Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית
Archijob.co.il | מדור ראיונות
לרשימת ראיונות מלאה

Interviews List

"ראשים מדברים"
ראשי הפקולטות לאדריכלות בראיון מיוחד עם פתיחת שנת הלימודים

בישראל 5 פקולטות המעניקות תואר ראשון באדריכלות: הטכניון, בצלאל, אונ' ת"א , מכללת יהודה ושומרון, ויצ"ו חיפה.
פנינו לכל ראשי הפקולטות - ארבעה שתפו פעולה, והשיבו לשאלותינו.


טכניון- פרופ' ירח דויטשר
בצלאל - פרופסור אדריכל צבי אפרת
אריאל- אדריכל בני ראובן לוי
ויצ"ו חיפה- אדריכל ברוך ברוך


 
תאריך פרסום: 20/11/2008


טכניון - פרופסור  ירח דויטשר

כרטיס ביקור של המחלקה:

כמה שנים כבר מעניקים תואר ראשון באדריכלות?

הפקולטה נוסדה עם הקמת הטכניון ב-1924. באותם שנים לימודי הארכיטקטורה נמשכו 4 שנים (כיום כמו במרבית בתי הספר בארכיטקטורה בעולם הם נמשכים 5 שנים) ולפיכך הבוגרים הראשונים סיימו ב-1928.

 כמה תלמידים מתחילים שנה א'?

מדי שנה מתחילם 100-110 סטודנטים את לימודיהם בפקולטה. מתוכם 85-90 הם במסלול לארכיטקטורה ועוד 20-25 במסלול לאדריכלות נוף.

 כמה תלמידים מסיימים שנה ה'?

מממוצע של מספר המסיימים הוא 80 (ארכיטקטורה) + 20 (נוף) (מספר המסיימים השנה הוא:81 ארכיטקטורה + 22 נוף)

מה הייחוד של המחלקה ביחס למחלקות אחרות בארץ?

הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון כוללת לימודי הסמכה ולימודי מוסמכים ונהנית מפרות השילוב של המחקר וההוראה. חלק ניכר ממרכזי המקצועות והמרצים עוסקים במחקר ומביאים לכתות בלימודי הסמכה בעיות וחידושים מתחומי מחקר שונים. הסטודנטים בשנים ד' וה' לומדים מקצועות של לימודי מוסמכים. מרבית הפרויקטים בתכנון כולל עוסקים בשנים האחרונות בנושאים עכשוויים ובפתרון בעיות תרבותיות וחברתיות באמצעות תכנון אדריכלי (אדריכלות בת קיימא, שימור ופיתוח אזורים בעייתיים ועוד) כאשר הסטודיו נתמך במקצועות חדשים או מחודשים כגון: אדריכלות בת קיימא, שימור מבנים ואתרים, נגישות לכל, ישום הפרוגראמה בתכנון, תכן דיגיטאלי, יישומי בניה מלאכותית בתכנון, היבטים פיסיולוגיים של יחסי אדם- סביבה ועוד.

 מה הבעיה המרכזית באדריכלות בישראל?

הבעיה המרכזית באדריכלות הישראלית היא פיתוח גישה לתכנון בר-קיימא בכל המובנים.הבעיות המאפיינות את האדריכלות הישראלית הם אלו: צפיפות אוכלוסיה – התמודדות עם פיתוח עירוני מואץ באזורים מטרופוליטאניים, בנייה לגובה כמענה אדריכלי לצפיפות עירונית, שמירת על תרבות וזהות – התמודדות עם שאיפה לפיתוח לעומת שימור ושמירה על זהות היסטורית וכד'. בעיות אלו מחייבות מעבר מאדריכלות המבוססת על סגנון בלבד לאדריכלות המתבססת על ידע רחב – הנשענת על אינטגרציה הכוללת מיומנות תכנונית ומודעות לניצול כלי תכנון חדשניים ומשאבים טכנולוגיים.

