Archijob - Studio לוח דרושים | חיפוש עבודה | לוח דירות | יד-2 מערכת הפורומים לימודי עיצוב - לימודי אדריכלות אדריכלים , מעצבים פנים , מהנדסים , קבלנים חברות ומוצרי בניה ועיצוב חדשות וארועים ראיונות אדריכלים ומעצבים חשיפת פרויקטים - אדריכלים ומעצבים סקר שכר אדריכלים מעצבים ומהנדסים תחרויות אדריכלות ועיצוב בינלאומיות הבלוג של archijob מאמרים עיצוב פנים המגזין של archijob archijob פרסום באתר archijob אודות archijob עמוד הבית - archijob קבעו כעמוד הבית שליחת פרויקטים ומאמרים לאתר - archijob יצירת קשר - archijob


אדריכל קובי זיק
 

 מוסיקה, ארכיטקטורה ומה שביניהן..
האם מוצרט חשב על גני וורסאי כשהוא חיבר את הסונטה בלה מז'ור שלו?

10.2011


 

הסונטה בלה מז'ור - מוצרט

לשמיעה - לחץ כאן!

שאלה זו, שלכאורה לא ניתן לענות עליה בכלים אובייקטיביים, עלתה וצצה לה אצלי, עוד בצעירותי, בכל פעם שניגנתי את הפראזה הראשונה של הסונטה הנפלאה הזו לפסנתר.
משהו ברצף צלילי הסונטה, עורר בעיני רוחי את הקונוטציה לאותם מרחבים מַלְכוּתִיים שיצרו האדריכלים אָנְדְרֵה לָה נוֹטְרְה וז'יל ארדוּ‏אַ‏ן-מַ‏נְסַ‏ר. התחושה האישית שלי הייתה, שבין אם מוצרט הכיר את גני וורסאי ובין אם לא, הוא בהחלט יצר "גנים מוסיקאליים" מלכותיים וקלאסיים לא פחות.

גני וורסאי

תחושה זו גרמה לי להבין שיש קשר עמוק בין מוסיקה וארכיטקטורה ובעקבות כך יצאתי לבדוק מהו טיב הקשר הזה ולמה בכלל הוא מעניין.
בדבר אחד לגבי שני תחומים אלו לא היה לי ספק: שניהם מעוררים בנו חוויות ורגשות רבות ומגוונות כגון: שמחה לעומת עצבות, מתח לעומת שלווה וכו'. הדבר המפליא בכך, הוא ששני התחומים משיגים את אותן החוויות על-ידי ארגון ועיצוב של ממדים וחומרי גלם שונים. במוסיקה חומרי הגלם העיקריים שלנו הם תכונות הקול המבוצעות בעיקר בממד הזמן בעוד שבארכיטקטורה חומרי הגלם הם תכונות החלל המבוצעות בעיקר בממד המרחב. כדי ליצור את החוויה במלואה, היוצר נדרש לארגן ולעצב את חומרי הגלם הללו בדרכים שונות אותן אני מכנה "עקרונות הארגון". מושג זה הוא כללי ביותר וכולל רמות שונות של סדר מול אי-סדר, מודעות מול חוסר-מודעות, תכנון מול אקראיות וכד'.

אם נחזור לגני וורסאי ולווריאציות של מוצרט, נוכל לזהות כמה עקרונות ארגון שמשותפים לשניהם. לדעתי עקרונות אלו הם אשר יצרו את החוויה המלכותית והרשמית בשתי היצירות, חוויה שמייצגת בעיני את התקופה הקלאסית במערב:



1. מבנה שלדי משותף: שתי היצירות הן בחזקת ווריאציות בעלות נושא משותף- במקרה של מוצרט זה הרמוניה ושלד מלודי ובגני וורסאי יש לנו אוסף של גנים מעוטרים המושתתים על אותו עיקרון גיאומטרי המשותף לכולם, עד כדי כך שנראה שכל גן הוא בעצם ווריאציה לגן אחר.
2. רדוקציה: הרדוקציה הוא עיקרון מבני שבעזרתו ניתן לצמצם או להרחיב את היצירה. אצל מוצרט למשל, הפראזה הראשונה מחולקת לארבעה חלקים והחלק האחרון מחולק לפי הפראזה השלמה, כך שאנו יכולים לראות בחלק האחרון צמצום וייצוג של המכלול. עיקרון זה מופיע גם בגני וורסאי: הרדוקציה מופיעה בגנים המיניאטוריים שהם בחזקת הגנים הגדולים ולהם קודקוד משותף המציין בדרך-כלל נקודת מבט לפסל כלשהו או מהווה צומת דרכים מונומנטאלית וכד'.

