Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית שליחת פרויקטים ומאמרים לאתר - archijob יצירת קשר - archijob
Archijob.co.il | מדור ראיונות
לרשימת ראיונות מלאה

Interviews List

ראיון מיוחד לכבוד פתיחת שנת הלימודים האקדמית:
אדר' אירית צרף-נתניהו, ראש המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב - ויצו חיפה

פרסום באתר: 10/2014

לכבוד פתיחת שנת הלימודים האקדמית, יצאנו לראיין את ראשי הפקולטות לאדריכלות בארץ, ולשמוע מהם על הייחוד של המחלקה אותה הם מייצגים, מצב האדריכלות בארץ והציפיות לעתיד. את סדרת הראיונות פותחת ארכ' אירית צרף-נתניהו, ראש המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב - ויצו חיפה.

אדר' אירית צרף-נתניהו, ראש המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב - ויצו חיפהמה הייחוד של המחלקה ביחס למחלקות האחרות בארץ?
אגע בארבע נקודות מרכזיות המייחדות את המחלקה:
• תכנית הלימודים מדגישה את החיבור והרצף בין כל מקצועות העיצוב וקני המידה השונים של התכנון – בשונה מבתי"ס אחרים, מועברים בכל סמסטר שני סטודיו במקביל: סטודיו אדריכלי וסטודיו נוסף בעיצוב: סטודיו מחקרי, סטרוקטורות דינאמיות, עיצוב מוצר, עיצוב פנים ויישום טכנולוגי. הנושאים משתנים ומשלבים שיתופי פעולה עם התעשייה, הקהילה ונושאי מחקר אקטואליים.
• הסטודיו הינו סטודיו אינטגרטיבי – הוא מרכז הלימוד וההתנסות. מנחה אותו צוות מורכב בין דיסציפלינרי (אדריכלים, מעצבים, מהנדסי קונס', אדר' נוף ויועצי מערכות בנין) וסביב הסטודיו נלמדים מקצועות תומכים.
• תואר בוגר בארכיטקטורה וחינוך (B.Arch.Ed) הינו תואר ייחודי למחלקה שלנו בין כל בתי הספר המוכרים. היינו, תואר ראשון באדריכלות ובנוסף תעודת הוראה. לימודי החינוך במחלקה לארכיטקטורה נתפשים כהרחבת המימד התרבותי והאחריות החברתית של המקצוע.
• יחודיות המחלקה מתבטאת גם בדיאלוג המתנהל בין חבריה, בשקיפות התהליכים, בגמישות לשינויים, בחופש הדעה, ביכולת ההשפעה ובאינטראקציה בין מורי המקצועות השונים תוך עבודת צוות מפרה וכמובן במעורבות הסטודנטים בנעשה במחלקה.

במה יעסוק פרויקט הגמר בשנה זו? האם יש נושא מוגדר או בחירה חופשית?
פרויקט הגמר מוגדר כפרויקט תזה, המשקף את רוח המחלקה ונעשה במסגרת של סטודיו, בו צוות רחב של מנחים ויועצים מלווה את הסטודנט לאורך התהליך. תחילתו בהגדרת הסוגיה וסופו בפרויקט אדריכלי כפרק האחרון בתזה האישית של כל סטודנט. בחירת הסוגיה/ נושא אמורה לבטא את עמדתו של הסטודנט (ערכית וביקורתית) בתחום אותו בחר לחקור, תוך התמודדות עם האתגרים שמציבה לנו הסביבה הטבעית והבנויה.

הסטודנט נדרש לרמת מורכבות והקשרים - מרמת העיר ועד לרמת התוכן האדריכלי, מרמת חקירת המושג המופשט ועד לעיצוב הצורה האדריכלית. כל זאת מתוך ראיה מציאותית ומפוכחת: התחשבות בקיים וכיבודו, הבנת ההקשרים ההיסטוריים/ תרבותיים/ פוליטיים/ כלכליים של המקום, והבחנה בצרכים האמיתיים של החברה אותה האדריכלות משרתת.

התשתית האידיאולוגית הנה של אדריכלות מעורבת: אדריכלות שלא פועלת במגדל שן מנותק מהעולם אלא פועלת בתוכו - רלוונטית ושייכת למקום ולזמן. יוצרת מתוך צרכים ממשיים ומתוך קונפליקטים בוערים. מחויבת לשאלות חברתיות, פוליטיות, כלכליות וסביבתיות. על הפרויקטים להגיב לסביבה ולהשפיע עליה.