כיצד המחלקה בראשותך מתמודדת עם בעיה זו בתוך תהליך הלימודים?

הפקולטה מציעה תוכנית לימודים רחבה ומקיפה של נושאי התמחות שונים. במשך שלושת שנות הלמוד הראשונות מכשירה הפקולטה את הסטודנטים להתמודד עם בעיות תכנון של הסביבה הפיסית בקני מדה משתנים – מבני מגורים, מבני צבור, עיצוב עירוני ושכונות מגורים. בשנה הרביעית והחמישית מפתחת היום הפקולטה מסגרות של סטודיו-תמטי ניסיוני אשר מטרתו לעודד תכנון רעיוני חדשני. בגישה זו אנו מתבססים על חינוך לאינטגרציה של בסיסי ידע טכנולוגיים – תרבותיים – חברתיים וכד', אשר מיושמים בבעיות תכנון מורכבות המאפיינות את הבעיות העומדות בפני הארכיטקטורה בארץ ובעולם.

מה מקום המחשב בתהליך הלימודים?

מקומו של המחשב בתהליך הלמודים חשוב ביותר. הוא משנה את תפקידו מכלי עזר לשרטוט ולייצוג למדיה תכנונית המשלבת כלי הערכה ויצירה דיגיטאליים. המדיה הדיגיטאלית הופכת היום להיות מדיה תכנונית מקובלת בכל המוסדות האוניברסיטאיים ובתי הספר לארכיטקטורה בעולם אשר ממלאת את מקומה של המדיה המסורתית. המדיה כסביבת תכנון משפיעה היום על המעשה והתיאוריה.

מה היית מייעץ לתלמידי שנה א'?

להקדיש את השנה הראשונה להכרת המקצוע לקראת גיבוש של כוון התמחות בעתיד.

מה יחס המחלקה לנושא המכינות ללימודי אדריכלות?

לא ידוע לנו האם יש מכינה מיוחדת ללימודי האדריכלות.

במה יעסוק פרויקט הגמר בשנה זו? יש נושא מוגדר או בחירה חופשית?

פרויקט הגמר השנה מתרכז בעיר תל אביב החוגגת השנה 100 שנים. כל אחת מקבוצות הסטודיו מגדירה בעיה המאפיינת את העיר תל-אביב. השנה אנו מעודדים חתירה ליצירת פתרונות חדשניים אשר מבוססים על ידע נרכש הקודם לתהליך התכנון. השנה מחולקת לשלשה שלבים. בשלב הראשון יעסוק הסטודיו בחקירה שמטרתה לייצר בסיס ידע המתייחס לבעיה אותה בחר הסטודיו. בשלב השני יפתחו הסטודנטים של הסטודיו גישה תיאורטית ליצירת אסטרטגיית תכנון אדריכלית. בשני השלבים הללו יפתח הסטודיו בסיס ידע ואסטרטגיות תכנון קבוצתיות המשרתות את כל חברי הסטודיו. בשלב השלישי ינצל הסטודנט את בסיס הידע והגישה התיאורטית אשר רכש באתר ספציפי של העיר תל-אביב. המטרה היא לעודד סטודיו ניסיוני אשר ייצר בסיס תיאורטי לפתרון בעיות ארכיטקטוניות המשותפות לכלל הקהילייה האדריכלית בארץ ובעולם.

תל-אביב תשמש כמעבדת מחקר להתמודד עם בעיות כגון: בנייה לגובה, צפיפות מגורים, אזורים נטושים, פתוח מול שימור וכד', העבודות של פרויקט הגמר השנה יציגו את הידע הנרכש והפתרונות האדריכליים בתערוכת הבוגרים השנתית.

בנוסף אנו מקיימים "פרויקט חונכות" אשר בו מלמדים הסטודנטים של פרויקט הגמר את הסטודנטים של השנה השנייה ותורמים לתחושת השותפות של היצירה הפקולטית.

שמות המנחים של פרויקט הגמר?

