file export
כמו כן נעניק שם ל PRINTER החדש ( בדוגמה רשמתי bmp )

4. כעת אנו נשאלים לרזולוציה הנדרשת בפיקסלים (בדוגמה בחרתי באופציה מספר 7 של 800X600 פיקסלים).

5. כעת אנו נשאלים לגבי הפורמט הנדרש, נבחר באופציה מספר 1 - BMP .

לאחר מכן אנו נשאלים האם אנו מעונינים בתמונה מונוכרומטית (שחור לבן)- אופציה מספר1.
או צבעונית - 16 צבעים - אופציה מספר 2.
או צבעונית - 256 צבעים - אופציה מספר 3.

בדוגמה בחרתי באופציה מספר אחת - שחור לבן.

6. לאחר כל השלבים הללו נותר רק לבחור ב OK לאישור הפעולות,
בזאת הסתיים שלב 1 - הגדרת ה PRINTER.

שלב 2 - בצוע הדפסה של שרטוט.

1. מתחילים בהדפסה רגילה ובחלון שנפתח בוחרים ב Device and default selection.

2. בוחרים ב PRINER שהגדרנו קודם (קראנו לו bmp ) ולוחצים OK .

3. כעת יש לתת שם לקובץ התמונה שתתקבל (כי הרי התמונה מתקבלת כקובץ bmp ).
לכן נלחץ על FILE NAME .

4. בחרו את המיקום של הקובץ ואת שמו.

5. לאחר מכן המשיכו בביצוע בחירת אזור ה PLOT מהשרטוט וסיימו את תהליך ההדפסה על ידי OK.

ברגע זה סיימתם את שלב מספר 2 - הדפסת שרטוט ל BMP !

שלב 3 - המרה לפורמט GIF.

למעשה אתם יכולים כבר עכשיו להשתמש בתמונה שיצרתם - אולם קובץ BMP "שוקל" הרבה מאד KB ואם ברצונכם להכין את התמונה לאתר אינטרנט - עליכם להעביר את הפורמט מ BMP אל GIF.

על מנת להעביר פורמט יש להשתמש בתוכנה לעיבוד תמונה כדוגמת Photoshop או כל תוכנה דומה.
( ב Photoshop בוחרים באופציה Export to gif )

חשוב מאד: בעת ההמרה אין להקטין (RESIZE) את התמונה שכן התמונה המקורית תפסיק להיות חדה ותהפוך למטושטשת והדבר יגרום לקובץ ה GIF להיות כבד מאד.

לצורך הדגמה ראו את השרטוט הבא שמשקלו כתמונת GIF הוא: 12KB.

גודל התמונה : 800X455 פיקסלים.

כעת הקטנתי את התמונה ל 75% מגודלה מקורי ולהפתעתנו התמונה שוקלת כעת 14KB !

גודל התמונה : 600X340 פיקסלים.

הדגמה זו באה להראות מדוע יש לדבוק בגודל המקורי של התמונה שיוצרה על ידי אוטוקאד ולא לשנות את גודלה בעת ההמרה ל GIF, כלומר עלינו מראש לבחור ברזולוציה המתאימה לנו בעת הגדרת ה PRINTER .

על מנת להבין את הסיבה למצב זה ראו את שתי התמונת הבאות:

תמונה זו היא הגדלה של חלק מהתמונה המקורית (800X455)
שימו לב כי התמונה אכן מורכבת משני צבעים בלבד - שחור ולבן
תמונה זו היא הגדלה של חלק מהתמונה השניה (600X340)
שימו לב כי כעת יש בתמונה גוונים רבים של אפור -
זוהי הסיבה להגדלת משקל הקובץ ולהמלצתי להימנע משינוי הגודל של התמונה.

זהו זה !

למדנו להגדיר PRINTER עבור BMP,
לבצע הדפסה אליו, ולהמיר את התמונה לקובץ GIF
(ואפילו למה לא לשנות את הגודל של התמונה ב Resize).

בהצלחה .

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

19/12/00

קביעת מידות ביחס ל SCALE מסויים.

כאשר אנו מכניסים מידות לשרטוט אנו מקבלים מידות אשר מתייחסות באופן ישיר למרחקים שנמדדו.
כלומר אם קיים קו באורך 100 יחידות אזי המידה שתתקבל לגבי אותו קו תהיה גם היא : 100.