סמינר ויצו חיפה בברצלונה
סמינר בברצלונה

מהם שמות המנחים של פרויקט הגמר?
ארכ' אירית צרף נתניהו (ראש המחלקה), ארכ' שחף זית, ארכ' יורם פופר וארכ' אייל מלכא.

מה יחס המחלקה לנושא המכינות ללימודי אדריכלות?
אנו רואים את המכינות כמיותרות לחלוטין. תנאי הקבלה שלנו כוללים מבחני מיון והתאמה הבודקים את כישורי ההתאמה לתחום וראיון אישי בו המועמדים מציגים את תרגיל הבית שאנו שולחים להם. מטרת הראיון הנה היכרות עם המועמד, התרשמות מאישיותו, מתחומי התעניינותו, מיכולותיו והתאמתו למחלקה.
החל מהשנה שעברה אנו לא דורשים תיק עבודות בראיונות, זאת לאחר שנוכחנו שתיקי העבודות הם תוצר שבלוני של המכינות ואינם משקפים את אישיותם והתאמתם של המועמדים. בקיצור, אנו לא מחפשים מיומנות אלא כשרון, סקרנות, השכלה רחבה, מודעות ליחסי אדם – סביבה – חברה - תרבות.

כמה תלמידים מתחילים בשנה א' וכמה תלמידים מסיימים את שנה ה'?
מתחילים 44 סטודנטים ומסיימים 30-35.

סיור שנה ד' בבאר שבע - ויצו חיפה
סיור שנה ד' בבאר שבע

מהי גישת הלימודים - הקניית ידע תוך שילוב עם פרקטיקה, או רק ידע והפרקטיקה תבוא בשלב הבא - לאחר סיום הלימודים?
בעינינו, אין הפרדה בין גוף הידע והחשיבה הרעיונית ובין הפרקטיקה. אנו מאמינים כי ארכיטקטורה הנה מקצוע מולטי-דיסציפלינרי. בבסיסו מתקיים מעבר מחשיבה רעיונית לביטוי חומרי על בסיס ידע מקיף, סינתזה, ומתוך תובנה תרבותית והתנסות. זאת היא העשייה האדריכלית שללא יכולת ומיומנות מקצועית אינה מממשת את ייעודה.

הגישה הרעיונית ותוכן הלימודים במחלקה מטפחים את הגישה הכוללנית לתכנון ע"י הדגשת האיזון בין נושאים בעלי אוריינטציה תכנונית- עיצובית, נושאים טכנולוגיים ונושאי רקע, תיאוריה וחינוך. חשיבות רבה ניתנת למפגש בין תכנון ארכיטקטוני, עיצוב עירוני, עיצוב מוצר ועיצוב פנים. התהליך אותו עובר הסטודנט במהלך לימודיו מדגים את תפישת המחלקה: שילוב בין המקצועי, הרעיוני והנסייני (Conceptual - Professional - Experimental).

המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי ויצו חיפה גאה בכך שהבוגרים עוברים תהליך לימודי המכשיר אותם לחיים המקצועיים, ומשתלבים במהירות רבה בשוק העבודה. בסיום הלימודים, במסגרת תערוכת הבוגרים והגשת פרויקט הגמר, המחלקה מקיימת אירוע השמה שבו מפגישים את הבוגרים עם משרדי האדריכלים המובילים. בוגרי המחזורים האחרונים מועסקים כולם במקצוע. עד היום נרשמו בפנקס האדריכלים, אצל רשם המהנדסים והאדריכלים, כל בוגרי המחלקה, דבר המצביע על מוכנותם וכישוריהם להשתלב בעולם המקצועי.

עיר, חול וים - פעילות שנה א' - ויצו חיפה
עיר, חול וים - פעילות שנה א'

מה לדעתך הבעיה המרכזית באדריכלות בישראל?
לשאלה הזו צריך להקדיש כתבה נפרדת... אין ספק שהמציאות בעייתית והסביבה הבנויה שלנו ובעקר המרחב הציבורי לוקים מכל בחינה. האם כשלנו בחינוך הדור הצעיר, או שמא זה קשור לזילות המקצוע, לפן התרבותי, להתנהלות הממסד והרשויות? בתור אדריכלית הנמצאת בעולם האקדמי וגם עוסקת בפרקטיקה, אני למדה על התנהלות בעייתית של מקבלי ההחלטות, על שיקולים זרים בנושאי תכנון, על יחס מחפיר למתכננים, על סולם שכר נמוך ועל אובדן השליטה של האדריכל על עולם התכנון והביצוע. אני חושבת שחשוב כי הדור הצעיר ישתלב בעמדות של מקבלי ההחלטות, בגופים המוסדיים, ברשויות, ויהפוך חזרה ליוזם, וישפיע על איכות התכנון בארץ.