מרכזים: פרופ/ח רבקה אוקסמן, פרופ/ח משה צור
מרכז פרוייקט החונכות: אדריכל איציק הירש
מורים: אדריכל דני קייזר (מהנדס העיר תל-אביב לשעבר), אדריכל אורי מזור, אדריכל דן איתן, אדריכל שמעיה צרפתי, אדריכלית תיאה קיסילוב, אדריכלית חמוטל גורביץ, אדריכל גבי שורץ, אדריכל יאשה גרובמן, אדריכלית אריאל בלונדר

אילו סטודנטים מגיעים ללימודים היום, האם הם שונים מהסטודנטים של פעם מבחינת יכולות?

התרבות הגלובלית המאפיינת את המקצוע משפיעה על ציפיותיו של הסטודנט - הסטודנטים מודעים לצורך של רכישת מיומנויות וידע. הם מודעים לצורך בהתעדכנות מתמדת בנעשה בארץ ובעולם הן מבחינה מעשית והן מבחינה תיאורטית.

מהי גישת הלימודים,  הקניית ידע תוך שילוב עם פרקטיקה, או רק ידע והפרקטיקה תבוא בשלב הבא- לאחר סיום הלימודים?

הגישה מתאפיינת באינטגרציה של בסיסי ידע, חינוך לעשייה פרגמטית וחשיבה מחקרית אשר תאפשר לסטודנט להשתלב גם במחקר וגם בעבודה בפרקטיקה המקצועית. ההנחה היא שבמסגרת עבודתו המקצועית ימשיך הסטודנט לרכוש ידע יישומי המאפיין פרויקטים ייחודיים במשרדים שבהם ייקלט.

האם אתה חושב שהתהליך הכלכלי שעובר כרגע על  העולם ישפיע על לימודי האדריכלות בארץ ובעולם?

התהליך הכלכלי העובר היום על כל העולם מחייב שינוי תדמיתו של האדריכל מיוצר צורה וסגנון בלבד – (form giving  לאדריכל בעל תחושת אחריות ומחויבות ליצירת סביבה אדריכלית ברת קיימא המודעת לבעיות הסביבה.



בצלאל - פרופסור אדריכל צבי אפרת

כרטיס ביקור של המחלקה

כמה שנים כבר מעניקים תואר ראשון באדריכלות?

מעניקים תואר ראשון באדריכלות החל מ- 1992
(16 שנה)

 כמה תלמידים מתחילים שנה א'?

מתחילים שנה א' 88 סטודנטים

 כמה תלמידים מסיימים שנה ה'?

זה משתנה. בסביבות 60-65

מה הייחוד של המחלקה ביחס למחלקות אחרות בארץ?

אצביע על כמה אספקטים המייחדים את המחלקה בבצלאל:

א.      אנחנו לומדים ארכיטקטורה באקדמיה לאמנות ועיצוב. המשמעות היומיומית לכך היא הזדמנות להתנסות ישירה, מעשית, יצירתית, בחומרים, בטכניקות ובתהליכי עיצוב ובנייה. אנחנו מעודדים יותר עבודה ידנית, יותר רישום חופשי, יותר מודלים פיסיים, יותר גרוטאות וגם יותר תוכנות דיגיטליות. לסטודנטים שלנו ישנן גם אפשרויות רבות לשימוש בסדנאות המגוונות של בצלאל ולשיתופי פעולה עם מחלקות כמו עיצוב תעשייתי, אמנות, תקשורת חזותית, אמנויות המסך וכד'.