לעיתים אנו מעוניינים להכניס לשרטוט קטע שרטוט אשר משורטט בקנה מידה שונה, במצב זה המידות של אותו השרטוט לא יהיו נכונות שכן הן יציגו את הנתונים כפי שנמדדו תוך התעלמות מכך שבכוונתנו למדוד שרטוט בעל קנה מידה שונה.

הפתרון הוא שימוש בהגדרת ה SCALE בתוך הסגנון של המידות שבו אנו משתמשים.

ה SCALE מאפשר לנו לשנות את המידות הנמדדות באופן קבוע, לדוגמה: אם נשנה את ה SCALE ל 0.5 (ברירת המחדל היא 1) ונמדוד קו באורך 100 יחידות, נקבל מידה של : 50.

אם היינו קובעים SCALE של 3 היינו מקבלים לאותו קו באורך 100 יחידות מידה של : 300.

להלן דוגמה למידות המתקבלות בעזרת SCALES שונים באותו השרטוט:

שלבי הביצוע:

נכנסים ל DIMENSIONS, לאחר מכן ל STYLES ואז בוחרים ב ANNOTATION

לאחר מכן בוחרים ב UNITS

בחלון המתקבל ניגשים ל SCALE וקובעים את הערך הנדרש, לאחר מכן לוחצים על OK
כדי לקבע את ה STYLE על ה SCALE הדרוש, יש ללחוץ על SAVE בחלון הראשון שהופיע (שתי תמונות למעלה).

בהצלחה.

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

20/11/00

הפניה למיקום יחסי של XREF.

כאשר קובץ מכניס לתוכו קובץ אחר כ XREF הוא שומר את הגדרת מיקום אותו XREF בתוך סעיף PATH.

כאשר אנו רוצים להעביר קבצים המכילים XREF ממקום אחד למיקום אחר, כולל שליחת קבצים לאנשים מחוץ למשרד,
נוצר מצב שבו הגדרת ה PATH של הXREF אינה נכונה עוד.

ניתן להגדיר את ה PATH כך שהחיפוש אחר ה XREF יהיה באופן יחסי למיקום הקובץ הקורא לו.

דוגמה ראשונה: נניח שקיימת תיקיה בשם FILES ובה יש קובץ בשם plan.dwg
ותיקיה נוספת בסמוך לתיקיה FILES הנקראת XFILES ובה יש את את הקובץ xtest.dwg
אשר אמור להיכנס לקובץ plan כקובץ XREF.

במצב הרגיל ה PATH יכול להיות משהו כזה:

C:\cad\project1\xfiles\xtest.dwg

אולם ניתן להשתמש בהפניה הבאה:

..\xfiles\xtest.dwg

שתי הנקודות אומרות למחשב לעלות רמה אחת מעל התיקיה המקורית שהיא FILES ואז להכנס ל XFILES שם נמצא קובץ היעד.

דוגמה שניה: נניח ששני הקבצים נמצאים באותה תיקיה - במקרה זה מספיק לרשום ב PATH את שם ה XREF שהוא במקרה זה : xtest.dwg

בתמונה ניתן לראות את המקום שבו מקלידים את ה PATH
במקום שבו כתוב:
Xref Found At

דוגמה שלישית: נניח שהתיקיה XFILES נמצאת בתוך תיקית FILES - במקרה זה נרשום ב PATH את הרצף הבא:

xfiles\xtest.dwg

ניתן כמובן ליצור רצפים שונים אשר מגדירים לקובץ המקור כיצד למצוא את קובץ ה XREF אותו הוא מחפש, לדוגמה :

..\..\..\files\xtest.dwg

הגדרה זו אומרת למחשב לעלות שלושה שלבים מעל מיקום הקובץ המקורי, למצוא את תיקית FILES ובתוכה את הקובץ המבוקש.

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

22/10/00

פתיחת קובץ חדש ישירות ממיקום מסויים בדיסק הקשיח.

כאשר אנו פותחים קובץ חדש מתוך אוטוקאד, אנו בדרך כלל מגיעים למסך הבא:

מצב זה הוא ברירת המחדל אשר מפנה אותנו אל :

C:/program files/ AutoCAD R14

או לדיסק שבו מותקן אוטוקאד.

ניתן להגדיר בקלות את נקודת המוצא הזאת ולכוון אותה לאזור אחר בדיסק הקשיח, לדוגמה לתוך תיקיה שאנו עובדים עליה באופן קבוע.

לצורך כך עלינו לגשת אל ה ICON של אוטוקאד - קיצור הדרך על שולחן העבודה של WINDOWS,
להקליק בעזרת הכפתור הימני של העכבר על ה ICON ולבחור באפשרות של מאפיינים ( או PROPERTIES)

ראו את התמונה המציגה את ה ICON לאחר שלחצנו על העכבר הימני.

