Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית שליחת פרויקטים ומאמרים לאתר - archijob יצירת קשר - archijob
Archijob.co.il | מדור ראיונות
לרשימת ראיונות מלאה

Interviews List

ראיון עם מעצב התאורה אורי רובינשטיין

"...
אהבתי את תחושת החופש בעולם התיאטרון, זה עולם של אנשים שעובדים לפי כללים אחרים. מה שמניע אותם זה לא הכסף. בתיאטרון ובמחול אנשים יודעים מראש שלעולם לא יהיו עשירים... ואהבתי שמצאתי דרך לתרום יצירתית לעבודות אמנות..."

מאת: ליאת גלבוע
פרסום באתר: 08/2013


ראיון עם מעצב התאורה אורי רובינשטייןאורי רובינשטיין, מעצב תאורה שנולד בארה"ב ועלה לישראל ב 1975, עובד בהפקות תיאטרון ומחול מאז 1980 ומורה לתאורת במה בביה"ס לתיאטרון חזותי בירושלים. הוא עיצב תאורה למאות הפקות תיאטרון ומחול בישראל, בצרפת ובארה"ב ואף זכה בפרס קיפוד הזהב על עיצוב תאורה לשנת 2008 עבור ההצגה "בעל הריחיים והטוחן". נפגשנו איתו לשיחה על המקצוע, האתגרים והחיים מאחורי הקלעים.

ההתחלה:

לא הגעתי לתיאטרון מאהבה גדולה לתחום. זה לא היה התחום שלי. עליתי לארץ מארה"ב, התגייסתי, ואחרי השחרור התחלתי ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים היסטוריה ופילוסופיה.

תוך כדי הלימודים חיפשתי עבודה מעניינת, והמקום הכי מדליק בירושלים באותם ימים היה "צוותא". בגלל שהיה לי רקע טכני בעבודה כעוזר חשמלאי בתיכון, לא פחדתי מחשמל וסולמות וכך התחלתי לעבוד כאיש טכני בתיאטרון – לכוון תאורה, להקרין סרטים ולתלות פלקטים בעיר. עם הזמן התקדמתי להיות מנהל ההצגה ובו בזמן התחלתי להפעיל תאורה וללמוד ממעצבת התאורה שעבדה שם בזמנו.

בתוך הבוהמה הירושלמית של שנות ה- 80 התחלתי לעצב תאורה לחברים שלי, כלומר לאלה שלא היה להם כסף לשכור מעצב תאורה אמיתי.

איך מגיעים לתחום הזה בארץ?
מעצבי התאורה בארץ מתחלקים ל 3 סוגים - אלה שלמדו בארץ, בעיקר באוניברסיטת ת"א. אלה שלמדו בחו"ל ועלו לארץ, והקבוצה השלישית – אלה שהתחילו לעבוד כטכנאים והיה להם רצון ללמוד ותוך כדי העבודה התברר הכישרון שלהם לתחום. אני בקבוצה הזאת.

מה משך אותך בתחום של עיצוב התאורה?
אהבתי את תחושת החופש בעולם התיאטרון, זה עולם של אנשים שעובדים לפי כללים אחרים. מה שמניע אותם זה לא הכסף - בתיאטרון ובמחול אנשים יודעים מראש שלעולם לא יהיו עשירים... ואהבתי שמצאתי דרך לתרום יצירתית לעבודות אמנות.

יש סדרת דוקו בריטית שבחנה קבוצות ילדים לאורך חייהם, במרווחי זמן של 7 שנים וראיינה אותם על שאיפותיהם, עיסוקם ושביעות רצונם. אחת המסקנות הייתה שהאנשים שהיו הכי שמחים בבגרותם היו אלה שהתעסקו בדבר שהכי דומה לזה שאמרו שיעסקו בו בגיל 7. אני זוכר שכילד מאוד נהניתי ממוזיאונים טכנולוגיים, שיש בהם כפתורים שלוחצים עליהם והם גורמים לדברים לזוז, וגם מאוד עניין אותי תחום הראייה – העין האנושית והחלקים השונים שמרכיבים אותה. ובאמת היום אני מתעסק במשהו שהוא הכי דומה למה שאהבתי כילד. כנראה שעזבתי את לימודי ההיסטוריה ועברתי לתאורה כי זה מה שעניין אותי תמיד, ואני לא מתחרט על הרבה החלטות שעשיתי מקצועית בחיים.

מתוך ההצגה LamaMiAta- "למה מי אתה"
מתוך ההצגה LamaMiAta- "למה מי אתה". כתיבה ובימוי דני הורוויץ, סמינר הקיבוצים. עיצוב תפאורה דניאלה מור.

איך נראה היום שלך?