ב.      אנחנו סבורים שלימודי ארכיטקטורה של 5 שנים צריכים להיות מחולקים לתואר ראשון ולתואר שני (3+2) כפי שנהוג במרבית המדינות בעולם, כפי שנקבע באמנת בולוניה המתייחסת לבתי הספר באירופה וכפי שמחייב השכל הישר. אנחנו זקוקים כמובן לאישור פורמלי של המל"ג לעבור לשיטה זו, אך בינתיים בנינו את תוכנית הלימודים על פי שתי חטיבות של: יסודות (3 שנים) ומסלולי התמחות (שנתיים).  מסלולי ההתמחות מאפשרים המשכיות, העמקה וצבירת ידע ומיומנות שאינם מתאפשרים בדרך כלל בלימודי תואר ראשון. הם משקפים את תחומי העניין, את הגיוון המתודולוגי ואת המחויבות הערכית של המחלקה לארכיטקטורה. מעל לכל, הם מבהירים את המסר העקרוני שארכיטקטורה אינה גוף ידע מונוליתי אחיד, או אינדוקטרינציה הגמונית אחת, אלא תמיד ריבוי של פרספקטיבות, אסכולות, תמות, מתודות, קני מידה, וקונפליקטים.

ג.       מבחינת תחומי עניין וידע, המחלקה בבצלאל מחויבת להמשיך את המחקר והתיעוד הארכיוני של הפרוייקט הציוני והישראלי. מחקר זה בוחן טיפולוגיות מקומיות, החל מעיירות הפיתוח והקיבוצים הותיקים ועד הישובים הקהילתיים והשכונות המגודרות של היום. כמו כן, המחלקה מחויבת להעמקת המחקר, התיעוד והתכנון של ירושלים, כולל של חלקה הערבי – תוך ניסיון כנה להיישיר מבט אל הקונפליקטים הפוליטיים, הדתיים והתרבותיים הסבוכים המעצבים את העיר .

ד.      במקביל להעמקת המחויבות האקדמית ללימוד המרחב הישראלי ולעיסוק ממוקד בעיר ירושלים, המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל פותחת לסטודנטים אפשרויות להתמצאות ולמעורבות במרחב הגלובאלי ותוך כך להפנמת ערכים תרבותיים יסודיים של הבדל, אחרות וזרות. בשנה א' הסטודנטים עושים סדנת רישום ברומא. סטודנטים משנה ב' נסעו לפרוייקט תיעוד בבלפסט. סטודנטים בשנה ג' יכולים לבחור בסטודיו "עיר זרה" המתמקד בערים אסיאתיות (טוקיו, קיוטו, בייג'ינג). סטודנטים בשנים ד-ה יכולים לבחור בקורס מרוכז של תאוריות אורבניות המתקיים בברלין, או בסטודיו החוקר את היחסים בין תכנון פורמאלי ובנייה לא-פורמאלית באיסטנבול ובירושלים.  

מה הבעיה המרכזית באדריכלות בישראל?

האדריכל. ויטרוביוס איפיין אותו באופן ברור למדי: " אדריכל חייב להיות אדם משכיל, שרטט מיומן, בקי בהנדסה, בעל ידיעות בהסטוריה, עוקב בעניין אחר לימודי פילוסופיה, מבין במוסיקה,....." . קודם כל אדם משכיל, אם כן. האם יש צורך לומר שהאדריכל הישראלי של היום אינו בולט במיוחד בהשכלתו או במעורבותו בתחומי ידע והתנסות שונים ומשום כך איבד את סמכותו ואת יכולתו להשפיע באופן אפקטיבי על הבניית מרחב המחייה שלנו?

כיצד המחלקה בראשותך מתמודדת עם בעיה זו בתוך תהליך הלימודים?

לא פחות מאשר לאמן ארכיטקטים, אנחנו מבקשים לעצב את דמותו של הארכיטקט. תמיד היינו ואני מקווה שנמשיך להיות מעבדה פתוחה לבחינת רעיונות אקספרימנטאליים אודות התפקוד האפשרי של הארכיטקט בחברה. המטרה שלנו לעולם אינה לפתח סוג מסוים, או ז'אנר מסוים, או מראה מסוים של ארכיטקטורה, אלא לבנות מצבור מרובד וחסר מנוחה של אינטליגנציה ארכיטקטונית.

מה מקום המחשב בתהליך הלימודים?