כיצד המחלקה בראשותך מתמודדת עם בעיה זו בתוך תהליך הלימודים?
מבחינה ערכית, המחלקה רואה כמטרה חשובה את המעורבות בקונטקסט המקומי, בסוגיות אקטואליות חברתיות, פיזיות ותרבותיות במרחב הישראלי, תוך הקניית מודעות ואחריות לתנאים המיוחדים והדינמיים של החברה והתרבות הישראלית. כל זאת מול מציאות של צמצום עתודות הקרקע והמרחבים הפתוחים, הצורך בפתרונות יצירתיים להגדלת צפיפות המגורים ואיכותם, שינוי ברמת המינוע ומבנה התחבורה, תהליך האורבניזציה ומאזן שברירי בין פיתוח אינטנסיבי לבין שימור איכות הקיים. במקביל, המחלקה רואה חשיבות ללימוד המרקמים והמקטעים ההיסטוריים הקיימים, שימורם ושילובם במרחב העירוני. אנו לא מעודדים "ארכיטקטורה פנטסטית".
מהבחינה החינוכית, אנו מעודדים מעורבות והבעת עמדה אישית של כל סטודנט. אני מאמינה שבידי הדור הצעיר להשפיע, ליזום, לקחת את המושכות ולהוביל ארכיטקטורה איכותית. אולם, זאת ניתן לעשות רק עם עליית ערכו של המקצוע שלנו והכרה, כולל פיננסית, בחשיבותו.

האם קיימת התפתחות טכנולוגית שלדעתך תשפיע על עתיד האדריכלות?

בוודאי, הכלים משתכללים והיכולת הטכנולוגית פותחת אפיקים חדשים ומרתקים. המקצוע שלנו הופך למורכב יותר ודורש גוף ידע רחב. כיום, אנו עדים בעולם וגם בארץ ל"השתלחות צורנית", בעייתית במקרים רבים, שניתן לייחס אותה להתלהבות מהכלים והאפשרויות הטכנולוגיות תוך ויתור על ערכים קונטקסטואליים, קיימות ושיקולים כלכליים.

השאלה שאני שואלת תמיד היא "האם אנו צריכים לבנות את מגדל בבל רק כי אנחנו יכולים"? השליטה בכלים ובהתפתחות הטכנולוגית ורתימתם לעשייה ערכית ואיכותית, נכונה לזמן ולמקום היא המטרה והמפתח בעיני.

האקדמיה היא גם מקום לחדשנות וניסויים... בשנת 2013 השתתפנו בתחרות הבינלאומית של מוסדות אקדמאיים בנושא בניה ירוקה שהתקיימה בסין, תחרות ה - Solar Decathlon
, כחלק מהנבחרת הישראלית. התכנון והטכנולוגיה החדשנית הוכיחו את עצמם והקבוצה הישראלית, אשר בתוכה הסטודנטים היחידים לאדריכלות היו מהמחלקה, זכתה במקום השני בקטגוריית אדריכלות ובמקום ברביעי בדרוג הכללי מבין 20 נבחרות מכל העולם. ההשפעה של התחרות חלחלה לתוך תכנית הלימודים.

הווי מחלקה - הפסקה במרפסת - ויצו חיפה
הווי מחלקה - הפסקה במרפסת

האם בשנים האחרונות חל שינוי בתוכנית הלימודים כתוצאה מהשינויים הכלכליים והחברתיים?
בהחלט. משבר הדיור על היבטיו השונים הוא הנושא הבוער ביותר בחשיבה ובמעשה האדריכלי והעירוני בארץ. המשבר נוגע ביסודות המקצוע ומחייב יצירה של מיומנויות, כלים ופתרונות חדשים.

לפני כשנה היה נושא פרויקט הגמר במחלקה "כאן גרים", הנושא דרש התמודדות עם נושא הדיור מבחינה קונספטואלית, פרוגרמאתית ומרחבית, תוך פיתוח עמדותיו האישיות של כל בוגר וניסיון לפרש מחדש באופן מרחבי את המושג "לגור בארץ".