כל יום אני עובד לפחות על שתי הפקות במקביל. אתמול למשל נסעתי לירושלים עם המשפחה והפעלתי הצגה חדשה בירושלים, שאחריה ישבתי בבר התיאטרון עד מאוחר. בבוקר חזרתי לת"א וישר הלכתי לעבוד בתיאטרון תהל – תאטרון הומו לסבי בגן מאיר. מחר עולה שם הצגה חדשה. אחרי זה הגעתי לראיון הזה, ואחריו אני שוב חוזר לירושלים לעוד הופעה. בין לבין יש תמיד טלפונים עם בימאים כוראוגרפים וכו'.

איך אתה ניגש לעבודה על פרויקט חדש?
בד"כ אם מדובר בהפקת תיאטרון אז שולחים לי טקסט ואני גם משתדל להגיע לקריאה ראשונה. אני נפגש עם הבמאי כדי לדבר על הרקע, התקופה, הקונספט. רואים סרטים וספרים שרלוונטיים לתחום. אני גם מגיע לחזרות, אבל העבודה האמיתית מתחילה אחרי שראיתי דגם של התפאורה. אז אני מתחיל ממש לראות ויזואלית איך הבמה תיראה עם התאורה המתאימה, אני רואה את הצבעים ברמה של המספר הקטלוגי... ואני רושם לעצמי רישומים עם כיוונים וחיצים.

כשאני מעצב אני חייב לאהוב את ההצגה, ואני צריך לבטוח בבימאי או בכוריאוגרף שלא יבקש ממני לעשות דברים שאני לא רוצה שהשם שלי יהיה עליהם. אני מקבל את זה שהמילה האחרונה היא שלהם, וזה בדרך כלל לא מגיע לאי הסכמה חריפה כזו,  אבל גם זה קורה, ואז אני מעדיף לוותר על הכסף מאשר שאנשים יגידו שאיבדתי את זה. הדבר שאני הכי נהנה ממנו בעבודה זה שיתוף הפעולה ודו השיח בין האנשים בהפקה.

יש סגנון שמזוהה איתך?
אני חושב שלא. באופן כללי אני יכול להגיד שתמיד הייתי מזוהה עם עולם התיאטרון ואילו בשש השנים האחרונות אני בעיקר במחול. בימאי תיאטרון לוקחים אותי כשהם רוצים משהו ויזואלי מעולם המחול ולמחול לוקחים אותי כשרוצים משהו דרמתי מהתיאטרון.

מימין - Khafut- "חפות" בימוי ריקי חיות, עיצוב תפאורה דניאלה מור.  משמאל - "Project R"- כוריאוגרפיה אור מרין
מימין - Khafut- "חפות" בימוי ריקי חיות, עיצוב תפאורה דניאלה מור.  משמאל - "Project R"- כוריאוגרפיה אור מרין

לעבוד במופעי מוזיקה גדולים זה דבר שלא מושך אותך?

במופעי מוזיקה כל שינויי התאורה נבנים בלייב. הטכנולוגיה שם שונה ואני מודה שלא התקדמתי עם הטכנולוגיה הזו. ברוב מופעי המוזיקה עובדים עם חברת הגברת תאורה וגם כשיש תאורן קבוע יש הרבה אימפרוביזציה בתוך זה. בשביל זה אתה חייב לשלוט במחשב התאורה ולדעת להגיב מהר. במחול ובתאטרון אין אילתור – כל סצינה היא תמונה ואני יודע בדיוק למה כל פנס דולק ולמה הוא מכוון כמו שהוא מכוון. אחת המחמאות הגדולות ביותר שקיבלתי אי פעם היא שהתאורה שלי מספרת סיפור.

בתיאטרון התאורה נותנת הרבה מידע על זמן, עונת שנה, ואפילו באיזה יבשת מדובר – אור הצהריים בישראל שונה מזה שבאמסטרדם למשל, ואני לומד לחקות את הדברים האלה. יש מסרים שצריך לתת לקהל גם אם זה בתת מודע – ואפילו אם ההצגה אינה ריאליסטית.

באיזה פרויקטים מעניינים אתה מעורב היום?
יש שני פרויקטים מעניינים שעשיתי לאחרונה. האחד, בתיאטרון מחול בירושלים – בו התבקשתי ליצור מעין מסדרון בהיקף הבמה, שבו יעברו הרקדנים. במקום לחתוך בחדות עם פנסים החלטתי ליצור את המסדרון ע"י ספוטים מלמעלה שיצרו נקודות אור, ואז רואים את הרקדנים נכנסים ויוצאים מקונוסים של אור שמגיעים מהתקרה. משם פיתחתי את זה כך שנקודות האור ימלאו את כל הבמה, כשכל שורה מכוונת הצידה בזווית של 20 מעלות ואז כשיש הרבה עשן על הבמה נוצר שתי וערב תלת מימדי של פסי אור.  דמיינתי את זה ולא ידעתי אם יעבוד וזה עבד ויצא מדהים, וזה כיף שאחרי כ"כ הרבה שנים במקצוע אני עוד יכול להפתיע את עצמי.