המחשב הוא טבע שני עבורנו (החל משנה שנייה). הוא מובן מאליו. אנחנו שואלים על מה הסטודנט חושב ולא עם מה הוא חושב. מה שמאפיין את המחלקה שלנו הוא הניסיון לבדוק כיצד ניתן, בעידן של גנרציה מיידית כל כך  של דימויים וגופים תלת מימדיים, לפתח במקביל תהליך של סובלימציה ורפלקציה ולהמנע מאוטומטיזם נאיבי.

בנוסף לAutocad- ול3d Max- , אנחנו מלמדים גם Maya ובקרוב גם Rhino. הסטודנטים שלנו לומדים תוכנות גרפיקה ועריכה מתקדמות במחלקות המקבילות לתקשורת חזותית ולאמנויות המסך.

 מה היית מייעץ לתלמידי שנה א'?

עצתי פרדוקסאלית לכאורה: לבוא מרוכזים ומשוחררים. מצפה להם מסע ארוך של לימוד עצמי, של רכישת מיומנויות ושל גיבוש השקפת עולם.

מה יחס המחלקה לנושא המכינות ללימודי אדריכלות?

היינו מעדיפים שהסטודנטים יגיעו אלינו חפים מאינדוקטרינציה ושהמפגש הראשון, המרגש כל כך, עם הארכיטקטורה, יעשה אצלנו. כמו כן, אנחנו חוששים שהמכינות מגדילות את הפער בין מרכז ופריפריה בכל הנוגע לסיכויי הקבלה ללימודים. עם זאת, תופעת המכינות קיבלה מימדים גדולים כל כך שאיננו יכולים עוד להלחם בה, אלא רק לקוות שהן עושות את עבודתן בתבונה וברגישות.

 במה יעסוק פרויקט הגמר בשנה זו? יש נושא מוגדר או בחירה חופשית? שמות המנחים של פרויקט הגמר?

פרוייקט הגמר בבצלאל הוא פרוייקט אישי. הסטודנט מגיש הצעה או תיזה המאושרת על ידי ראש המחלקה ומורי שנה ה'. בבצלאל, השנים ד'-ה' מחולקות למסלולי התמחות. הסטודנט בוחר במסלול בו הוא יעשה את פרוייקט הגמר שלו. נושא הפרוייקט צריך להתאים למסלול. ישנם כיום היצע של 7 מסלולים: עיצוב אורבני (מנחים: אלי פירשט, עולש קיי), מגורים (מנחים: רן גרוס, יובל בר, דניאל מינץ), מבנים מורכבים (מנחים: יהושע גוטמן, צבי אלחייני, צבי אפרת), א-פורמלי (מנחה: סנאן עבדל-קאדר), עיר\מדינה - תכנון מרחבי (מנחים: יובל יסקי, רבקה שטרנברג), בנייה ירוקה (מנחים: עידו ברונו, יערה רוזנר, אבי אור), שימור והתחדשות עירונית בירושלים (מנחים: שמואל גרואג, אילה רונאל).

אילו סטודנטים מגיעים ללימודים היום, האם הם שונים מהסטודנטים של פעם מבחינת יכולות?

לסטודנטים המגיעים אלינו יש מודעות והתמצאות

מהי גישת הלימודים -  הקניית ידע, תוך שילוב עם פרקטיקה או רק ידע והפרקטיקה תבוא בשלב הבא- לאחר סיום הלימודים?

בצלאל, כמו בתי הספר האחרים, מקפידה להכשיר מקצועני אדריכלות המוכנים, בדרך כלל כבר בתום השנה השלישית, להשתלב במשרדים. אבל, אולי בשונה מהאחרים, אינה מסתפקת בכך ושואפת להיות בית-גידול לארכיטקטים-אינטלקטואלים: אנשי תרבות ואמנות מקוריים וביקורתיים. אזרחים דעתניים המעורבים בחברה ובפוליטיקה הישראלית. מתכננים ומעצבים המאמינים ביכולתם להשפיע ולחולל שינוי חיובי במרחב הישראלי.