דיאגראמה לרדוקציה מוסיקלית

דיאגראמה לרדוקציה מוסיקלית

 

דיאגראמה לרדוקציה אדריכלית , מודל סטרוקטוראלי של הגנים
דיאגראמה לרדוקציה אדריכלית                                                                                   מודל סטרוקטוראלי של הגנים

3. מבנה-על מורכב וכיווניות ברורה: ישנה בהירות לגבי הכיווניות. בוורסאי- הטרידנט הוא ביטוי מובהק לכיווניות ברורה במכלול העיר. הטרידנט בנוי משלושה רחובות ראשיים בעלי קודקוד אחד ובקודקוד נמצא הארמון, סמל לשלטון המלך. מֶעֵבְרוֹ השני של הארמון יוצא ציר ארוך בעל כיוון מונומנטאלי שעובר וחוצה באופן סימטרי את הגנים. בסונטה, לכל ווריאציה פרטית ישנו "מבנה על" המורכב מפריודות סגורות ובעלות חוקיות של 2 בחזקת N. דבר אשר מייצר מצד אחד מורכבות כוללת ומצד שני תחושת כיווניות והתמצאות ברורה בכל שלב ושלב במהלך היצירה.
אז גם אם מוצרט לא חשב על גני וורסאי כשחיבר את יצירתו, הוא בהחלט השתמש באותם חוקי הארגון. למעשה יוצרים רבים בתקופה הקלאסית במערב השתמשו בהם, ובכך מוצרט לא היה הבלעדי למרות אהבתי המיוחדת אליו.

אך האם ההתאמה בין יצירה מוסיקאלית לארכיטקטונית תקפה רק במערב? כדי לבדוק זאת נתמקד הפעם בתרבות ובתקופה אחרת. מעניין יהיה לראות האם ההשוואה לאור אידיאל אחר תביא את אותן תוצאות של התאמה בין היצירות. לצורך כך, בחרתי את אחד הז'אנרים הערביים המפורסמים ביותר- הסמעאי והשוויתי אותו לקסבה של דמשק. הסמעאי הוא אחד הז'אנרים הנפוצים ביותר בצורת רוֹנְדוֹ השכיחה במוסיקה המזרחית. הסמאעי שבחרתי להציג נקרא "סמעאי בעיי'ת" שנכתב ע"י אל-חרירי.

סמעאי בעיי'ת - אל-חרירי
לשמיעה - לחץ כאן !

מבנה הסמעאי הוא מאוד פשוט– ארבעה בתים הנקראים "חאנה" ופזמון חוזר הנקרא "תאסלים". למרות פשטותה הכללית של היצירה, היא מורכבת מאוד ברגע, עד כדי כך שלא ניתן לנבא את הצליל הבא. כך שהדרך הנכונה לשמוע מוסיקה זו וליהנות, מחייבת את התמסרות המאזין לרגע הבודד. אחת הסיבות לתופעה זו היא המשקל המורכב משלוש פעמות לפחות. זאת בניגוד ליצירות מוסיקאליות במערב שיש בהן לכל היותר שתיים בלבד. כדי להמחיש את המשקל במזרח - נסו לקרוא מהר את רצף הפעימות הבא בהטמעות שונות:

דוּם הָס הָס תִיק הָס , דוּם דוּם תִיק הָס הָס.

לשמיעה - לחץ כאן !


משקל זה מייצר את השלד הריתמי המורכב מחזרות ושינויים רבים והוא מהווה בסיס לאימפרוביזציה אשר מקנה מורכבות נוספת של הרגע. בכך נמנעת כיווניות ומורכבות כוללת של כל היצירה כולה. לא די בכך, גם הנגנים עצמם מוסיפים אלתורים משלהם על המורכבות הקיימת, כך שאם אתם שומעים את הצלילים בליווי קריאת התווים, לא בטוח שתזהו באופן מושלם את ההתאמה ביניהם. לעומת זאת ה"חאנה" הרביעית שונה ויוצאת דופן, והיא מזכירה מאוד בטמפו שבה יצירות קלאסיות-מערביות. זאת כיוון שהיא מנוגנת על שתי פעמות בלבד והכיווניות בה ברורה. בדמשק אני מוצא את אותה מורכבות מקומית ורגעית בין הבתים. כל בית פרטי הוא בחזקת חצר פנימית משותפת, מה שמאפשר מורכבות מקומית גבוהה של כל חצר ובית.

מודל חצרות של הקסבה בדמשק
מודל חצרות של הקסבה בדמשק

מורכבות זו מאפשרת בינוי חופשי יותר של האזרחים השומרים על יצירתיות בדרך שבה הם מאלתרים את בינויהדרך למסגד אומיה ביתם- במגוון חומרים ובמגוון תצורות. למעשה, כל חומר קביל למען מטרה זו: עץ, מתכת, קש, בטון, אדמה ועוד. כך נוצרים רחובות וסמטאות פתלתלים כמעין לבירנט ללא שמות, חוץ מציר ראשי אחד בעל כיווניות ברורה – הרחוב שיוצא מן המסגד, שהוא בחזקת ה"חאנה" הרביעית שבסמעאי בעיי'ת. שמו של הרחוב נקרא על שם המסגד הגדול "הדרך למסגד אומיה". חשוב להגיד שלא רק הדרך זוכה לכיווניות ברורה ומהווה חלק מהסדר של מבנה העל, גם המסגד עצמו זוכה לארגון מסודר של "מבניות על" בדומה לכנסיות המערביות, כמו שניתן לראות בתמונה.