פרויקט מעניין נוסף נקרא "רנסנס" והוא יעלה שוב בסוף אוקטובר. מדובר במופע של 6 רקדנים בעירום מלא וזה דרש רגישות מאוד מסוימת כדי לחשוף ולא לחשוף. מטרת התאורה היא לא להסתיר אבל גם לא לחשוף באופן בוטה. עשינו נסיונות עם התאורה וכמו שחשדתי מה שעבד הכי טוב היה אור לבן. במחול עובדים הרבה עם פנסים שמגיעים מהצד – שמפסלים את הגוף טוב יותר. אז את כולם הבאתי קרוב יותר לבמה ואז הפרונט הוא קצת בצללית, כדי לכבד יותר את הרקדנים והקהל.

מתוך ההצגה Renaissance- "רנסנס"- כוריאוגרפיה מאיה לוי.
מתוך ההצגה Renaissance- "רנסנס"- כוריאוגרפיה מאיה לוי.

איך נראית התאורה אצלך בבית?
הסנדלר הולך יחף. אני גם גר בשכירות ואני גם מאוד פשוט בטעם שלי ולא הייתי רוצה מערכות מורכבות של בית חכם למשל. באופן כללי אני מאוד אוהב לואו טק.

פרספקטיבה על המקצוע:
לפני המאה ה- 20 התאורה בתאטראות היתה על גז ושרברב היה שולט על המעבר שלו בצינורות. זו גם הסיבה לכך שכמעט כל תיאטרון מפורסם מהמאה ה- 19 נשרף בסופו של דבר. המקצוע כמקצוע התחיל בשנות ה 40-50, כאשר עד אז בדרך כלל הבימאים היו מחליטים איך תיראה התאורה ועובדים עם החשמלאי של התאטרון.

השינויים במקצוע נובעים בעיקר מהמהפכה הטכנולוגית בתאורה שהשפיעה על הכל. כשהתחלתי היו עדיין תיאטראות שהיו בהם דימרים עם ידית עץ – לכל פנס היתה ידית משלו וכך היו מעלים ומורידים את עוצמת הפנסים. גם סוגי המנורות השתנו – ממנורות בגודל כדור באולינג ללדים. זה כמו לעבור מסוס למכונית חשמלית. גם המצאת מחשב התאורה, שמאפשר שליטה בו זמנית על מאות פנסים, טיימינג ואפקטים עשתה מהפכה אמיתית בעולם עיצוב התאורה. זה הפך את התאורה להרבה יותר זהה בין הצגה להצגה וכזו שעוקבת הרבה יותר מדויק אחרי כל רגע על הבמה.

אני תמיד אומר לסטודנטים שאני מלמד שהנכדים שלי בטח יצחקו כשישמעו שאנחנו מטפסים על סולם כדי לכוון תאורה. ברוב התיאטראות בעולם עדיין צריך לטפס על סולם כי המחשבים מאוד יקרים. אבל אני מניח שבעוד 50 שנה או פחות כבר לא נראה סולמות בתאטראות.


מתוך ההצגה Renaissance- "רנסנס"- כוריאוגרפיה מאיה לוי.
מתוך ההצגה Renaissance- "רנסנס"- כוריאוגרפיה מאיה לוי.

מהו פרויקט החלומות שלך?

אני יכול להגיד מה לא פרויקט החלומות שלי, שזה דבר שאולי תאורנים אחרים יתפתו לעשות, וזה מופע אור-קולי. כלומר שהתאורה תהיה במרכז הבמה ומוסיפים לה קהל ומוזיקה מעניינת. שום דבר לא משעמם אותי יותר מזה, כי מה שמעניין אותי זה שיתוף הפעולה עם אחרים. אני לא צייר שיושב בבית לצייר לבד.

המלצה למעצב חדש בתחום:

הדרך היחידה ללמוד היא דרך עשייה. פשוט להתחיל לעצב, ליזום פרויקטים, לחפש, ללמוד מתוך היצירה. ללכת לראות הצגות, לקבל השראה, לגנוב רעיונות. אני למשל שואב השראה גם מקליפים ב MTV.

*צילום: אורי רובינשטיין.

ניתן להגיב על ראיון זה ב: פורום אדריכלות



יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס רוויט
Revit

קורס אוטוקאד
קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס ויריי לסקצ'אפ

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס אוטוקאד
תלת מימד

 

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2017 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2017 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B