 האם אתה חושב שהתהליך הכלכלי שעובר כרגע על כל העולם ישפיע על לימודי האדריכלות בארץ ובעולם?

מניסיוני, משברים כלכליים משפיעים לטובה על האקדמיה. כוחות מקצועיים משמעותיים אשר בתקופות שגשוג עסוקים מידי בפרקטיקה, מתפנים בתקופות שפל לעבודה אקדמית ותורמים לפריחה של תאוריה, לשיפור ההוראה ולפיתוח השיח. מעבר לכך, משבר כלכלי מחזיר את עולם הארכיטקטורה לפרופורציה, מכתיב תכנון רציונאלי ועיצוב מאופק ומזכיר לנו שהארכיטקטורה אינה עוסקת רק בשעשועי מורפולוגיה תפלים, אלא בעיקר בנושאים רציניים של הישרדות, בפתרונות אמת למי שזקוק להם, במבנים נחוצים לשימוש אנושי אלמנטרי.


אריאל - אדריכל בני ראובן לוי

כרטיס ביקור של בית הספר לארכיטקטורה:

כמה שנים כבר מעניקים תואר ראשון באדריכלות?

הענקת תואר בארכיטקטורה במוסדנו מאושר החל מיולי
 2001.

כמה תלמידים מתחילים שנה א'?

כ- 70

כמה תלמידים מסיימים שנה ה'?

משתנה משנה לשנה. בממוצע כ-40.


מה הייחוד של המחלקה ביחס למחלקות אחרות
בארץ?

כבית ספר צעיר יחסית הוא רענן, אנרגטי, אמביציוזי
ומשוחרר מקיבעון; בית הספר מחנך לגישה הוליסטית-
אקולוגית אל הסביבה האנושית, הטבעית והבנויה;
נושאי הפרויקטים, כולל פרויקטי הגמר בשנה ה',
מוגדרים מתוך אג'נדה ברורה התואמת את יעדי בית
 הספר. היעדים העיקריים מהם נובע בין השאר ייחוד
בית הספר הם: גישה הוליסטית-אקולוגית, חיבור
לקהילה ולחברה פלורליסטית וסולידארית
שהאינדיבידואל מהווה מרכיב ייחודי בתוכה, ועיסוק
בסוגיות רלוונטיות ברבדים השונים של החברה
הישראלית כולה. הדגש הוא על חתירה להבעה
אדריכלית ישראלית ייחודית הנובעת מן היחס שבין
מקומיות, אזוריות וגלובליות. בשנת הלימודים הקרובה
הוגדר הנגב כמרחב הפיזי-תרבותי שממנו נשאבים
הנושאים המגוונים השונים לפרויקטי הגמר.

 
מה הבעיה המרכזית באדריכלות בישראל?
 

פרובינציאליות.

כיצד המחלקה בראשותך מתמודדת עם בעיה זו בתוך תהליך הלימודים?
 
ראה לעיל.

מה מקום המחשב בתהליך הלימודים?
 

המחשב הוא כלי הבעה ותקשורת חשוב המשתלב באופן אינטגראלי עם לימודי הבעה גראפית מסורתיים מגוונים ומהווה אמצעי קומוניקציה ואינפורמציה פעיל תוך מיצוי יתרונותיו והכרה בחסרונותיו.

מה היית מייעץ לתלמידי שנה א'?

להקשיב, להתבונן, להפנים, להגות, לשוחח, להיות ביקורתיים מתוך דאגה לאיכות סביבת החיים ובעיקר לא לוותר על עצמיותם וייחודם בתהליך הלימוד והיצירה.

מה יחס המחלקה לנושא המכינות ללימודי אדריכלות?

לא בהכרח מועיל.

במה יעסוק פרויקט הגמר בשנה זו?