הדרך למסגד אומיה

מסגד אומיה , חזית בקסבה
מסגד אומיה- מסגד או כנסייה?                                                                        חזית מאולתרת בקסבה- "שימוש בחומרים מגוונים"

לסיכום אני מוצא כי הניסיון לקשר בין מוסיקה וארכיטקטורה באמצעות עקרונות ארגון אינו ניסיון שווא או משאלה אוטופית, שכן הקשר הוא קשר ממשי המתרחש במציאות והוא פועם בליבותיהן של כל התרבויות והתקופות. יהא אשר יהא החוש שאליו המדיום פונה- במישוש, בראייה או בשמיעה. יהא אשר יהא חומר הגלם אותו מארגן היוצר- בין אם בחומר או בסאונד. מוסיקה וארכיטקטורה נועדו להיות מאוחדות-במשמעותן וברוחן.
 

קובי זיק הוא אדריכל בוגר 'בצלאל', מעורב במגוון רחב של פרויקטים אדריכליים, חוקר דפוסי סדר ומרצה לאדריכלות במוסדות אקדמיים בארץ. בימים אלו הוא כותב דוקטורט בנושא: "מוסיקה, ארכיטקטורה ופילוסופיה על-פי עקרונות ארגון ובניית שפה משווה".



ניתן להגיב על מאמר זה ב פורום אדריכלות





יצירת קשר ופרסום באתר

קראו אודות אתר Archijob
פרסום ב Archijob
יצירת קשר
חשיפת פרויקטים
שליחת חדשות
המלצות לשיפור
המליצו לחברים

חתימה על ניוזלטר

הוספת ארכיג'וב למועדפים

קביעת האתר כעמוד הבית

 

ארכיג'וב-סטודיו

קורס רוויט
Revit

קורס אוטוקאד
קורס סקצ'אפ
Sketchup

קורס ויריי לסקצ'אפ

קורס עיצוב פנים
מכינה לעיצוב
מכינה לאדריכלות
הכנת תיק עבודות
קורס הום סטיילינג

קורס פוטושופ

קורס פוטושופ
לאדריכלים ומעצבים

קורס אילוסטרייטור
קורס אוטוקאד
תלת מימד

 

לימודים וקורסים

לימודי אדריכלות
לימודי עיצוב פנים
תואר שני באדריכלות ועיצוב
לימודי עיצוב תעשייתי
לימודי תקשורת חזותית עיצוב גרפי
לימודי אדריכלות נוף
לימודי הנדסה אזרחית
מכינות לעיצוב ואדריכלות
לימודי אוטוקאד
לימודי פוטושופ
לימודי רישום וציור
לימודי צורפות
לימודי עיצוב אופנה טקסטיל
לימודי צילום

טיפ אוטוקאד

אנשי מקצוע

אדריכלים
מעצבי פנים
מהנדסי בנין
קבלני שיפוצים
אדריכלי נוף
מעצבים תעשיתיים
מעצבים גרפיים
מבצעי הדמיות
בוני מודלים
ניהול / פיקוח בניה

 

לוח המודעות

דרושים
חיפוש עבודה
לוח דירות - נדלן
קונים - מוכרים

 

חברות ומוצרים

ריצוף
דלתות
אביזרי אמבטיה
ריהוט
מטבחים
חלונות
ריהוט משרד
גינה ונוי
תאורה
עץ
ריהוט גן
קרמיקה
אלומיניום
אבן
חיפוי וציפוי
פרגולות
פרקט

 

פורומים

פורום אדריכלות
פורום בניה
פורום עיצוב פנים
פורום בניה ירוקה

פורום ריצוף
פורום אלומיניום
פורום צבעים וטיח
פורום מים
פורום מיזוג אוויר
פורום דלתות
פורום יבוא אישי מסין
פורום פרזול ועץ

פורום תאורה
פורום איטום בידוד אקוסטיקה
פורום גבס
פורום זכוכית
פורום חיפוי וציפוי
פורום שיש ואבן
פורום בית חכם אודיו-וידאו
פורום אנרגיה סולארית
פורום ריהוט משרדי
פורום תמ"א 38
פורום מדרגות
פורום מטבחים
פורום מיגון וממ"דים
פורום מחשבים ורשתות
פורום הדפסות ופלוטרים
פורום אוטוקאד
פורום הדמיות
פורום סקצ'אפ
פורום פוטושופ

 

 

האתר מנוהל באמצעות חברת ארכיג'וב עסקים בע"מ | כל הזכויות שמורות: איתי אלמוג-בר , אדריכל - יוצר האתר  2000 - 2017 ©
טלפון : 03-7467780 | דוא"ל :
webmaster@archijob.co.il  |  כתובת: ארכיג'וב עסקים רחוב הברזל 38 כניסה ב' קומה 2 רמת החייל - תל אביב
www.Archijob.co.il  |  www.Archifind.co.il  |  www.Archijob.biz  |  www.archijob-studio.co.il

Archijob Business ltd operates the Archijob website  |  All rights reserved : Itay Almog - Bar, Architect - Site creator  2000 - 2017 ©
phone: +972-3-7467780 | email:
webmaster@archijob.co.il  | address: Archijob Business , 38 Habarzel st. B