בשנים האחרונות אנו עדים לקשיים בהם נתקלים אדריכלים צעירים בתהליכי ההתמחות הארוכים ובמבחני הרישוי הבעייתיים. מה דעתך על הנושא?
אני שותפה למאבק לנסות ולשנות את הגזירות הנוחתות על האדריכלים הצעירים חדשות לבקרים. אני מאמינה שאנו מכשירים דור מצוין ומוכשר בבתי הספר, בתהליך ארוך וקשה של חמש שנים (וכנראה בעתיד הלא רחוק שש...).
המכשול הראשון הינו נושא הרישום, אשר אמור להיות אוטומטי - היינו עם סיום הלימודים וקבלת התואר מכל בית ספר מוכר ע"י המל"ג. החוק מגדיר זאת לגבי בוגרי הטכניון (שהיה בית ספר יחיד בזמן החקיקה שהעניק תואר ראשון) ונכון יהיה כי יחול על כל הבוגרים. לשמחתי, כל חמשת בתי הספר פועלים במשותף להשגת המטרה הנ"ל.

המכשול השני הוא ניסיון לבטל את זכותו של האדריכל הרשום, בשלוש שנות התמחותו, לתכנן "מבנה פשוט" בטענה כי אינו מיומן מספיק... זכות הניתנת להנדסאים (!).

המכשול השלישי הינו תהליך ההתמחות ובחינת הרישוי שלדעתי צריכים לעבור רביזיה מוחלטת. אני יודעת שעמותת האדריכלים פעלה ופועלת לשנות את תנאי והגדרות תקופת ההתמחות. ועדה המורכבת מנציגי בתי הספר בודקת את נושא הבחינה. אני מקווה שהשינויים יחולו בהקדם וכי לא יטורפדו בשל בירוקרטיה.

צילום מתוך סמינר במוסקבה - ויצו חיפה
צילום מתוך סמינר במוסקבה

האם לדעתך כמות התלמידים בארץ תואמת את צרכי השוק?
ברגע שהאדריכלים יחזרו לתפקידם המסורתי, יאיישו את המשרות המקצועיות, כולל הציבוריות, ישמשו גם כמתכנני ערים וגם יעסקו באדריכלות על כל גווניה וקני המידה שלה, אני מאמינה שכן, הכמות תתאם את צרכי השוק שכיום ננגס על ידי אחרים.

מה היית מייעצת לתלמידי שנה א'?
הייתי מייעצת לכל אחד מהם כי יחד עם רכישת ידע וכלים, יפתח גם את עמדתו ותפיסת עולמו האישית. שיהיה סקרן, פתוח וביקורתי. שלא יקבל דבר כמובן מאליו. המפתח להנאה היא אהבת המקצוע, או התמכרות אם נדייק... לחלום, לחשוב ולפעול מתוך תשוקה.
הייתי גם מייעצת להם לא לוותר על המעורבות, להשתתף בפעילויות מחוץ לתכנית הלימודים ולהיות חלק מאזרחי העיר אליה הם הגיעו לתקופת הלימודים.

ארכ' אירית צרף-נתניהו מונתה לראש המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב ויצו -חיפה החל משנת הלימודים תש"ע. טרם מינויה לתפקיד זה, כיהנה כמרצה בכירה הן במרכז האקדמי לעיצוב ויצו – חיפה והן בפקולטה לארכיטקטורה ובנוי ערים, הטכניון, חיפה. תחום התעניינותה והתמחותה הנו עיצוב עירוני. במסגרתו עיסוקה במחקר, בהנחיית פרויקטים ובהרצאות על תיאוריות בעצוב עירוני. בוגרת תואר ראשון (בהצטיינות B.Arch) ותואר שני (M.Sc.) בפקולטה לארכיטקטורה ובנוי ערים, הטכניון, בשילוב עם הפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת טוסון, אריזונה, בארה"ב. עומדת בראש משרד עצמאי לאדריכלות ובינוי ערים משנת 1995. המשרד עוסק במגוון רחב של עבודות מתוכניות מתאר ובינוי ועד לבנייה למגזר הפרטי ועצוב פנים לרשתות מסחריות. המשרד השתתף בתחרויות ובתערוכות בארץ ובחו"ל.
 



יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס רוויט
Revit

קורס אוטוקאד
קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס ויריי לסקצ'אפ

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס אוטוקאד
תלת מימד

 

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2017 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2017 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B