יש נושא מוגדר או בחירה חופשית?
כאמור, בשנת
הלימודים הקרובה הוגדר הנגב כמרחב הפיזי-תרבותי
ממנו הסטודנטים בהנחיית המרצים שואבים את
הנושאים המגוונים השונים לפרויקטי הגמר.

 
שמות המנחים של פרויקט הגמר?

ארכ' בני ראובן לוי - ראש הסטודיו, פרופ' רם כרמי,
פרופ' סעדיה מנדל, פרופ' גלעד דובשני,
ארכ' עודד גלרון, ארכ' דניאל אזרד

 אילו סטודנטים מגיעים ללימודים היום, האם הם
 שונים מהסטודנטים של פעם מבחינת יכולות?

אין בהכרח מגמה ברורה - פרופיל ודמויות הסטודנטים
משתנים משנה לשנה. יחד עם זאת הייחוד שלנו הוא
במגוון הסטודנטים מגיעים אלינו מכל גוני הקשת של
החברה הישראלית.

מהי גישת הלימודים -  הקניית ידע, תוך שילוב עם פרקטיקה או רק ידע והפרקטיקה תבוא בשלב הבא- לאחר סיום הלימודים?

גישתנו מושתתת על ערכי יסוד של - אתיקה אישית ומקצועית, גישה אקולוגית לסביבה הטבעית והבנויה, מקצוענות רחבת אופקים, גישה חברתית אוהדת של עזרה הדדית וחתירה לאסתטיקה בעלת יופי פנימי וחיצוני כאחד.

האם אתה חושב שהתהליך הכלכלי שעובר כרגע על כל העולם ישפיע על לימודי האדריכלות בארץ ובעולם?

כן.

 


ויצ"ו חיפה - אדריכל ברוך ברוך

כרטיס ביקור של המחלקה:

כמה שנים כבר מעניקים תואר ראשון באדריכלות?

התואר בארכיטקטורה וחינוך (B.Arch.Ed) מוכר ע"י המל"ג מאז יוני 2005. התואר גם מוכר ע"י רשם המהנדסים והאדריכלים לצורך רישוי. בין השנים 1994 עד 2004 העניקה המחלקה לארכיטקטורה תואר בארכיטקטורה מטעם אוניברסיטת וויילס (כשלוחה מוכרת במתכונת validation)

כמה תלמידים מתחילים שנה א'?

בכל שנה מתחילים 38 סטודנטים את לימודיהם

כמה תלמידים  מסיימים שנה ה'?

כ - 30 סטודנטים

מה הייחוד של המחלקה ביחס למחלקות אחרות בארץ?

תכנית הלימודים במחלקה לארכיטקטורה מדגישה את החיבור והרצף בין כל מקצועות העיצוב וקני המידה השונים של התכנון – הכוללים, בנוסף לסטודיו לתכנון אדריכלי, התנסות בלימודי עיצוב מוצר (מוצרים לסביבה הבנויה), עיצוב פנים, עיצוב תפאורה, עיצוב עירוני ותכנון בסביבות היסטוריות.

התכנית מדגישה הן את ההיבטים הקונספטואליים והן המקצועיים/טכנולוגיים של מקצועות התכנון והעיצוב.

התואר בוגר בארכיטקטורה וחינוך הינו תואר ייחודי. לימודי החינוך במחלקה לארכיטקטורה נתפשים כהרחבת המימד התרבותי והאחריות החברתית של המקצוע. ויצירת תשתית של אדריכלים איכותיים שהם גם מורים.

מה הבעיה המרכזית באדריכלות בישראל?

איזון איכותי בין פתוח אינטנסיבי וצפיפות גבוהה לשמירה על השטחים הפתוחים ואיכות התכנון וה - design

כיצד המחלקה בראשותך מתמודדת עם בעיה זו בתוך תהליך הלימודים?

ע"י פתוח המרכיבים התיאורטיים של הבעיות הנ"ל והתמודדות עם סוגיות אלה בפרוייקטים השונים.

מה מקום המחשב בתהליך הלימודים?