לאחר שנבחר ב "מאפיינים" נקבל את המסך המכיל את שני העמודים: כללי ו קיצור דרך.
נבחר בקיצור דרך ונגיע למסך הבא:

שימו לב כי סעיף התחל ב: מכיל את ברירת המחדל המפנה אותנו לתוך אוטוקאד בעת פתיחת מסמך חדש.
לתוך סעיף זה נוכל להקליד יעד חדש, לדוגמה: אם אנו עובדים על פרויקט הנקרא JERUSALEM המצוי בדיסק E
נוכל להקליד בהתחל ב: E:\jerusalem

לאחר מכן נקיש אישור .

THE END

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

7/10/00

שרטוט קירות מעוגלים בחזית.

הטיפ עוסק בדרך לייצוג קירות עגולים או קשתיים בשרטוט חזית.

לצורך השרטוט, נמקם את התכנית עם הקיר העגול מעל החזית המשורטטת.

ראו שרטוט ראשון:

בלוק "LINE"

נגדיר בלוק שמורכב מקו ארוך אנכי ונקרא לו בשם כלשהוא, נניח : "LINE" כאשר הINSERTION POINT נמצא בקצה העליון של הבלוק.

בשורת הפקודות נקליד: ME קיצור של פקודת MEASURE ונבחר בקיר העגול.

לאחר מכן נקליד B על מנת לבחור בבלוק שימוקם בנקודות המדידה, נתבקש להקליד שם של בלוק ונקליד את הבלוק שהגדרנו קודם "LINE" , לאחר מכן נקליד N על מנת לא לסובב את הבלוק לפי הקו העגול אלא להשאירו אנכי.

לבסוף נתבקש להגדיר את המרחקים הנמדדים לאורך, הקיר העגול. בדוגמה הנ"ל בחרתי במידה של 10, אך ניתן להתאים מידה זו לקנה המידה של השרטוט.

ראו את הדיאלוג בתמונה הבאה:

התוצאה של הפעולות הנ"ל תראה כך:
הקוים האדומים הם הבלוק "
LINE" אשר הוצב לאורך הקיר העגול בעזרת הפקודה MEASURE

לאחר מכן נפוצץ את הבלוקים "LINE" על מנת שיהפכו חזרה לקוים.

נבצע את פקודת "TRIM", נבחר במסגרת המלבנית של החזית כקו החיתןוך ונקצוץ את הקוים האדומים משני קצותיהם.

התוצאה הסופית:

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

27/9/00

פתיחת קבצי DWG מדיסקים צרובים.

כאשר אנו צורבים קבצי DWG של אוטוקאד על גבי דיסקים - CD

ומנסים לפתוח אותם לאחר מכן במחשב כלשהוא, ישירות מהדיסק, נקבל בדרך כלל הודעת שגיאה.

הפתרון הפשוט הוא להעתיק את הקובץ אל הדיסק הקשיח ורק אז לפתוח אותו מן הדיסק הקשיח.

אולם כדאי לדעת מספר חוקים אשר יכולים למנוע בעיה זו - על פי אוטודסק.

הבעיה נובעת משמות הקבצים !

אוטוקאד גרסה 13 מתקשה לפתוח מדיסק קבצים עם שמות המכילים מקף אמצעי, לדוגמה: "plan-5".

אוטוקאד גרסה 14 מתקשה לפתוח מדיסק קבצים עם שמות המכילים רווח, לדוגמה: "plan 5".

לדבריהם אוטוקאד 2000 אמור להיות פחות בעייתי בתחום זה.

נובע מכך כי אם אנו רוצים לפתוח קובץ ישירות מהדיסק - אין להשתמש ברווחים או במקפים אמצעיים בשם הקובץ.

אם זה לא עובד - אין ברירה ועלינו להעתיק את הקובץ לדיסק הקשיח.

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

17/9/00

מסגרת לטקסט- LISP ליצירת מסגרות מסביב לטקסט.

זהו LISP קטן אשר מאפשר יצירת מסגרות מסביב לטקסט נבחר, באופן אוטומטי.

LISP זה אשר מגיע עם TOOLBAR משלו. מאפשר לנו בלחיצת כפתור לבחור טקסט אשר יעטף על ידי המסגרת.