המחשב הוא מרכיב חשוב, אך לא מרכזי, ככלי עבודה ותכנון. המערכת מפגישה בין המחשב והחשיבה התכנונית, ומעודדת את הסטודנטים לפתח ארכיטקטורה נסיונית גם בעזרת המחשב וגם בלעדיו, כאשר במרכז העניינים תמיד יהיה האדם החושב.

 מה היית מייעץ לתלמידי שנה א'?

מעבר לאחריות בכל הנוגע לתכנית הלימודים, להיות מעורבים בתהליכים החברתיים, תרבותיים ופוליטיים, לגבש ולנקוט עמדה.

מה יחס המחלקה לנושא המכינות ללימודי אדריכלות?

כל עיסוק בתחום חשוב, אך פרק הזמן של המכינה הוא מוגבל מכדי לגרום לשינוי מהותי במועמד ולהביאו לעמוד בהצלחה בתהליך הקבלה הכולל מבחני התאמה מיוחדים וראיונות.                

במה יעסוק פרויקט הגמר בשנה זו? יש נושא מוגדר או בחירה חופשית

כמדי שנה יעסוק פרוייקט הגמר בארכיטקטורה עירונית. בנין צבור בקונטקסט עירוני, תוך הצבת תיזה תכנונית לסוגיה עירונית. אתרי הפרוייקט השנה נמצאים בחיפה. הסטודנטים בוחרים את האתר הספציפי בהתאם לסוגיה בה הם מתמקדים.

שמות המנחים של פרויקט הגמר?

ארכ' הורסיו שוורץ, ארכ' גליה ויזר; ד"ר ליאורה בר-עם שחל – תיזה עיונית; בנוסף - יועצים ומנחים לנושאים ספציפיים: ארכ' דן שומני (מחליף את ארכ' מ. בודובסקי) – סוגיית תכנון מפורטת; ד"ר רחל רפפורט – תיאוריה ותקדימים; ד"ר לזר בביץ' (מחליף את ד"ר רוזה פרנסס) – יעוץ קונסטרוקציה.

אילו סטודנטים מגיעים ללימודים היום, האם הם שונים מהסטודנטים של פעם מבחינת יכולות?

מרבית הסטודנטים היום מצוידים יותר ביכולות הקשורות לעולם המחשב. עם זאת ניכרת בעיה המתחילה במערכת החינוך הקדם אקדמית בהעדר עידוד והכוונה לחשיבה מופשטת ובהקניית ערכים וידע בתחום אמנות, תרבות וחברה. המפגש עם תחומים אלה מוזנח מאד.

מהי גישת הלימודים -  הקניית ידע, תוך שילוב עם פרקטיקה או רק ידע והפרקטיקה תבוא בשלב הבא- לאחר סיום הלימודים?

הלימודים במחלקה לארכיטקטורה משלבים חשיבה מופשטת עם פרקטיקה.     
גישת ה -
conceptual professional מעודדת חשיבה מופשטת ומושגית עם היכולת לממש אותה.

 האם אתה חושב שהתהליך הכלכלי שעובר כרגע על כל העולם ישפיע על לימודי האדריכלות בארץ ובעולם?

סביר להניח שכן. ייתכן שתהיה התמקדות בשאלות היסוד של הארכיטקטורה בפתרון בעיות מגורים, שימוש חוזר במבנים, התחדשות עירונית וקיום איכות תכנונית בעלויות בניה נמוכות.


 














פרופסור ירח דויטשר



























































































































































 

 





פרופסור אדריכל צבי אפרת






 





































































































































































































 



















 


אדריכל בני ראובן לוי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


אדריכל ברוך ברוך

 

 

 

 

 

 

 

ניתן להגיב על ראיון זה ב פורום אדריכלות



יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג
קורס אוטוקאד
דו מימד

קורס אוטוקאד
תלת מימד

קורס רוויט
Revit

קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס ויריי VRAY

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום פרזול ועץ
פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2010 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2010 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B