לפני:

אחרי:

קובץ ה ZIP המצורף מכיל :
TXT.מסגרת לטקסט -  קובץ הסבר.
LSP.מסגרת לטקסט -  קובץ תכנה.
BMP.מסגרת לטקסט -  קובץ תמונה לסרגל הכלים.
MNS.מסגרת לטקסט -  קובץ תפריט להטענת סרגל הכלים.

להורדת הקובץ לחצו כאן (2.39 KB): מסגרת לטקסט קובץ ZIP

לאחר שתורידו את הקובץ, פתחו אותו והכניסו את הקבצים הנ"ל לספרית /autocad/support

פתחו את קובץ TXT.מסגרת לטקסט , וקראו את הוראות ההתקנה.

ליספ "מסגרת לטקסט" נכתב על ידי יצחק משאלי המתמחה בפיתוח יישומי אוטוקאד - מקרו ואוטוליספ על פי דרישה,הוראת התוכנה, פתרון בעיות בתוכנה ובסביבת המחשב והגדרת חמרה הדרושה לסביבת אוטוקאד.
טלפון : 6873645-03 398655-051
shai.guy@surfree.net.il

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

6/9/00

REVERSE - LISP להפיכת העברית באוטוקאד.

באוטוקאד חלק מהפונטים העבריים מופיעים הפוך בעת ההדפסה.

פתרון אחד הוא להקליד את המילים בסדר הפוך.

הפתרון שנציג השבוע הוא השימוש ב LISP ששמו "REVERSE".

אנו נקליד את הטקסט הרצוי בצורה רגילה, אם בעת ההדפסה הטקסט יוצא הפוך - נשתמש ב REVERSE

ה LISP נותן לנו לבחור את הטקסטים הרצויים (של שורה אחת) והופך את סדר האותיות.

להלן הדגמת פעולת ה LISP :

לפני REVERSE
אחרי REVERSE

להורדת הקובץ לחצו כאן : REVERSE-ZIP

לאחר שתורידו את הקובץ, פתחו אותו והכניסו את הקבצים הנ"ל לספרית /autocad/support

פתחו את קובץ Read-me-Reverse.TXT , וקראו את הוראות ההתקנה.

הקיצור שמפעיל את הליספ הוא "REV".

ליספ "REVERSE" נכתב על ידי איתי אלמוג, אדריכל webmaster@archijob.co.il

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

25/8/00

צלב העכבר- LISP להתאמת זווית צלב הבחירה לקווים בשרטוט.

בדרך כלל זווית ה PICKER - צלב הבחירה היא 90 מעלות. אך כאשר אנו רוצים לעבוד במקביל לקווים אלכסוניים בשרטוט, דבר זה אינו נוח.

LISP זה אשר מגיע עם TOOLBAR משלו. מאפשר לנו בלחיצת כפתור להתאים את זווית ה PICKER לקווים בשרטוט.

כאשר נרצה לחזור למצב הרגיל - PICKER ב 90 מעלות, נלחץ על הכפתור ונחזור למצב ברירת המחדל.

קובץ ה ZIP המצורף מכיל :
TXT.צלב-העכבר  -  קובץ הסבר.
CROSSH.LSP  -  קובץ תכנה.
XF.BMP              -  קובץ תמונה לסרגל הכלים.
XN.BMP              -  קובץ תמונה לסרגל הכלים.
MNS.צלב-העכבר  -  קובץ תפריט להטענת סרגל הכלים.

להורדת הקובץ לחצו כאן (2.39 KB): צלב-העכבר קובץ ZIP

לאחר שתורידו את הקובץ, פתחו אותו והכניסו את הקבצים הנ"ל לספרית /autocad/support

פתחו את קובץ TXT.צלב-העכבר , וקראו את הוראות ההתקנה.

ליספ "צלב העכבר" נכתב על ידי יצחק משאלי המתמחה בפיתוח יישומי אוטוקאד - מקרו ואוטוליספ על פי דרישה,הוראת התוכנה, פתרון בעיות בתוכנה ובסביבת המחשב והגדרת חמרה הדרושה לסביבת אוטוקאד.
טלפון : 6873645-03 398655-051
shai.guy@surfree.net.il

 

בחזרה לרשימת הטיפים

 

אוטוקאד® הוא סימן רשום של חברת אוטודסק / autocad® is a registered trademark of autodesk

 

כל הזכויות שמורות - איתי אלמוג, אדריכל-יוצר האתר
All rights reserved - Itay Almog, Architect-Site creator
© 2000-2001 [WWW.Archijob.com,WWW.Archijob.co.il]

webmaster@archijob.co.il

legal statement